Hunden,en allätare?

L

liljekonvall

Ja,det är vad jag fått lära mig.Hunden är ett rovdjur(köttätare),men också en allätare.Detta får mig att börja fundera i fodrets banor och vidare till vad vi ger hunden för mat.Fodertrådar finns det ju gott om,och de flesta hundägare ger väl sina hundar i huvudsak torrfoder/färskfoder,kanske lite matrester, och där i mellan kanske lite hundgodis och ben.Absolut inget fel i detta,men min fundering gäller igentligen det här med foderbyte(inspirerad av tråden med hon som tar hand om sin grannes hund för tillfället).Jag vet att många/en del hundar är känsliga för just foderbyten och kan bli ordentligt dåliga i magen av det.Men är det VI som vänjer dem vid ett foder och får detta resultat om vi byter,eller är hundar verkligen så känsliga?

Förutom att ett hundfoder normalt sett innehåller all näring hunden behöver(och att vi antar det här),så borde man ju utan problem kunna använda sig av att blanda foder hur man vill.Jag tänker då på de hundägare som har en kräsen/bortskämd/matvägrande hund och hunden inte vill äta samma mat varje dag.Vad gör det om man blandar(om nu inte hunden har väldigt känslig mage förstås) igentligen? Får hunden i sig fel föda om du toppar med matrester,om du ändå ger hunden ett grundbehov av just ett riktigt hundfoder men i lite mindre mäng pga matresterna?

För att förklara hur jag tänker,så gör jag en jämförelse med mig själv.Jag äter i huvudsak hemlagad husmanskost och mår bra av det(jämför nu med med vanligt hundfoder).Däremot märker jag skillnad på om jag en period äter mycket kokt mat och sen går över till stekt(jämför med foderbyte),att jag i början kan vara känslig för det.Äter jag däremot blandat kokt och stekt mat regelbundet,känns ingen skillnad.Är det samma med hunden? Är det vad vi vänjer dom vid från början, som gör att vi inte kan göra foderbyte snabbt på en hund?En varg bör ju tex äta både det ena och det andra i vilt tillstånd,då efter tillgång på vad den får tag i, och det borde ju vara samma sak som "regelbundna" foderbyten?
 
Sv: Hunden,en allätare?

Mina hundar har foderbyten lite titt som tätt och får också periodvis mycket kött & ben + att de under jakten stoppar i sig lite vom, tarmar etc. när bytet är urtaget i skogen (urk) och de har inga problem med knepiga magar.

De är också pigga, friska, i bra form etc. trots sin varierande diet så jag tror du kan ha en poäng i det du skriver!
 
Sv: Hunden,en allätare?

Mina hundar har foderbyten lite titt som tätt och får också periodvis mycket kött & ben + att de under jakten stoppar i sig lite vom, tarmar etc. när bytet är urtaget i skogen (urk) och de har inga problem med knepiga magar.

De är också pigga, friska, i bra form etc. trots sin varierande diet så jag tror du kan ha en poäng i det du skriver!

Vi bor granne med en jägare och våra hundar älskar tarmar och dyligt:d

Men en hund som inte e van å få sådana delikatesser blir garanterat dålig i magen!

Men en allsidig kost är nog det ultimata!:laugh:
 
Sv: Hunden,en allätare?

Jag tror lite det beror på vad hunden är van vid som du säger, och just därför har jag valt att variera mina hundars mat varje dag. Jag planerar för en vecka och det kan se ut som:

Måndag: Något muskelkött (oftast av nöt) blandat med lite inälvor och hjärta tillsammans med råa processerade grönsaker och äggula samt laxolja

Tisdag: Hela kycklingskrov (med ben) eller nermalt kycklingskrov med vom eller hjärta.

Onsdag: Oftast samma men kan variera med kalkon eller lammben och tillsatt vom eller hjärta.

Torsdag: Något muskelkött (nöt) med grönsaker och laxolja.

Fredag: Viltben med tillsatt vom och laxolja.

Lördag och Söndag: Något kött (tex blandning av älg och nöt) och ett helt ägg med skal , grönsaker och laxolja.

