Hundar som har ont?

Brandgul

Trådstartare
Om en hund har ont. Riktigt ont. Hur vet man det?

Vi kan gråta och jämra oss. Men vad gör en hund?

Jag tänker på när min hund fick diskbråck förra året. Hur akut ont hade hon? En människa hade man kanske pumpat full med smärtstillande och allt vad man nu kunnat. Men en hund?

Kan hon ha haft SÅÅÅÅ ont utan att vi märkte det? Eller hade hon kanske bara ont?

Luddig fråga? Men riktig smärta, hur märks det på en hund?

Hon varken gnällde eller gjorde något annat väsen av sig. Bara haltade kraftigt. (Vilket är en smärtindikator, men hur för hur hög smärta?)

Sv: Hundar som har ont?

http://pets.webshots.com/photo/1181244000058999430ykGKWm
De flesta bilderna på dobermannen är tagna nån halvtimme innan hon avlivades, hon har mycket ont på bilderna. Och det syns.
Hon rörde sig sakta och försiktigt och såg lidande ut. Hon hade feber. Så risig såg hon inte ens ut samma dag som när hon operade bort hela raden tuttar på ena sidan och hade minst 30 klammarar. Då sprang hon glatt mot bussen... När hon hade genomgått en bukoperation så dansade hon runt bara några dar efter.

Hon ser riktigt lönnfet ut på en del bilderna, riktigt så fet var hon inte egentligen. Hon var gammal och visade trots flera operationer och sjukdomar första gången riktig smärta. Det var bara att ta bort henne.

Senast ändrad:

Jag tror att det inte finns något säkert sätt att se på en hund att den har ont. Det är upp till ägaren som känner hunden att avgöra om något är fel! Jag skulle aldrig misstänka smärta om allt var som vanligt.

Jag hade en hund som jag fick ta bort i somras, hon började jämra sig, låg och pep i flera timmar. Jag var hos veterinären och fick kortison och hon slutade pipa och sprallig! Men långsamt blev ögonen ledsna och veckan innan jag tog bort henne tittade jag in i mörka gluggar som bestämt sa att hon inte orkade längre. Hennes smärta visade sig i förlorad gnista.

Hunden jag har nu visar ingen smärta förstän hon är i princip döende. När hon fick akut diskbråck förra året så var hon avslagen i flera veckor efteråt! Något som inte ligger i hennes natur :D

Annars får man göra trial n error: ge smärtstillande och jämföra skillnaden. Dock är det inte rekommenderat till diskbråckshundar eftersom de SKA ta det lugnt! All smärta är inte av ondo sas =)

Men just det där att man kanske bara låter de ha ont för att man inte förstår hur ont de har..?

Men om de har riktigt riktigt ont så kanske det märks. Usch vad hemskt när jag tänker tillbaka på det... Hon kanske låg i flera dagar och bara önskade att hon skulle dö för att hon hade så ont. Eller inte. Det vet jag ju inte :(

Ja hon åt och viftade på svansen och "bänglade" med huvudet. Med riktig smärta så hade hon kanske inte gjort det..?

knapp

Det är ju så himla olika! Lejonet är SÅ pipig, hon har faktiskt skrikit i flera minuter efter att blivit trampad.. av e. chihuahua.. :D Hon gapar för allt. Hon tror hon ska dö av minsta lilla smärta så henne är det inga problem med atrt se när nåt 'r fel. Däremot vår alaskan visade ingenting.

Det mest klockrena exemplet hade två grandisägare på kliniken- den ene gick med en supervass kotte i tassen flera kilometer & sa inte ett pip förrän på kvällen när det gått hål :eek: hemskt. Men deras andra tjöt så fort den gick på en liten liten sten. Det är väldigt olika det där, och de som inte säger nåt är ju eg svårast..

Då vår hund har ont går hon omkring och är allmänt orolig, lägger sig på ställen hon aldrig annars ligger på. Hon slickar också mycket på stället(benet) som är sjukt. Är lite gnällig, men inte mycket och haltar såklart.

Hon kan också halta mycket/ hoppa på treben och annrs vara helt normal och då har jag tänkt det som att värken i benet inte är så stor, men att det gör jädrans ont att stiga på det..??:crazy:

Efter operationerna så grät hon mycket i några dagar, då hade hon nog rejält ont eller mådde illa och hade baksmälla? Vem vet..

Man får nog bara försöka läsa sin hund så bra man kan och vara uppmärksam på dens beteende!!

Nja min viftade på svansen med. Men jag har sett hunden efter tex operationer och jag vet hur hon "ska vara". 1½ månad innan de fotona togs sprang hon utan problem 1½mil med bara en kort paus. Trots övervikt och vad vi då inte visste - juverinflammation. Det fick vi reda på dan efter. ja just det - hon var 11.
Det var en dramatisk skillnad, hon ser lite "borta ut" på ögonen på bilderna. Och rörde sig som en mkt gammal ledbruten hund.
Samma hund hade som sagt så bråttom ut från kliniken efter operatat bort hälften av sina tuttar att jag inte kom ihåg att jag beställt taxi så hon skulle slippa gå - förrens vi står på bussen. Redan morgonen efter var hon hopplös att "får bara gå ut och kissa" för att hon var rastlös.

Senast ändrad:

Förutom det som redan nämnts så brukar hundar som har riktigt ont också få ökad puls och andningsfrekvens.

Ja... Ögonen är ju en sådan sak som jag brukar tänka på... Men man är ju så förbenat maktlös ändå när man sitter där. Möjligtvis med lite Rimadyl då :crazy: Nu är det här ett år sedan det hände. Jag är lite blödig eftersom att jag själv sitter här med smärta...

Hur de fick bära henne väldig tlångt till bilen och sen åkte vi runt halva Sthlm innan hon fick komma in någonstans. Undra hur ont hon hade då egentligen... Inget som någon kan svara på... Men det är ändå tänkvärt att läsa om hur hundar signalerar mycket smärta. Hon är ju tyvärr en riktigt tålig hund som aldrig gnäller. Ibland kan jag uppfatta det som att hon aldrig protesterar för att hon fått för sig att hon inte får det. Usch vad jag svammlar...

Å tack!! Det ska jag verkligen komma ihåg! Andning är ju något som man lätt kan iaktta. Pulsen ska jag banne mig lära mig att ta och skriva upp normalpuls.

känner man hunden så ser man det på den,ögonen, kroppsspråker, andningen mm, men hunden viftar ofta på svansen alla fall och den vill oftast inte visa att den e dålig om den har riktigt ont. Den hör inte tills den natur att visa det eftersom den vill följa med sin flok. När ja tog bort min förra led han ordentligt han fick smärtstillande å låg i mitt knä,men när han då skulle avlivas så fick han ena sprutan och på andra fick ja tvinga honom att ligga ner för han ville inte visa att han va sååå dålig. Så med korta ord Känner du hunden så ser du det på den!!

Min förra hund, en golden, fick akuta smärtor när vi var ute i skogen en dag. Han var då 7 år gammal. Vi hade precis avslutat ett spår som gått kanon och släpper iväg hundarna. Jag hade min kompis med plus hennes hund. Helt plötsligt så ser jag att Timmy ligger ner och hör hur han skriker. Tror genast att han brytit benet eller något liknande. Min kompis rusar fram och tar i honom och han biter henne då i handen. Vi pratar en väldigt stabil hund så han hade jävulskt ont. När vi kom fram till djurakuten konstaterades diskbråck och vi skickades hem med mediciner. Timmy blev dock inte bättre och vi fick åka med honom till sjukhus dagen därpå. Där kontraströntagde man hela ryggen och fann att han hade kotförändringar och diskbråck på flera ställen. Det här är något som enligt vet funnits i åratal och som han sannolikt haft ont av. Ibland kunde vi se att han haltade oförklarligt men det gick alltid över och ingen veterinär fann något fel på honom. Efteråt förstod vi ju.

Så ja, jag tror en hund kan gå med smärta långa perider utan att man märker så mycket. Sen beror det ju lite på, hundar är olika känsliga för smärta precis som vi människor. Vissa säger ifrån, andra inte. Men jag hoppas och tror att man alltid märker när det blir för illa.

Olika hundar visar olika mycket hur ont dom har...även om smärtgraden är lika.
Vi får heller inte glömma att hundar, precis som de flesta andra djur, inte visar smärta på samma sätt som vi. Att visa smärta är detsamma som att visa svaghet och då kan det mycket illa. Det är alltså en överlevnadsinstinkt att inte visa smärta.

Som djurägare behöver man vara väldigt observant på ens djur, då stora problem kan visa sig i mycket små former.
Jag kan bara se tillbaka på min ena hund, som jag har opererat för tonsillit. Jag märkte ingenting förrän hon helt plötsligt började kraxa lite och då var tonsillerna så inflammerade att dom blödde vid minsta beröring. Enligt veterinären hade hon gått med detta väldigt länge...och detta på en hund som är ganska pipplig och med en matte som brukar se minsta förändring direkt :(

Nu var ju detta inget direkt livshotande, men det går ändå att jämföra med oss människor. Jag komer ihåg mina halsflusser jag hade, innan mina tonsiller opererades bort...jag hade så fruktansvärt ont och kunde inte äta alls...eller ens svälja, så ont gjorde det. Om min hund visade inget alls, varken vad gäller ätande eller busande.

Så numra går jag så mycket som möjligt på magkänslan, om jag märker minsta förändring hos djuren. Ett djur kan vara mer skadat eller sjukt än vad man tror, även om det i husdjursvärlden finns dom hundar som skiker högt för bara en trampad tå :p

Tycker det låter anmärkningsvärt att låta en gammal och lönnfet hund springa 1 1/2 mil-inte undra på att din hund blev sjuk !!!

jag funderar ibland på om min hund kan få huvudvärk..? tänk så förskräkligt det skulle vara
att dra med honom till träning med massa hundar och en matte som står och gapar, och huvudet bara
bultar och värker på honom... får ångest när jag tänker på det,
vet ju själv vilket helvete det är:(

skit att dom inte kan prata!!!:p

kl

Sen kan man ju också tillägga att människan går ofta och klagar vid smärta eftersom man TÄNKER på vad det kan vara och var det ska sluta? Möjliga operationer osv.

Hunden bara finner sig i sin situation och tänker ungefär "såhär är det nu, bara att leva med det." Jag tror att det minskar smärtan och obehaget rätt mycket då man inte tänker på framtiden eller tänker tillbaka på "förritiden då man inte hade värk"..

Ofta glömmer man ju att man är sjuk om man har nåt tillräkligt intressant att göra!

Tycker det låter anmärkningsvärt att låta en gammal och lönnfet hund springa 1 1/2 mil-inte undra på att din hund blev sjuk !!!

Hon var egentligen inte lönnfet. Hon är [I]uppsvullen[/I]på bilden.Du minns att hon var sjuk? Det har jag redan skrivit.

Hon var något överviktig, men hade god kondition och 1½ mil klarade hon lätt. Hon hade nämligen mjölkproduktin och då ökar man motionen. 11 år är ingen ålder på en annars frisk hund! Tittar du på bilderna så ser du att hon har bra med muskler under det uppsvällda.

Senast ändrad:

Fast jag ser skillnad på vifta på svansen och vifta på svansen :idea: Hela hennes kroppspårk när hon gör det. Framförallt rumpan och så åker huvudet upp, öronen m.m.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
642
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka