Hundgård på vintern = LS

iNHALE

Trådstartare
Bara hundar med fet päls och vissa sällsynta hundar av molossertyp klara av att vara i hundgård i Sydsverige på vintern pga den fuktiga kylan.

Detta påstående hörde jag idag och det fick mig att tänka lite. Vilka raser är det som har fet päls egentligen? Misstänker att det är raser med naturligt vattenavvisande päls, tex vattenapportörer och liknande. Hur ställer ni er till påståendet? Personen menade på att folk som har andra typer av hundar i hundgård på vintern i Sydsverige borde anmälas till LS, vilket i så fall i princip borde vara 99% av alla som nyttjar hundgård på vintern. Uppvärmt hundhus spelade ingen roll, det var lika illa ändå.

Ni som har era hundar i hundgård under sommaren, byter ni till dagmatte/hundpensionat på vinter även om era hundar är att betrakta som "tjockpälsade" ur värmesynpunkt?

Bara hundar med fet päls och vissa sällsynta hundar av molossertyp klara av att vara i hundgård i Sydsverige på vintern pga den fuktiga kylan.

Detta påstående hörde jag idag och det fick mig att tänka lite. Vilka raser är det som har fet päls egentligen? Misstänker att det är raser med naturligt vattenavvisande päls, tex vattenapportörer och liknande. Hur ställer ni er till påståendet? Personen menade på att folk som har andra typer av hundar i hundgård på vintern i Sydsverige borde anmälas till LS, vilket i så fall i princip borde vara 99% av alla som nyttjar hundgård på vintern. Uppvärmt hundhus spelade ingen roll, det var lika illa ändå.

Ni som har era hundar i hundgård under sommaren, byter ni till dagmatte/hundpensionat på vinter även om era hundar är att betrakta som "tjockpälsade" ur värmesynpunkt?

Fick höra att spetsar och jämthundar kan dö av värmeslag om dom inte har päls. Låter som om du stött på någon liknande knäppis.

Ja jag tog nog det hela med en nypa salt men ändå ett lite roligt argument. Det innebär ju att om man som jag letar ny hund framöver och vet med sig att hunden ska bo i hundgård även vintertid när man jobbar, så innebär det att jag i princip bara har vattenhundar att välja mellan, vilka i regel brukar vara av en karaktär och aktivitetsnivå som jag inte föredrar. Kort sagt ska jag då inte ha hund, om man ska vara krass. Får nog köpa en hamster istället...

Rent krasst, mina hundar hade inte funkat att ha i hundgård vintertid. De har iofs extremt kort päls, men ska de stå stilla i kyla fryser de på nolltid. Möjligt att de hade gått in och lagt sig i ett uppvärmt hundhus om de är vana, men de är dessutom (rastypiskt) väldigt programmerade på att följa med matte/husse alltid.

Jag kan tänka mig ett par raser till som nog hade fungerat lika illa i hundgård på vintern, typ IG etc.

Rent krasst, mina hundar hade inte funkat att ha i hundgård vintertid. De har iofs extremt kort päls, men ska de stå stilla i kyla fryser de på nolltid. Möjligt att de hade gått in och lagt sig i ett uppvärmt hundhus om de är vana, men de är dessutom (rastypiskt) väldigt programmerade på att följa med matte/husse alltid.

Jag kan tänka mig ett par raser till som nog hade fungerat lika illa i hundgård på vintern, typ IG etc.
Ja alltså kortpälsade raser är ju rätt naturligt att man inte har i hundgård på vintern. Men att tjockpälsade raser inte går för att pälsen inte har rätt egenskaper (fet) tyckte jag var märkligt. Det innebär att en malamute eller lapphund inte hade kunnat bo i hundgård i Skåne på vintern för att kylan är fuktigare än i norr och hunden därmed hade lidit och frusit så pass att ett hundhus med 15 grader invändigt inte hade räckt.

Håller med de andra om att det låter som en som inte har riktig koll. Varför skulle hundar inte klara av att stå i hundgård vintertid, och framför allt inte om det även finns ett uppvärmt hundhus som de kan välja att gå in i?

Mina brukshundar står i hundgård vinter som sommar, de har inneboxar i ett hus med temperatur på runt 17-18 grader vintertid att gå in i om de så vill. Min yngsta aussie och min malle är ändå mestadels ute, även om det är snö och minus.

Är uppvuxen med hundar i hundgård och kommer inte ihåg någon som haft problem med att frysa, har varit spetsar och drivande hundar av olika raser.

Även på senare år är hundarna mycket i sin gård utan några problem.

Jag känner en familj som föder upp och utbildar ledarhundar. I huvudsak labradorer men även enstaka pudlar. De bor i hundgård men har fri möjlighet att gå in i boxar i uppvärmt hundstall.
En anläggning och hundhållning som i allra högsta grad är godkänd av LS.

Vi har lika dant med boxar i uppvärmt hus.

Märker stor skillnad på gråhundarnas feta päls jämfört med typ mallens när det blir kallt. Men med uppvärmt hundhus så är det inga bekymmer vintertid för mallen. Vi sov i vindskydd förra vintern, gick ner till -9 på natten, mallen hade dubbla täcken och min dunjacka på sig för att inte frysa. Gråhundshanen tyckte det var för varmt i vindskyddet och la sig istället utanför på backen :nailbiting: Sommartid när de badad mycket så märker man att pälsen inte är lika fet, så under kallare perioder så undviker vi att bada dom. I hundgården vill de gärna ligga ute för att ha koll, även om det är snö och kallt. Sen är det ju en hund som i jaktsituation ska ställa älgen med skall - de ska alltså stå relativt stilla och skälla vilket gör att de behöver pälsen när de arbetar. De kan ju skälla ståndskall i 3-4 timmar innan det är möjligt att smyga sig på för att avsluta. Därför får de vara i hundgård en del på vintern också, bor de bara inomhus så upplever vi att de då förlorar en del av de naturliga pälsegenskaperna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka