Hundgård.

åke

Trådstartare
Vad finns det för regler att ha hundar i hundgård? Jag tänker på dom stackarna som pissar, skiter, äter och sover i hundgårdarna. Det måste väl finnas regler för dom med?
 
Sv: Hundgård.

Det vill jag också. Och vad som gäller för hundar som bor i hundgård ovch inte har fått komma ut från dem på minst två år..
 
Sv: Hundgård.

Jo men dom kommer ju ut varje höst en stund. Det är då dom skall springa och jaga till lungorna sprängs. Vi har en granne som jagar med sin hund. Han har någon typ av fågel hund. Men varje dag. ALLTSÅ VARJE dag så går han ca en mil med den. I snöstorm i ösregn mm. Tänk om alla kunde vara som han.
 
Sv: Hundgård.

Djurkyddsmyndigheten har lämnat förslag på daglig rastning för hundar som bor i rastgård. Fast det har inte lagstiftats ännu vad jag vet. Sen finns det minimummått också. Om jag inte missminner mig ska rastgården vara minst 18 kvadratmeter/hund och ha en box på 4,5 kvadrat, om det däremot är en koja (vad nu skillnaden är...) ska den vara minst 1 kvadrat.
 
Sv: Hundgård.

Skall hundgården vara större än en hästbox menar du? Nu har jag ju mina hundar ytterst sällan i hundgården. Men det låter ju skumt tycker jag. Den skall ju vara en tillfällig förvaraing. Typ 2-3 timmar per dag bara ju.
 
Sv: Hundgård.

Djurkyddsmyndigheten har lämnat förslag på daglig rastning för hundar som bor i rastgård. Fast det har inte lagstiftats ännu vad jag vet. Sen finns det minimummått också. Om jag inte missminner mig ska rastgården vara minst 18 kvadratmeter/hund och ha en box på 4,5 kvadrat, om det däremot är en koja (vad nu skillnaden är...) ska den vara minst 1 kvadrat.

Så du menar att om jag har 3 st golden tex. så skall jag ha en hundgård på 54 kvadrat? Låter jätte mycket. Om man kollar på hundpensionat så är dom knappast så stora ju
 
Sv: Hundgård.

Om man ska följa det djusrskyddsmyndigheten säger så... ja. Men kolla på deras sida (djurskyddsmyndigheten.se) för säkerhets skull, kan hända att jag misstolkat det.
 
Sv: Hundgård.

För 3 golden, ska inte rastgården vara mindre än 24 kvadratmeter.

Dessutom ska det finnas en liggplats som är upphöjd från marken + en koja som ska skydda mot blåst, direkt solsken, nederbörd, kyla och fukt. Kojan ska vara väl ventilerad,så pass stor att alla hundar som ska använda den kan få en vindskyddad liggplats.

Hundar som bor mer ständigvarande i hundgård, ska rastas regelbundet utanför hundgården!
 
Sv: Hundgård.

Nu har jag kollat upp det på djurskyddsmyndigheten och jag hade fel... En hund i schäferstorlek (som det handlade om i det sammanhang jag hörde om de där 18 kvadraterna) ska ha minst 18kvadrat om den är själv, det är alltså inte 18kvadrat per hund som jag skrev innan.
Här finns en tabell med måttbestämmelserna:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=111
 
Sv: Hundgård.

Det finns kennelhundar som lever hela sitt liv i box o hundgård - rastas 3 ggr per dag - kisserundor. Inte jätteovanligt.
Det innebär väl sisådär 22-23 timmar/dygn inne.
 
Sv: Hundgård.

Min hund bodde sina första 5 månader instängd i ett bås på ca 3*3 meter dygnet runt med sina två bröder.
De kom ut de minutrarna det tog att städa deras bås.

Mat fick de en gång om dagen, 1 liter bonzo hundfoder = näringsinnehåll 0.
De fick även brödlimpor och så köpte ägarinnan skaktavfall från slakteriet i svarta sopsäckar, dessa frös hon ner och sedan togs de upp en åt gången för att tina.
Säcken låg på golvet i hundhuset tills det var slut, de sista dagarna kröp det likmask och stank något fruktansvärt.

Alla hundarna åt av halmen de stod på, när hon sedan bytte underlag till spån så åt de av det också.
Det låg rena halm och spån bajsar i rasthagarna.

Det fanns 4 hundar till, de hade mindre bås men fick alltid komma ut i rasthage. (inga stora hagar)

När det började bli varmt så fick alla hundarna vara ute i hundrastgård. De fick fortfarande bara mat och vatten en gång om dagen.

Jag fick min hund när han var 10 månader, han kräktes i flera månader innan magen vant sig vid riktig hundmat.
Han var rädd för allt eftersom han inte aldrig varit utanför gården.

Det tog ca 8 månader innan vi fick loss de andra hundarna.
De var i väldigt dåligt skick, det var skelett med päls, deras klor var så långa att de var tvungen att sövas och klorna brännas eftersom pulpan växt ut för långt.

Det var veterinärer på gården flera gånger i veckan och det var ingen av dom som reagerade på hundarna i rastgårdarna.
 
Sv: Hundgård.

Fy för fasen.
Jag är alltså inte alls för hundgårdskennlar men dom finns och kan vara mycket välrenommerade och hundarna mycket välskötta - men vilken skitliv för en hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 382
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
825
Senast: Milene
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 977
Senast: gammalek
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp