Hundar som har ont?

Sv: Hundar som har ont?

Men eller hur! Det kanske är migränliknande! Jag tror att jag kan bli galen på riktigt om jag börjar tänka på sånt här ;)

Ja att de kan gå med molvärk och sånt det kan jag köpa. Sånt kan ju vi också "överleva".

Men när man har så där riktigt akut ont att man bara vill grina. När man känner att nu går det inget mer, ge mig det starkaste du har. Din hund signalerade ju väldigt tydligt att han verkligen hade det, att gränsen liksom var passerad.

Jag kan bara hoppas att hon iaf inte hade så ont när hon bara låg still och vilade de första skräckdygnen. Jag upplevde henne inte speciellt påverkad, hon var glad och pigg. Men den kraftiga hältan visade ju att det gjorde ont. Inte så mycket hoppas jag iaf när hon låg och vilade och hon sov ordentligt och inte oroligt på nätterna. Klart har det passerat en gräns så hade hon kanske inte rört sig alls? Eller skrikit till? Man vet ju inte...

Matte ska snart in på förlossning och därav detta blödiga "break" ;)

Lika mogen och trevlig som vanligt ser jag :smirk:

Tja jag undrar vad hon har för kunskap om hundar egentligen? Jösses 1½ mil är ingen större match. Eller är det så att alla hundar enbart så ska få koppelpromenader runt kvarteret när de blivit över åtta? Jag kan ärligt säga att hon hade lika bra kondition som rottisen som var tre då. Helt bort fick vi aldrig övervikten (psykisk matfixering och störd ämnesomsättning efter svält) men muskler hade hon. Kom och tänka på din tråd om din skadade hund som är "still going strong".

Mmm just det där med halsen tänker jag ofta på efter en kompis hund som matvägrade tills han i princip dog. Det är lika "roligt" varje gång någon skrattar bort det och säger att hunden ska äta det man serverar på 15 minuter.

Själv fick min hund bli ovaccinerad igår eftersom att hon tjorvat med maten i 4-5 dagar :p Det har ALDRIG hänt på 10 år, jag trodde att hon var döende. Idag tömde hon dock skålen på 3 sek blankt och vet. kollade halsen igår och den var inte röd eller svullen. Men vi sa att vi avvaktar ett par dagar så att vi inte vaccinerar med infektion i kroppen. Jag har alltid sagt att om den här hunden matvägrar så är det något allvarligt fel. Skönt att det gick över ;)

Ja är det en hund i dålig kondition i den åldern så brukar det vara svårt att släpa runt dem eller motivera dem till det. Gamla hundar brukar ha rätt så mycket att säga till om själv ;) Det är det som är charmen :D

Ja, hundar behöver i allmänhet få röra sig betydligt mer än de får.

Även skadade/sjuka hundar behöver viss aktivitet efter de blivit piggare, men det verkar vara svårt för vissa att förstå :D

Många tyckte ju att vi skulle ta bort Rix efter hans smäll med tåget eftersom det fanns ju inga garantier för att han skulle bli helt återställd, men vi ville ge honom den chansen och har ju fått bygga upp honom helt igen.

Den proceduren börjades ju iom att han var så pass att han kunde gå själv igen. Visst, han var vinglig i början, men det blev ju bättre för var gång ..

Tittar man på humansidan, så vill de ju gärna att den som blivit opererad ska komma upp på fötter och börja röra sig så fort som möjligt i många fall. Just för att kroppen behöver komma igång igen.

Ju längre man väntar desto svårare och jobbigare blir det ju :cool:

Poängen är att den gången fotona togs var enda gången hon verkade "sjuk" eller hade riktigt ont. Då togs hon bort. Direkt.

Och kan ju upplysa om att hon var frisk från juverinflammationen innan hon blev så sjuk. hennes död hade ingenting med juvert att göra.Den märktes förövrigt inte på henne.

Senast ändrad:

När vår tax fick akut diskbråck syntes det verkligen. Han gick med krökt rygg (eller gick helst inte alls) och morrade/bet om man ville gå nära (hade lätt för att ta till tänderna). Tog man i honom skrek han bara. Han måste ha haft så fruktansvärt ont. Kan tillägga att vi tog bort honom på studs.:(

Tja jag undrar vad hon har för kunskap om hundar egentligen? Jösses 1½ mil är ingen större match. Eller är det så att alla hundar enbart så ska få koppelpromenader runt kvarteret när de blivit över åtta? Jag kan ärligt säga att hon hade lika bra kondition som rottisen som var tre då. Helt bort fick vi aldrig övervikten (psykisk matfixering och störd ämnesomsättning efter svält) men muskler hade hon. Kom och tänka på din tråd om din skadade hund som är "still going strong".

Jag har en kollega som brukar säga att en hund som inte kan springa en mil eller två, den är lika bra att skjuta på en gång. Nu är han ganska hård sådär, men han har ändå en poäng. En frisk hund ska kunna springa, annars är det något som är fel.

Ja jag har ju aldrig sett på min hund att hon lider. Hon har liksom aldrig signalerat att det verkligen är illa. Hon bara kör på *trallala*

En gång så han jag inte stoppa henne utan hon hoppade ned för 1 dm, då stönade hon till och gick lite sämre efter det några meter, sen var det ju "glömt". Då fick jag iaf en ljudsignal om att hoppa ned 1 dm var INTE skönt.

Jag blir ändå "glad" över att höra att hundarna signalerar så starkt. Biter/skriker. Då får man ju en uppfattning. Då VET man och slipper fundera.

När det small till för min hund så blev bakdelen förlamad för ett tag. Då bara vänder hon sig om och börjar släpa sig tillbaka till husse med frambenen :crazy: Sen ingenting. Men efter ett par timmars vila på djursjukhuset så stödde hon på alla fyra ben och vet. konstaterade att det var en lindrig skada. Hon reagerade på de kontrollpunkter som vet. gjorde.

Sådär är min med. Då hennes korsband brast så pep hon till en gång och sen var det fullt håll i gång på tre ben. Att sedan hitta felet på hunden var en sak för sig då hon inte rörde en min när benet kändes igenom:crazy:

Ja tulipanaros anser ju sig ha ngn slags ensamrätt på att vara empatisk o djurvänn!
Synd bara att kunskaperna o det sunda förnuftet inte räcker hela vägen.
PL

Usch knasiga hundar :( Men man kanske ska tänka att då har de kanske inte så ont så att de vill dö? Har de så ont så syns det? Jag ska kanske tänka så... Andning, puls, låghet, ögon etc. Inte bara *halt halt* - matte vad ska vi hitta på idag? Då har de kanske iaf inte så ont att de måste läggas in med tredubbel morfindos ;) Å det var ju just det tillståndet jag fick lite ångest över här i mitt blödiga tillstånd...

Fast jag ser skillnad på vifta på svansen och vifta på svansen :idea: Hela hennes kroppspårk när hon gör det. Framförallt rumpan och så åker huvudet upp, öronen m.m.

de hoppas jag du gör eftersom man bör känna sin hund:p

Nej det är tråkigt när folk inte har mer i huvudet än vad näsan e lång:cool:

Ja du vet hon är 10 år gammal och vi är ihopväxta. Det är lugnt på den fronten faktiskt. Jag är inte ironisk, det kanske låter så, men vi är väldigt tighta...

Jag har länge tänkt att jag inte ska skriva här för man blir totalt dumförklarad av många.
Men nu vill jag bara säga att jag förstår dig brandgul.
Jag har en hund som enligt vetrinären har haft väldigt ont pga akut analsäcksinflamation, han hade en fistel som blev varig och brast.

Han luktade inte illa eller slickade speciellt mycket, och han visade definitivt inte något. Vi beställde tid till vet för vi visste att dom måste tömmas ibland, men vi hade åkt in tidigare om vi vetat.

Han skuttar omkring med gosedjur och är pigg och glad som en unghund vid 7 års ålder, inte hängig eller gnällig det minsta trots att det har varit jobbigt ett tag.

Jag är en riktig hönsmamma när det gäller våra hundar, min och dagbarnen vill säga, jag ser ofta om det är minsta förändring i sättet.
Men min knäppis lever rövare och visar inte något, vilket veterinären upplyste mig om, det var väldigt svårt att se att det gjorde ont för han sa inte till.
Men det gjorde så ont i mig att han haft ont utan att jag vetat om det, jag kan ju inte göra mer än jag gör. Jag är hönsmammig nog som det är till skillnad mot för vissa som inte verkar se alls att hunden är hängig, eller ens kan se att den ska bajsa, jag ser tecken hela tiden på vad hunden vill. Men det hjälper inte i alla lägen.

Så du är inte ensam om att fundera på vad man ska göra i såna lägen, hur ska man veta och se när man är så noga och ändå missar.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
642
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka