soffa

Trådstartare
Har en liten fråga till er som kan hundmat. Hur är axess jämfört med andra foder typ då pedigree, RC osv?

Sv: hundfoder

Jag jobbar med djurfoder- främst hundmat- och jag skulle aldrig ge mina hundar Axess. Gå in i en zoohandel, läs på säckarna, se till att du köper ett foder där någon form av KÖTT (kyckling, lamm helst) står som första ingrediens. Dessutom ska det vara ett PREMIUM eller SUPER PREMIUM foder. Endast de täcker hela hundens näringsbehov.

Jag jobbar med djurfoder- främst hundmat- och jag skulle aldrig ge mina hundar Axess. Gå in i en zoohandel, läs på säckarna, se till att du köper ett foder där någon form av KÖTT (kyckling, lamm helst) står som första ingrediens. Dessutom ska det vara ett PREMIUM eller SUPER PREMIUM foder. Endast de täcker hela hundens näringsbehov.

Min tjej fick RC valp och unghund tills hon var 15mån sen fick jag gå över till pedigree för plånboken sa ifrån. Hon används ej i avel eller tränar hårt så hennes behov är inte lika högt som topppresterande hundar. Hon funkar fint på pedigree anledning till att jag frågade är att jag aldrig hört talas om om axess och var nyfiken.

Min åsikt: Se på individen.. Mår hon bra, är fin i hull, päls och skiter normalt och fast så spelar det ingen roll vilket foder du ger.

Alla hundfoder som finns idag är fullgoda, men givet är de olika sammansatta och passar också olika hundar. Vissa hundar funkar alldeles utmärkt på konsums blåvita som någon annan hund kanske skulle falla ihop och ha konstant rännskita av.

Vet en del som ger axess och hundarna mår utmärkt på det.

Har en liten fråga till er som kan hundmat. Hur är axess jämfört med andra foder typ då pedigree, RC osv?

Axess är jämfört med de flesta andra foder ren skit. Men det finns hundar som funkar på det med.

Kriterierna för att att hundfoder ska bli godkänt som fullfoder idag är i stort sett att hunden inte dör av det. Mer än så är inte minimikriterierna, och Axess ligger mig veterligen inte direkt högt över dessa.

Min åsikt: Se på individen.. Mår hon bra, är fin i hull, päls och skiter normalt och fast så spelar det ingen roll vilket foder du ger.

Sunt :)

Alla hundfoder som finns idag är fullgoda, men givet är de olika sammansatta och passar också olika hundar. Vissa hundar funkar alldeles utmärkt på konsums blåvita som någon annan hund kanske skulle falla ihop och ha konstant rännskita av.

Vet en del som ger axess och hundarna mår utmärkt på det.

Tack det var lite det jag ville veta. :)

Axess är jämfört med de flesta andra foder ren skit. Men det finns hundar som funkar på det med.

Kriterierna för att att hundfoder ska bli godkänt som fullfoder idag är i stort sett att hunden inte dör av det. Mer än så är inte minimikriterierna, och Axess ligger mig veterligen inte direkt högt över dessa.

Tycker nog att du dömer detta foder lite hårt (förmodligen för att det inte har kött som första ingrediens på innehållsförteckningen).

Det som talar för detta foder för mig är detta Svensk köttråvara inga färgämnen inga smaktillsatser eller konserveringsmedel kort transportsträcka ingen import (således även då bra för miljön)och extremt billigt.

Jag visste inget om detta foder men det var info om det på Granngården idag när jag var där och jag blev nyfiken och jag tackar inte nej till 4kg hundmat för halva priset och duger det inte som fullkost så duger det alldeles utmärkt som godis.

Vad gäller hundfoder är det i 9,8 fall av 10 som så att man får vad man betalar för. Således är "extremt billigt" inte särskilt talande för fodret.

Och ja, jag dömer kanske fodret hårt. Och det är inte enbart för att kött inte står som första ingrediens. Det finns bra foder där kött inte står först. Men jag har aldrig sett någon hund som fukar på fodret, inklusive min egen när jag tog över honom. Han har ett vrak som bajsade 8-9 gånger per dag, stora ljusa rinniga högar. Han var kass i pälsen och hade i största allmänhet inget energi.

Vad gäller hundfoder är det i 9,8 fall av 10 som så att man får vad man betalar för. Således är "extremt billigt" inte särskilt talande för fodret.

Och ja, jag dömer kanske fodret hårt. Och det är inte enbart för att kött inte står som första ingrediens. Det finns bra foder där kött inte står först. Men jag har aldrig sett någon hund som fukar på fodret, inklusive min egen när jag tog över honom. Han har ett vrak som bajsade 8-9 gånger per dag, stora ljusa rinniga högar. Han var kass i pälsen och hade i största allmänhet inget energi.

Då förstår jag varför du inte tycker om fodret om du har sådan negativ erfarenhet. Mycket bättre när du berättar varför du tycker det är skräp.

En hund som skiter 8-9ggr per dag mår ju defenetivt inte bra på det fodret.

Jag håller med Gnist. Mår hunden bra och gillar fodret, så testa.

Vi har några här hemma som äter Axess. Och de gillar det verkligen. Vi fick också en provpåse för nåt år sedan, och de blev helt galna.
De som inte äter det fodret (RC), vill alltid gå till de andra hundarnas skålar och de som äter Axess stannar hos sina skålar :D
Vi har börjat slänga ner några axesskulor till RC-ätarna så de också blir nöjda :D

Våra är fina i pälsen, skiter normalt, ja ser helt enkelt ut som vi vill att de ska göra.

Däremot går inte valpar och unghundar på det fodret. De får RC, just för jag tycker att det ligger lågt i fett mm. Kanske finns något med högre, men inte där jag köper iallafall.

Tack!
Ja jag tänker ge henne lite av axess så får vi se hur hon tar upp det. Just nu är hon väldigt fin i pälsen men i något för gott hull hon har gått ner lite men behöver gå ner något kilo till så vi får se om det gör någon skillnad.

Hundar är individer och funkar olika bra på olika foder. Har testat axess, och över min döda kropp att min eller sambons hund får en kula till av det fodret :mad: Observera gärna att jag inte har något emot hundägare som ger hundar detta foder, så länge hundarna funkar på det.

Men våra hundar funkade långt ifrån bra på det och jag ångrar den tid dom fick det som mat. Nej jag överdriver inte.

Har efter mycket sökande hittat ett foder som funkar toppen på båda hundarna, och dessutom är prisvärt :eek::love:

Jag har träffat 2 hundar som funkat otroligt dåligt på foder med mer köttprodukter i än "vanliga". Tyvärr.

Jag har träffat 2 hundar som funkat otroligt dåligt på foder med mer köttprodukter i än "vanliga". Tyvärr.

Jo, det är nog alltid så, att några tål några inte.
En kompis till mig har en hund som alltid haft problem med magen. Tills hon började med ett foder med mest spannmål i. Stor skillnad på hunden.

Hundar är individer och funkar olika bra på olika foder. Har testat axess, och över min döda kropp att min eller sambons hund får en kula till av det fodret :mad: Observera gärna att jag inte har något emot hundägare som ger hundar detta foder, så länge hundarna funkar på det.

Men våra hundar funkade långt ifrån bra på det och jag ångrar den tid dom fick det som mat. Nej jag överdriver inte.

Har efter mycket sökande hittat ett foder som funkar toppen på båda hundarna, och dessutom är prisvärt :eek::love:

Hur blev hundarna när de inte fungerade på Axess? Bara nyfiken..
Vad ger du nu? Nyfiken igen :D

Jo, det är nog alltid så, att några tål några inte.
En kompis till mig har en hund som alltid haft problem med magen. Tills hon började med ett foder med mest spannmål i. Stor skillnad på hunden.

Ja, det är ungefär som med våra. Vi hittade ett hundfoder med massor av köttprodukter som var väl omtyckt av andra. Även fast vi gav det lång tid så funkade dom aldrig på det fodret, men det nya med massa spannmål i funkar dom toppen på :confused: Har lärt mig nu att inte gå efter det som ska vara bra, utan det som känns bra :)

Hur blev hundarna när de inte fungerade på Axess? Bara nyfiken..
Vad ger du nu? Nyfiken igen :D

Jadu, avföringen växlade mellan oehört hård eller oehörd mjuk (kunde skilja några timmar bara). Först tänkte vi att magen bara reagerar på övergången, men det upphörde aldrig. Pälsen var i sämsta laget. Den blev matt och tovig hos både korthåriga och semi-håriga. Dessa hundar får ganska lätt fin päls, så om deras päls blir matt pga foder så känns det verkligen inte bra.
Det värsta var nog att deras beteende ändrades så drastiskt. Dom blev på något sätt slöa, även på promenader. Det är inte likt dom, inomhus sover dom som stockar men utomhus vaknar dom verkligen till liv och är alerta.
Inte på detta fodret. Min gick även ner i vikt trots att hon fick full ranson och lite till. Vill också tillägga att alla hundar är ju olika, vissa funkar säkert toppen på detta fodret, men våra gör inte det!

Det nya fodret är Carrier, den röda säcken. En väldigt bra vän har det till sin hund och även han funkar väldigt bra på det. Har märkt på att annat foder att andra resultat kan dyka upp efter ungefär ett halvår, så jag håller fortfarande ögonen öppna.

Skulle också kunna rekommendera ANF, svindyrt men ger lika bra resultat som det kostar. Verkar passa bättre på hundar i mycket träning, då det känns som att hunden får mycket energi av det.

Men nu rekommenderar jag iof foder som funkar på våra hundar, kan ju verkligen inte lova att det funkar på andra, men det är många som är nöjda med de två ovan nämnda.

Carrier är ganska ekonomiskt trots halvhögt pris på säcken, då det är koncentrerat och hunden inte behöver äta mycket. Gav lika mkt som dom rekommenderade på säcken, och vovven gick upp i vikt ganska så fort. (Hon hade matvägrat en period innan)

Har ingen erfarenhet av axess.Kan rekomendera magnussons+även nordic.N kräver dock att du har plats i frysen.Svenska foder,som funkar super bra.
Fina i magarna,då även i humör,arbetsinställning,pälskvalitet.
Tror som sagts förut,att de flesta etablerade fodertillverkare är att lita på.De vet att dåligt rykte sprider sig som en löpeld:)

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
578
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 562
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Är det någon som vet var man kan köpa en liten, gärna billig fodertunna med ordentligt tättslutande lock? En fodertunna passande typ 2kg...
Svar
9
· Visningar
811
Senast: Flavor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka