Hunddagis - funderingar

Bansan

Trådstartare
Ni som haft era hundar på dagis. Vad har ni betalat? Vilka tider har ni haft dem där? Hur har det fungerat? Hur har hundarna blivit omhändertagna?

Vad tycker ni bukisar om hunddagis? Tror ni det är något som kommer att öka & bli mer populärt? Tror ni det är något att satsa på att öppna i en "ny stadsdel" med folk med gott om pengar?
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Mina hundar går inte på dagis men jag driver själv ett hunddagis och pensionat så jag tar mig friheten att svara ändå.

Jag tar 110kr/dag. Då lämnar hundägarna sina hundar innan jobbet. (första hunden redan vid 6 och sista innan åtta).
Hundarna har egna boxar med sängar och mattor. Jag promenerar dom två gånger om dagen, minst 1.5 h men ofta längre.

Jag har haft öppet i två år och har hittills bara haft två hndar som inte har fungerat på pensionat/dagis. Dessa båda var mkt stressade som individer och tuggade/hoppade/skällde.
Båda fick bo inne hos mig tills deras mattar kom tillbaka. 8hade åkt på semester).

Mina fasta dagishundar är urglada över att få komma till dagis, dom börjar pipa redan då matte/husse svänger upp emot gården.

Jag tycker att hunddagis är ett väldigt bra alternativ för rätt hund. Har man en hund spom lätt blir ängslig runt andra hundar eller då den blir lämnad ensam så är dagmatte antagligen en bättre ide.

Skall man ha sin hund på dagis är det en bra ide att besöka flera olika dagis först och höra sig för om deras rutiner, alla är olika. Sen tycker jag att man skal ha en inskolningstid innan man lämnar hunden på heltid.

Vad jag har märkt så är hunddagis något som ökar enormt, både efterfrågan på platser samt antalet dagis som öppnar.

Tror det är en bra ide om man är intresserad av att jobba med hundar. MEN man får vara beredd på mycket jobb. Kunder har inget emot att ringa halvsju en lördag morgon eller tio på kvällen...
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Jag har praktiserat på två olika hunddagis. Där har det kostat ca 1800/månad (heltid).

På ena dagiset satt hundarna i grupper (1-5 st) i små "rum" i en stor lokal.. svårt att förklara. Rummen hade halvhöga väggar så de var inte helt avskärmade. På det andra dagiset sprang de flesta hundar omkring allihop, några som funkade mindre bra med andra hundar fick sitta inne på rum med gallerdörrar. Personligen gillar jag det första mer för det blev ganska stressigt och stökigt på det andra.

På båda dagisen har hundarna fått gå promenader två gånger om dagen. På dagis nr 2 fick hundarna mer människo-kontakt eftersom de inte var instängda.

Jag tycker hunddagis är jättebra, men tyvärr kommer jag aldrig våga sätta min hund på ett dagis om jag inte själv jobbar där, pga mycket som hände på dagis nr 2 som inte ägarna fick veta. Och att det var så stressigt. Det var många hundar som betedde sig underligt där och såhär i efterhand har jag förstått vad det berodde på.
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Hade min hund varit lite mer normal i huvet så hade jag gärna lämnat ut henne på ett bra dagis under den tid jag jobbar. Den möjligheten skulle även öka mina jobbsöksområden.
Hellre ha hunden på dagis än helt själv.

Tyvärr funkar inte min hund så, så jag får slita halvt ihjäl mig med att ordna sånt på annat sätt. (JA, jag stressar upp mig själv mer än nödvändigt, men jag har kämpat med hundens mentala styrka i 9 år snart.)
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Jag tycker hunddagis är jättebra, men tyvärr kommer jag aldrig våga sätta min hund på ett dagis om jag inte själv jobbar där, pga mycket som hände på dagis nr 2 som inte ägarna fick veta.
Vad var det som hände som ägarna inte fick redan på?
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Hade min hund varit lite mer normal i huvet så hade jag gärna lämnat ut henne på ett bra dagis under den tid jag jobbar. Den möjligheten skulle även öka mina jobbsöksområden.
Hellre ha hunden på dagis än helt själv.

Tyvärr funkar inte min hund så, så jag får slita halvt ihjäl mig med att ordna sånt på annat sätt. (JA, jag stressar upp mig själv mer än nödvändigt, men jag har kämpat med hundens mentala styrka i 9 år snart.)

Då får du flytta till Ystad för Bansan tänker ha separata burar för "nolltoleransvovvar" oxå ;)
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Ett exempel var att två hanhundar rök ihop, en av dem fick en skråma på nosen. Till ägaren sa dom att hunden rev sig på en pinne eller nåt sånt.

Hände ofta liknande grejer. Antagligen för att de inte ville ha dåligt rykte men jag tror att så som de gjorde är det bästa sättet att få det på..
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Min vovve hatar människor, så lite därför jag inte kan sätta henne på dagis. Hon backar ett år för varje minut hon är med en främling. Jag har ingen lust med att ha en hund som inte känner sig trygg igen.

Men annars hade jag gärna haft min hund på dagis hos dig! :love:
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Min vovve hatar människor, så lite därför jag inte kan sätta henne på dagis. Hon backar ett år för varje minut hon är med en främling. Jag har ingen lust med att ha en hund som inte känner sig trygg igen.

Men annars hade jag gärna haft min hund på dagis hos dig! :love:

Aj då, ja då var det ju värre...
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Sånt där är sorgligt tycker jag. Har man hand om någon annans hund har man en skyldighet (moralisk) att berätta om något gått snett!
Mina kunder får alltid en liten genomgång varje eftermiddag över vad hunden haft för sig. Är det något som fungerar mindra bra tar jag upp det på en gång för att ägarna och jag tillsammans skall kunna hitta en bra lösning.
Man SKALL kunna känna sig trygg då man lämnar bort sin hund!
(själv skulle jag dock också vara nojjig)
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Ja, verkligen jättesorgligt! Det gör ju att man inte ens vågar lämna ifrån sig en hund på dagis som verkar bra.

Jag tror att de allra flesta som har hund på dagis blir glada om de får veta precis vad som händer. Jag skulle inte bli arg om något hände, det handlar ju om hundar och olyckor kan hända oavsett hur bra dagiset är..
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Ja. Synd tycker jag eftersom jag tror att hon skulle ha mått bra av att vara nära andra hundar lite mer.

Kanske, KANSKE, skulle det kunna funka med dagis om hon kände människan redan innan.

Jag har liksom inte vågat testa...
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Det första dagiset var det flera år sen jag var på så jag kommer inte ihåg riktigt.. de hade öppet mellan ca 7 och 18. På promenaderna gick hundarna i sina grupper för att undvika onödigt groll. Ibland gick man några grupper samtidigt men man höll aldrig i två hundar från olika grupper. (Några hundar hade lite speciella behov och de fick sitta i egna rum och gå ensamma på promenaderna.)
Det var en promenad på förmiddagen och en på eftermiddagen. De flesta hundar åt lunch där och då hade de med sig egen mat.
Mellan promenaderna var det lugnt (lite skälligt ibland, speciellt när de skulle ha mat), hundarna låg inne på sina rum.

På dagis nr 2 var det också en promenad på förmiddagen och en på eftermiddagen. Ibland byttes en av promenaderna mot bus i rastgården. Det var inte lika strukturerat på promenaderna, det var mer så att man tog hundarna i den ordning o sammansättning som man kände för. Mellan promenaderna var det massa bus och spring i korridorerna.
De som åt på dagiset hade med sig egen mat där också.
 
Sv: Hunddagis - funderingar

Jag har haft en hund på dagis, och min erfarenhet är bara positiv.
Jag lämnade hunden vid kl 6.30 och hämtade vid kl 15.45 ca.
Betalade ca 2200:-/mån

Jag ringde runt till många dagis och ställde en massa frågor innan jag bestämde mig för vilket jag ville lämna min hund till. Frågade bla om personalens utbildning, om de dagliga rutinerna och vilken filosofi dom hade. För min egen del tyckte jag det var viktigt att personalen hade en gedigen hundbakgrund, att dom hade ordentliga promenader, att dom inte hade för stor personalomsättning (tex en massa praktikanter), att dom la stor vikt vid lugn och ro och att stämningen skulle vara harmonisk på dagiset. Tog även referenser.

Min hund älskade dagiset. Han trivdes jättebra där och det fungerade verkligen utmärkt, jag fick även mycket god hjälp av den trevliga och kunniga dagispersonalen. Märkte även på min hund att han fick en stor social kompetens och blev enormt harmonisk med andra hundar, och att han var positivt stimulerad.

Om jag ska säga något negativt var det att priset kändes ganska rejält i min plånbok... Det var en ganska stor utgift vilket gjorde att min ekonomi nästan låg "på gränsen" till vad jag klarade. Det var lite tungt. En annan sak är att många hundmänniskor inte gillar hunddagis. När jag köpte min valp blev jag idiotförklarad av och portad hos många uppfödare när jag nämnde att jag täntke ha min hund på ett hunddagis. Jag tror jag ringde runt till ca 20 uppfödare, och det var bara två som kunde tänka sig att sälja en hund till mig, de andra blev upprörda och tyckte att jag var närmast en djurplågare som tänkte ha min hund på dagis... :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 144
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp