Hundfön??

dressyrglasyr

Trådstartare
Hejsan!
Vet inte om detta är en dum fråga, men varför använder man hundfönar? Slits pälsen allt för mycket med vanliga hårtorkar?? :)
mvh dressyrglasyr

Sv: Hundfön??

Människorfönar värmer stråna torra medans hundfönar blåser av vattnet från stråna med en väldig kraft. Luften är sval och värmen som blir kommer av motorn. En människofön orkar inte med en hel hund av större modell då den riskerar överhettas samtidigt som det tar jättelång tid. En hundfön går det mycket fortare med. En bra fön är tex slangfönen Zephir för 2000 kr. Ställbar hastighet och värme. Inte för högljudd, bra pris !

Vissa hundar tar helt enkelt för lång tid att torka om de ska torka av sig själva.

Jag fönar mina hundar torra om jag badar dem på vintern. Mina vänner och bekanta som har afghanhundar är i princip beroende av att ha en fön. Det tar dem, trots fön, ofta 3-4 timmar att bada hunden, borsta och föna den torr osv. Detta görs ungefär en gång i veckan. Hundarna fönas då torra samtidigt som man borstar dem.

Okej, tack för svaren! :) Jag har visserligen bara en liten hund som behövs bada en del (vit) och fönas efteråt (tar 10-15 min) eftersom hon lätt blir tovig och dessutom frusen. Det jag är orolig för är att det sliter på pälsen med en vanlig fön? Kanske är en värd investering med en hundtork, om pälsen mår bättre av det?

Badar du hunden ofta så köp en hundfön. Gör du det sällan så spara dina pengar ;)

Min hund får självtorka. Jag är för lat för att föna ;) och dessutom blir beardisens päls finare om man skippar fönen.

Jag tycker det funkar med vanlig fön, iallafall på min aussie. Men så badas och fönas inte hon speciellt ofta.. Hade vi gjort det var och varannan vecka hade det varit skönt med något mer effektivt.

Okej, tack för svaren! :) Jag har visserligen bara en liten hund som behövs bada en del (vit) och fönas efteråt (tar 10-15 min) eftersom hon lätt blir tovig och dessutom frusen. Det jag är orolig för är att det sliter på pälsen med en vanlig fön? Kanske är en värd investering med en hundtork, om pälsen mår bättre av det?

Jag tror inte att du behöver köpa en hundfön om du bara fönar 10-15 minuter åt gången. Min vanliga hårfön har en knapp som gör att den blåser kalluft om man hellre vill ha det. Det är viktigare att du använder ett balsam efter schampot och att du inte sliter i pälsen med borstar eftersom det kan skada pälsen.

Jag har en pudel så jag har en hundfön eftersom jag badar henne ganska ofta och det dessutom tar lång tid.

Jag klarade mig med vanlig handfön, avsedd för människor, i 6 år... visserligen avverkade jag tre stycken under den tiden men jag vet många med mindre pälshundar som bara använder vanlig handfön med olika värmelägen. När min tredje handfön sa upp sig satsade jag på en golvfön istället, den blåser kraftfullt så torktiden kortas ner ordentligt även om jag alltid använder kalluft. Skillnaden mellan handhundfönar och vanliga handfönar för människor är nog att hundfönar är kraftfullare och avsedda för att användas längre stunder, hållbarheten är nog också bättre eftersom en vanlig människofön slits ut om den får jobba ofta långa stunder.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
460
Senast: Sel
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 882
Senast: Sel
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka