Hunden kissar inne!!?

H

HenrikSvensson

Har en hanhund på c:a 15 månader som en gång i månaden vaknar mitt i natten och kissar och bajsar mitt på golvet, man ser att han har panik. Kan det vara så enkelt att han bara är dålig i magen? Eller?

Sen för 10 minuter sedan stod han i hallen och kissade på dörrmattan, jag blev lite chockad eftersom det är första gången det händer sedan han vara valp om man räknar bort tillfällena jag skrev här över.

En annan fråga som också har med detta att göra är att varje gång jag ska besöka min pappa så är jag orolig att han ska hitta på och börja kissa inne där igen eftersom det var där han växte upp som valp och hittade sin lilla "kissmatta", när jag flyttade hemifrån med honom var han c:a 7 månader och blev i princip rumsren direkt. Är det någon risk att detta sker?

Hoppas på svar.

Sv: Hunden kissar inne!!?

Det är alltså ingen alls som har några liknande erfarenheter?

Hur är bajset? Är det en hundmocka (typ komocka, lite löst men ändå inte diarre), är det diarre eller vanlig hedlig skitkorv. Hur mycket kiss är det? Hur ofta har det hänt?

Min hund är kroniskt sjuk, tarmsjuk. Så jag måste ha honom i bur, annars skulle han kissa. Min hund har alltid ÄLSKAT att sova i sin bur, oavsett om det är bilburen, eller den i sängkammaren. Jag brukar försöka få honom att hoppa upp i´sängen för att mysa lite på kvällskvisten men icke då han vill ner till sin bur och ligger och piper tills han får hoppa ner från sängen. Ibland vet jag inte när hans skov kommer, ibland kan jag förutspå dem, men oftas inte. När han sover i sin bur så börjar han pipa ganska långt innan det är dags, och då vaknar jag och släpper ut honom så får han kissa och framförallt bajsa på tomten. Det har funkat jättebra för oss.

Eftersom jag är en av dem som tycker att hundar ska ha tillgång till bur, och jag ser buren som en lugn och trygg plats att vistas i för hunden, så har jag jobbat jättemycket med att burträna min hund. Sen hörde jag nyligen om hundar som har tillgång (skilj på tillgång till bur och burtvång:-) ) är generellt mer harmoniska hundar än de hundar som inte har tillgång till bur. Undersökning gjord i England tror jag.

Jag skulle öva honom/henne på att vistas i buren, då kommer hunden att väcka dig när han måste ut. Är det ett orosmoment iblandad i att han kissar och bajsar inne så kan buren göra honom mer trygg, förutsatt att han gillar sin bur.

Det är vad du kallar hundmocka. Löst men ändå inte diarre, har en speciellt lukt också. Sen är det väldigt mycket kiss också.

Bur har jag aldrig tänkt på.

Det har väl hänt en gång i månaden c:a. I 6 månader. Ibland behöver han springa upp och bajsa en gång till men det har kanske hänt två gånger av dessa.

Prova att introducera buren, men det hjälper endast till att han inte bajjar på golvet! Många ser buren som en BUR att man stänger in sin hund, men så ser jag inte på saken, nu när jag har en hund som är burhund. JAg ser buren som ett tryggt krypin. Många hundar gillar det. Köp en bur, låt honom gå in i buren efter en promenad, stäng en stund men öppna innan han hinner tycka det är trist att vara instängt, det kan röra sig om någon minut första gången. Succesivt så ökar du på. Gärna när hunde är trött och mätt.

Du bör nog ta reda på varför magen blir kass.
Vad har han ätit dess dagar, före hundmockan?
Har det varit stressig dag?

Kan han inte hålla sig, så är något fel. Jag tycker du bör kolla upp detta med vetten.
Du kan också gå till en välsorterad hundmatsaffär/zoo och rådfråga dem om något nytt foder som är milt. Oroliga hundmagar brukar må bättre med men bra ingredienser. Men introducera det nya fodret mycket långsamt.
Vilken typ av ras är han, eller vilka raser om han är blandis? Vissa raser har mycket dåliga magar.

Vissa hundar har dålig mage i unghundsåren, och det kan gå över. Men jag skulle felsöka vad som triggar igång oroligheten. Mycket kan du lista ut själv.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Min hund har varit klockrent rumsren. Tills för några månader sedan. Då kissade han hos bekanta och på nya ställen inomhus. Sedan några...
2
Svar
24
· Visningar
2 351
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 767
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 504
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18