Hundars kommunikation

Sv: Hundars kommunikation

Läste det där för nåt år sedan, var sedan ute och stirrade på svansar till förbannelse. Jag vete tusen, tycker mig se ganska många hundar som inte har hört talas om detta.
Och vad gör man med grannes golden som liksom snurrar svansen?

Läste det där för nåt år sedan, var sedan ute och stirrade på svansar till förbannelse. Jag vete tusen, tycker mig se ganska många hundar som inte har hört talas om detta.
Och vad gör man med grannes golden som liksom snurrar svansen?

Instämmer. Jag är övertygad om att det är svansviftet i kombination med resten av kroppsspråket som avgör hur andra hundar reagerar.

... Och jag har hört precis tvärt om, att forskning (hört som sagt, har ingen källa på det) visat på att de flesta hundar viftar på svansen åt vänster först och att det skulle visa att hunden var välvilligt inställd till den den möter, människa eller hund.

Det är inte direkt så att jag tänker lyfta ena handen och det i stället blir den andra eller att jag inte vet vilken hand som är närmast fjärrkontrollen, det är de där abstrakta begreppen höger och vänster som är så fruktansvärt svåra :o
Hundarna lär inte fundera över höger och vänster, de viftar nog bara som det känns bäst.

Ungefär som att det går lätt att komma ihåg att hon den där mörka hör ihop med pudeln, inte med mopsen som hon i blåa jackan har, men kan vara fullkomligt omöjlit att komma ihåg vem som var Elsa resp Lisa. När jag dirigerar hunden börjar jag med handtecken och tar till ordkommando bara om det inte funkar, dvs när jag hunnit tänka efter!

Jag har en labrador med svans a la propeller. Upp, ner, höger, vänster, 8a osv. Den går definitivt inte i nåt mönster :D

Hundar kan oxå vara höger respektive vänstertassade, eller lika bra med båda, inget konstigt med det o det har ingenting med vilket håll svansen viftar på.

Min labbe/bckorsning viftar också så :D

Min WSS också. Hennes smeknamn i familjen är Propellersvans.

Fast inte verkar hon ha några problem med kommunikationen. Alla hundar vi hittills träffat älskar henne. Ibland väl mycket... :P

Det där stämde precis på min gamla labbe :D. Han tog dessutom i lite extra och böjde hela kroppen när han hälsade på någon han kände.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag och sambon blev i augusti fodervärdar till en underbar basset som heter Bosse! Perfekt "första hund", jag har haft hund innan och...
Svar
14
· Visningar
6 473
Senast: Gnist
·
Avel Av 41 visade hingstar godkändes 12 och 4 fick premie. Segrare blev Kissinger e.Singolo - Arogno - Ginster. Såldes för 250.000 euro...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: ranunkel
·
Hundavel & Ras Ja....ännu en rasvals tråd. ;) Ja, i år har det verkligen inte varit mitt år med hundarna. Har förlorat två av tre hundar på 1...
Svar
8
· Visningar
1 388
Senast: Marty
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 823
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben