peace

Trådstartare
Tips på hur man bygger en hundgård/och/eller på typ färdiga varianter?Även på någon bra hundkoja som är isolerad.?

Sv: Hundgård

Vi köpte färdig sektioner och byggde ihop med barnens lekstuga. Lekstugan är en stor hundkoja nu med värme i, superlyxigt tycker min frusna schäfertik. :)

tillägg, Vi har rak tomt så vi lade bara bräder under sektionerna och sen på gräsmattan. De är inga storgrävare så det funkar med det. Vissa lägger slipers och nät intill staketet så hundarna inte kan gräva sig ut.

Senast ändrad:

Vi har färdiga sektioner som ligger på bräder. De blir himla stadigt om man slår i några spikar i nederkant oxå.

Hundhusen är enkla. En lastpall, 4 reglar i hörnen. Skivor på insidan isolerat med frigolit och målade skivor på utsidan. Ett ingångshål och avskärmad inne med en skiva för de inte ska blåsa rakt in. Sen ett lock oxå isolerat. Taket lutar lite så vattnet rinner av. Dom brukar ligga 3 spetsar å sova i ena kojan.

Jag sökte på blocket och hittade ett hemmabygge i tryckimpregnerat virke, sektioner, som vi köpte och monterade hemma hos oss. Hittade hundkoja på blocket, först en, sedan en till, stora hus med bra isolering, det ena med element. Har senare byggt ut med fler sektioner som vi byggt själva efter samma modell så nu är den 40 kvm stor.

Tack för alla tips.Hur och när använder ni hundgården?Och hur länge brukar era hundar vara där?

Vi grävde först bort underlaget och la en matta för att förhindra ogräs. Ovanpå det lade vi dit ett nät så att de inte ska kunna gräva sig ut. Sedan fyllde vi på med singel. I kanterna har vi leca-block och sedan en träbalk ovanpå det som vi fäst sektionerna i. Hundhuset byggde vi själva och är som en isolerad trälåda med element. På golvet la vi sådan där dörrmatta som man kan skära i önskad storlek. Denna är fäst i lister längs med kanterna. Sedan har vi såklart lite bäddar och filtar till dem också! Själva lådan står inne i ett uthus och syns ej utifrån.

Mina hundar är i hundgården när jag jobbar dagtid, knappt en gång i veckan, eller om det är fint väder och jag måste ligga inne och sova (jobbar nattetid). Sedan kan det ju bli att vi ska iväg på kalas eller så och vara iväg lite längre och då får de också vara i hundgården. Jag undviker att ha dem i hundgården på nätterna eller när det är mörkt för de tenderar att skälla mer då och det vill jag skona grannarna från. Annars verkar de trivas bra i hundgården. De springer glatt dit och skäller inte (om det inte kommer någon förstås), förutom om det är väldigt mörkt då.

Jag är väldigt glad för min hundgård och tycker den är kanon, även om hundarna inte är där sådär jätteofta... :)

Mina hundar är i hundgården när vi jobbar. Vi jobbar dagtid heltid. Vi är också väldigt nöjda med vår hundgård.

Hundarna är i hundgården när vi båda jobbar, c:a 4 dagar i veckan. De har sällskap av varandra och gott om plats, jag brukar också ha lite godisletning för dem att syssla med plus den berikning som finns i omgivningen. Det blir mindre stimulans för dem än att vara med mig en hel dag men mer stimulans än att ligga inne och sova hela dagen. Jag är inte helt nöjd med lösningen, tycker de är i hundgården lite för länge vissa dagar, men jag kan inte åstadkomma bättre just nu.

Okey,låter som att ni har den lösningen jag oxå funderar på och måste ha nu när jag flyttar till Dalarna.Kommer förmodligen inte att få jobb så nära som jag har idag att kunna köra hem på min middag.Så då får det bli denna lösningen.Ni får gärna lägga upp bilder på era hundgårdar,så man kan få lite tips:)

Våra är ute så mycket det bara går. Även när vi är hemma.
På vardagarna går dom ut vid 6 och helgerna när vi vaknar ;) sen brukar de vara ute till allt mellan 19-22, ibland ännu senare.

Om man ska köpa ett färdigt paket.Har ni några tips om någon bra tillverkare?Har googlat ,får upp massvis och vet inte vad som är bra!!

Om man ska köpa ett färdigt paket.Har ni några tips om någon bra tillverkare?Har googlat ,får upp massvis och vet inte vad som är bra!!

Hundgårdssektioner som finns att köpa färdigt typ Troax är bra men ska du ha någon storlek på rastgården får du räkna med att punga ut en stor slant. Begagnat säljs ofta på blocket både kojor och sektioner.

Vad som är bra beror så väldigt mycket på vad du ska ha för hund i den, en större hund eller en hund som är rymningsbenägen kräver naturligtvis mer stabila prylar än en mindre hund.

Likaså om hundgården ska stå helt för sig själv eller fästas i någon byggnad.

När det gäller koja ska den vara tillräckligt stor för hunden, gärna ha vindtunnel eller lucka eller andra genomtänkta detaljer, vara tillräckligt isolerad om du ska hunden där på vintern och eventuellt någon form av uppvärmning. Men väggarnas tjocklek är inte hela sanningen, man kan proppa kojan full med isolerande hö, t ex, att bädda i. En hund av polartyp klarar ganska mycket väder medan en hund med tunnare päls kanske helst vill ha 20 grader varmt för att trivas.

Har du hur mycket pengar som helst köper du förstås Troax och allt tip top, ställer dit en friggebod med värme, el och automatisk vattenkopp så att det fungerar för alla typer av hundar och hur kallt väder som helst. Tar dit proffs för markberedningen, spränger bort ev sten som är i vägen och lägger armeringsjärn under grusbädden så att ingen hund i världen kan ta sig ut. Har du sen otur får du en hund som inte alls gillar hundgård :D

Jag köpte nät 2x 25 m + 2 grindsektioner från bondmorans, kostade under 5 000 inklusive frakt. Hundlucka från Lyaluckan som sitter i dörren, hundarna kan gå in o ut ur huset som de vill.
hD2554DDC

Det hade ju varit helt perfekt att kunna ha det så,men är nog inte möjligt för mig att ha lucka direkt in:(....Sen vill jag kunna ha så jag kan stänga ut honom typ när vi har gäster då han uppträder på det viset jag skrivit i en annan tråd,ibland känns det lugnast både för mig och hunden:(.

Luckan kan stängas i låst läge, dock måste hunden då ha tillgång till skydd ute.
Leon är hund nr 5 som bott med mig här, gropen under trappen som syns på bilden är numera 1 meter djup, ett favoritställe när det ösregnar.

Halvt KL

Det där var en intressant lucka, bra tips för mig som har färdiga hundgårdar med inomhusboxar, och egentligen bara har själva luckdelen kvar (och lite invändig renovering + utetak) innan de är helt i användningsbart skick :).

Bild från innan vi tog över huset:

hus1.jpg

Vad har ni andra för avskärmning/dörr mellan inne och ute på hundgårdarna? Andra lösningar jag sett är "plastfilm" och/eller vindfångst byggt typ som ett L innanför själva hålet

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Ni som har hundgård eller hundlucka ut i trädgården, vilken variant av lucka har ni? Är ni nöjda? Vår hundgård är i stort sett färdig...
Svar
10
· Visningar
637
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 503
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
835
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30