Hundgodis som är snällt mot magen

Tenny

Trådstartare
Min syster har en liten blandrastik på åtta år som tiden inte helt räcker till för längre, och därför har jag tagit över träningen. Superkul, tycker både jag och hunden, men nu behöver vi hitta ett bra godis eller ev. torrfoder att träna med. Hittills har vi använt oss av leversnittar, men det blir hon lite lös i magen av och det känns tråkigt att behöva begränsa träningen på grund av det. Vi har också provat att träna med hennes mat (torrfoder), men det vill hon oftast inte ta.

Förslag tas tacksamt emot! :)

Du kan köpa ett annat torrfoder med en annorlunda smak som är gjort i väldigt små bitar. För hundens del spelar det ingen roll om det är vanligt torrfoder den belönas med eller "riktigt" hundgodis, bara det är gott och känns "speciellt".

Jag föredrar godis i extremt små bitar som hunden snabbt äter och snabbt vill ha mer av. Är bitarna för stora kommer hunden att tillfälligt tappa fokus på dig för att äta upp och det kan även ta tid för den att äta om den tappar delar av belöningen och ska plocka upp det etc etc. Du kan också tärna upp någon mild korv i småbitar och ge.

Min hund älskade morötter. Hon kunde göra vad som helst för en bit morot och det är ju inte helt unikt att hundar gillar morötter.

Morotsslantarna kan man förvara i en plastpåse med lite skinka så det tar åt sig lukt o smak. Torkad lunga finns att köpa i en del djuraffärer, kan brytas i små bitar o älskas av alla hundar jag bjudit på det.

Torkad lunga av exempelvis lamm brukar vara snällt mot magen! Även Orijens frystorkade godis, men det är svindyrt om inte hunden är pytteliten.

Tack så mycket för tipsen! Morotsslantar ska jag definitivt testa, hon älskar frukt och det skulle förvåna mig om hon inte älskar det också :p

Vi köper Racinal Primal, tror inte det finns en hund som inte gillar det. Frystorkat kött och inte massa junk som i torrfoder och annat godis.

Jag köper lunga och lever och torkar själv. Levern kokar jag först, annars tar den en evighet att torka. Mina hundar älskar det! Då och då varierar jag med korv, köttbullar och liknande men det är egentligen alldeles för mycket salt i det så jag försöker undvika att ge stora mängder av det. Av torrfodersorter till godis föredrar jag magnussons meat & bisquit som till skillnad från många andra fodersorter inte är sprayat med fett = ytan blir torr och det kladdar inte i fickan.

Jag använder äckelpäckel i form av kokt skinka, lever, njurar, hjärta och sådant som är kokt och tärnat. Min hund, som lätt blir dålig i magen. Kan äta det utan problem! Hon får inte äta något sådant som köttbullar, blodkorv eller så för det är det lök i. Så det blir "äkta" vara varje gång.
Och det är antingen sådant eller bollen vi tränar med :) Allting måste inte belönas med godis haha :)

Måste du belöna med godis?
Finns det ingen leksak eller annat som kan funka som belöning? Min belönar jag med boll eller kamptross eftersom det bara är gott med 3-5 godisar.

Det är tydligen nya rön nu har jag hört. Man ska tydligen inte ge för mycket lever oavsett om den är kokt, torkat eller stekt. Tydligen för mycket A-vitamin.

Måste du belöna med godis?
Finns det ingen leksak eller annat som kan funka som belöning? Min belönar jag med boll eller kamptross eftersom det bara är gott med 3-5 godisar.
Jag upplever det som att godis fungerat bäst i nuläget, och därför tänker jag köra på det iallafall nu i början. Sedan helgen har jag tränat med ett torrfoder som är väldigt milt och som hon verkligen älskar, och något sådant behövs för att hon ska börja tänka till ordentligt och ta lite egna initiativ när vi tränar. I framtiden är det såklart meningen att vi ska ta oss dit utan godis också, och byta ut det till viss del med någon rolig leksak, men vi har bara hållt på i 10 dagar än så länge. Vi skyndar långsamt :)

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
807
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 452
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Finns detta? Min hund bli emellanåt lite dålig i magen, så nu tänker jag att det hade varit bra att undvika tex korv som godis vid...
Svar
10
· Visningar
3 170
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 718
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025