Hundarna mår utmärkt, bajsar som de ska och är jättefina i hull och päls. Andedräkt har dom ingen. Vissa enstaka dagar om jag glömt ta fram något får de ett foder som heter "Vom og hundemad". En färdig produkt som är bra när man reser tex.
 
Sv: Hunden,en allätare?

KL
Jag har en fråga om det där med foder, min hund är galet känslig för foderbyten eller om han råkar få i sej något på promenaden eller liknande.
Enda gången han är bra i magen är när han äter samma torrfoder ett längre tag, då är han stabil och bra, och lite godis, för levergodis och sånt blir han också lite dålig av så det får han inte mycket av.

Skulle han alltså kunna bli stabilare om vi skulle ge honom mer varierad mat? Hur börjar man med det isåfall? För jag slår vad om att om vi bara skulle börja med olika sortes mat varje dag skulle han aldrig bli stabil. Eller är han kanske ovanligt känslig? Eller blir han stabil om man skulle envisas med att ge olika sortes mat? Hur länge isåfall ska man vänta?

Det jobbiga är ju också att han är så trött på torrisar, det är inte det lättaste att få honom att äta så olika sortes mat varje dag hade ju vart perfekt för honom på det sättet.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Jag skulle i så fall inte variera olika sorters torrfoder, men kanske tillsätta lite kött till torrisarna och variera detta. Bara någon matsked till en början, beroende på hur stor hunden är.

Min hund går numera på kött och grönsaker och jag ser jätteskillnad på henne. Hon får kyckling/kalkon (nermalet med ben, eller hela halsar), kycklinghjärta, nötkött, vom, lax, lamm och vilt. 50% av måltiden är råa grönsaker som jag mixar ihop till en gröt.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Jag skulle i så fall inte variera olika sorters torrfoder, men kanske tillsätta lite kött till torrisarna och variera detta. Bara någon matsked till en början, beroende på hur stor hunden är.

Min hund går numera på kött och grönsaker och jag ser jätteskillnad på henne. Hon får kyckling/kalkon (nermalet med ben, eller hela halsar), kycklinghjärta, nötkött, vom, lax, lamm och vilt. 50% av måltiden är råa grönsaker som jag mixar ihop till en gröt.

Visst är skillnaden enorm? Och matglädjen är också jättestor.

Ang hunden som var känslig för foderbyten. Prova att ge tex färskfoder och gå sedan över till rått. Jag kan inte garantera att hunden blir bra, men många hundar blir plötsligt symptomfria när de börjar äta rå mat eller sådant som liknar det. Obs! Denna invänjning ska ske under en längre period.
 
Sv: Hunden,en allätare?

En tanke att fundera på iallafall;)

Det jag mest funderar på i denna fråga är igentligen just vårt torrfoder.Visst är det samansatt med allt hunden behöver,men är det det ultimata?För mig(även om jag nu inte är en hund;),så verkar det mycket tråkigt att gå på dessa torkade "pyllor" hela tiden.Torrt och tråkigt)

Jag är jättedålig på foder,men ger min hund det mesta som det inte finns socker i(som i kakor,kex,sylt,bullar mm).Däremot får hon en hel del matrester och detta är favoriterna för henne.Jag fodrar med nordic färskfoder i huvudsak,men även här blir hon trött på maten,så det blandas hej vilt med olika torrfoder(av olika kvalite) och matrester.Det man undrar är ju om hon får i sig det hon behöver?.I huvudsak får hon färskfoder,blandat med olika torrfoder under morgonmålet(samt laxolja och äggula) och under kvällsmålet lite färskfoder blandat med de matrester som blir över(oftast ris,pasta och potatis,men även vanliga grytor såsom korvstroganof,köttgryta,fiskgratäng,köttfärssås,övriga såser mm)

Många säger,hon är bortskämd,hon är kräsen,men jag ser det som att jag varierar hennes foder.Hon är bra i magen,fin i pälsen och hon helt enkelt tröttnar på några torra "pyllor" att äta varje dag.Det är här jag vill få fram att hunden är väl ändå en allätare och vill ha variation?
 
Sv: Hunden,en allätare?

Jag tror absolut hon får i sig det hon behöver, frågan är av vilken kvalité det är. Torrfoder är ju extruderat och processerad mat och dessutom upphettad vilket gör att många näringsämnens kvalité kraftigt reduceras eller uteblir.

Sedan vill iaf jag veta vad jag ger mina hundar, kan ta ett exempel på innehållsförteckning från ett av Royal Canins hundfoder. En säck som kostar ca 6-700 för 15 kg. Den som kan får gärna svara på varför dessa ingredienser ska finnas i hundmat och varför jag ska betala för dem:

(Ingredienserna står i ordning)

Köttmjöl (fågel)- Notera att det står köttmjöl! Alltså inget fullvärdigt kött?
Majsmjöl- Varför?
Animaliska fetter-Vilka animaliska fetter?
Majsgluten-Varför?
Betmassa-Varför det?
Vegetabiliskt fett (kokosfett)=:confused:
Fågellever
Majs
Fiskolja,
Psyllium,
Ärtkli,
Frukto-oligosackarider (FOS)-Varför?
Hydrolyserad jäst -Varför?
Glukosaminklorid
Kondroitinsufat
Taurin
L-karnitin,
Spårämnen-Vadå för spårämnen?
Vitamin

Sedan tycker jag förvisso att färskfoder är jättebra, men slutade ge det pga av att många märken har i ingredienser jag inte vill betala för, då jag anser att det inte gör nytta ( I ordning) :

Vom, Puts av nöt, lunga, strupe, lever, hjärta och njure

Syrade mjölkprodukter

Vete, korn, havre, havregryn, vetegroddar, vetekli (Varför?)

Potatispulver (Varför?)

Melass (Rent socker, det vill jag definitivt inte ge mina hundar!)

Linfrö

Vitaminpreparat A, B, D och E


Färskfoder är också ganska dyrt. Jag tycker att jag får ut det bästa rent kvalitativt och ekonomiskt av att ge den maten jag gör. Men å andra sidan får andra ge det dom vill utan att jag bryr mig något vidare, så länge jag slipper :)
 
Sv: Hunden,en allätare?

Du är medveten om att hjärtat är en muskel och således lika mycket "riktigt kött" som ex.vis innanlår?

Dessutom mkt mört och fint kött :d

Även puts är kött/fett o. dyl.

I fråga om lever, så är det ju bra att ge, då den är fettsnål, rik på protein, järn, vitamin A och B12.

Energi: 121kcal/506.3kJ
Vatten: 73g
Protein: 19.4g
Fett: 3.3g varav mättat: 1.11g, enkelomättat: 0.78g, fleromättat: 0.55g, kolesterol: 300mg
Kolhydrater: 3.2g, varav sockerarter: 0g
Fibrer: 0g
Vattenlösl. vitaminer: C: 32mg, Folat: 240mcg, Niacin: 13.3mg, B2: 4.2mg, B1: 0.23mg, B6: 0.9mg, B12: 60mcg
Fettlösl. vitaminer: D: 0.25mcg, Retinol (A-vit): 6600mcg, Karoten (A-vit): 32mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.7mg
Mineraler: Fosfor: 340mg, Järn: 8.7mg, Kalcium: 10mg, Kalium: 310mg, Magnesium: 20mg, Natrium: 76mg, Selen: 15mcg, Zink: 3.2mg

Info om njure hittar du här: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=791&lang=sv
 
Senast ändrad:
Sv: Hunden,en allätare?

Ja, du ifrågasätter ju varför det ska vara bla hjärta, lever, njure i hundmaten eller hur?

Sedan tycker jag förvisso att färskfoder är jättebra, men slutade ge det pga av att många märken har i ingredienser jag inte vill betala för, då jag anser att det inte gör nytta ( I ordning) :

Vom, Puts av nöt, lunga, strupe, lever, hjärta och njure

Och jag undrar varför du anser att hjärta (dvs rent kött), lever (som innehåller en hel del bra) och njure (som också innehåller en hel del bra) är ingredienser som enligt dig inte gör någon nytta?
 
Sv: Hunden,en allätare?

Jag gör ofta plötsliga foderbyten, lägger till matrester och annat. Har aldrig haft problem med dåliga magar på hundarna. Hundar är ju oportonister - de ska liksom kunna sätta i sig både det ena och det andra, det är det som gör att de är framgångsrika som art.

Jag tror snarare risken ÖKAR för eventuella brister eller översdosering av ämnen om man strikt håller sig till ett och samma foder månad in och månad ut. Är det då någon variabel som är fel så kan det i slutänden bli väldigt fel.

Tyvärr så är torrfoder enda basfödan här av praktiska skäl och köttben är svårt att få tag på och hålla utan frys. Men de får äta allt från sallad till kalles kaviar när tillfälle bjuds.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Animaliska fetter-Vilka animaliska fetter? Smakförhöjande, energirikt, vissa vitaminer
Majsgluten-Varför?
Betmassa-Varför det? Fibrer och främjar rätt bakteriekultur till lilla magen
Vegetabiliskt fett (kokosfett)=:confused:
Fågellever
Majs
Fiskolja,
Psyllium,
Ärtkli,
Frukto-oligosackarider (FOS)-Varför?
Hydrolyserad jäst -Varför? B-vitamin?
Glukosaminklorid
Kondroitinsufat
Taurin
L-karnitin,
Spårämnen-Vadå för spårämnen? Kan vara mineraler dvs de mineraler som hunden behöver ytterst lite av men ändå behöver
Vitamin

Vete, korn, havre, havregryn, vetegroddar, vetekli (Varför?)Fiber, binda samma övriga ingredienser

Potatispulver (Varför?) Fiber

QUOTE]
 
Sv: Hunden,en allätare?

Visst är skillnaden enorm? Och matglädjen är också jättestor.

Ang hunden som var känslig för foderbyten. Prova att ge tex färskfoder och gå sedan över till rått.

Ja! Hon har slutat fisa, bättre andedräkt, pälsen är kalasfin, hon mjällar mycket mindre (är ju kvalsterallergiker också), är bra i magen och är så jäkla nöjd. :D

Färskfoder blev hon däremot apkass på... :crazy: Provade ett par sorter.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Animaliska fetter-Vilka animaliska fetter? Smakförhöjande, energirikt, vissa vitaminer Vilka vitaminer? Och VILKA animaliska fetter, inte varför animaliska fetter ;)
Majsgluten-Varför?
Betmassa-Varför det? Fibrer och främjar rätt bakteriekultur till lilla magen , Varför inte då fiber från tex grönsak? Beta är ju dessutom en sockerart, varför socker?

Vegetabiliskt fett (kokosfett)=:confused:
Fågellever
Majs
Fiskolja,
Psyllium,
Ärtkli,
Frukto-oligosackarider (FOS)-Varför?
Hydrolyserad jäst -Varför? B-vitamin?
Glukosaminklorid
Kondroitinsufat
Taurin
L-karnitin,
Spårämnen-Vadå för spårämnen? Kan vara mineraler dvs de mineraler som hunden behöver ytterst lite av men ändå behöver Vilka mineraler är detta menar du, och hur ska man veta om det är dessa mineraler när det inte står vilka det är i innehållsdeklarationen?Vitamin

Vete, korn, havre, havregryn, vetegroddar, vetekli (Varför?)Fiber, binda samma övriga ingredienser
 
Sv: Hunden,en allätare?

Ja! Hon har slutat fisa, bättre andedräkt, pälsen är kalasfin, hon mjällar mycket mindre (är ju kvalsterallergiker också), är bra i magen och är så jäkla nöjd. :D

Färskfoder blev hon däremot apkass på... :crazy: Provade ett par sorter.

Grima och Harley blev också sådär på färskt. Inte dåliga men inte jättebra heller, däremot gick hon upp i vikt fort= positivt.
 
Sv: Hunden,en allätare?

Och min går äntligen ner i vikt, sakta men säkert. :D Men är ändå mätt.

No more "isbjörn i rävkostym" här inte!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 882
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp