Hundkoje-bygge

Trissa

Trådstartare
Nu tänker jag bygga en hundkoja! Hur tjock isolering bör man ha i väggar, golv och tak? Och ska det vara vindpapp eller plast ytterst? Alla byggtekniska detaljer mottages tacksamt! :)

Sv: Hundkoje-bygge

Hur tjock isolering du ska beror ju en hel del på hur du har tänkt att använda hundkojan. Ska den bara vara ett vind och regnskydd, ja då behövs det inte så mycket isolering, ska det vara så att det håller värme vintertid jag då behövs det mera. Om du ska använda det som "varmt" så tycker jag nog att du ska titta på de olika element som finns, jag har inga bra adresser men det har säkert andra eller oxå går det nog att söka på nätet.

En sak som jag tycker har varit väldigt bra på våran är att man kan lyfta av taket, det är lätt att rengöra inne i "huset" och man kan komma åt saker som är "undangömda"... Man kommer även åt om man ska sätta in element, bädda osv utan att man måste krypa... Och man kan göra ingången till kojan så liten som det fungera för hunden.

Vi har plåt på taket på våran koja och ganska sluttande.
Fundera på hur många hundar som ska vara där osv.

Ta en isloering som passar bra mot reglarna. Ett eller två lager med vanligt Gullfiber.

Säg att du klär reglarna invändigt med träpanel. Nästa lager blir en fuktspärr (plast) sen isolering, sen vindskivor och så sist panel. Men du måste självklart sätta upp de i en annan ordning.

Glöm inte att det ska vara ventilation också.

Men fuktspärren måste väl ändå vara ytterst, eller? Annars är det ju försent när isoleringen blivit blöt.
Och vindskivor, det trodde jag var gavelbrädorna?

nej nej fuktspärren ska sitta där, annars så kommer den fuktiga (varma) luften innifrån. Du har högre luftfuktighet i varm luft än kall luft. Du vill alltså inte att den fuktiga luften ska vandra innifrån. Den yttre kalla luften har ju samma temp och då blir det ingen "utfällning" av fukt. Asfaboarden ska också skydda mot t.ex. regn om inte panelen tar allting. Så det ska aldrig komma vatten så långt in som till isoleringen.

Asfaboard är en vindskiva. Kan ju hända att man kan använda papp eller nått annat material, men det är jag inte bekant med. Sen ska du ha en luftspalt också kom jag på. Luftspalten ska hindra fukten från att... Vad heter det? Diffusionsspärr, om du förstår vad jag menar? Vandra mellan lager.

Du säger nog vindskiva om en bräda som du sätter längst ut under taket också.

Ah, nu är jag med! :idea: (Ja, jag tänker på brädor när jag hör vindskiva.) Jag har sett en skiss i en bok där det användes något som kallades för vindpapp, det måste ju varit motsvarande asfaboarden. Ska nog leta reda på den där boken igen....

Ja det är nog säkrast ;) När man bygger väggarna är det en del saker att tänka på. Jag kommer t.ex. inte ihåg om det var nått särskilt när man fäster syllen mot golvet. Om det skulle vara något där emellan... ? Eller det var nog när man hade betongplatta under, för att hindra att fukten vandrade. Suck, att man ska ha så dåligt minne.

Egentligen ville jag att bygglinjen på gymnasiet skulle göra ett kombinerat hönshus/hundkoja åt mig, men de hade så lång väntetid just nu. :mad: Så jag tänkte göra hundkojan under tiden, för den är mest akut, och så får de integrera den när de bygger hönshuset. :idea:

Kapar tråden lite:) här finns ju redan lite byggtips men nu vill jag ha en massa bilder på hundkojor! Mått, ritningar rubbet...;)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 054
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 815
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 653
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka