Hundar ska vara minst två (ännu en rasvalstråd)

Kibani

Trådstartare
Ja det tycker jag iallafall, vilket gör att jag sitter här och drömmer om vad jag vill ha för någon när jag väl får möjligheten att skaffa en till. Just nu har jag inte ekonomi för fler än en vovve men man kan ju drömma och planera så man vet vad man vill ha för en den dagen man får råd :D Så jag sällar mig till alla andra som söker förslag utöver de man själv kommer på.

Det jag främst söker i en hund är:

-Samarbetsvilja, viljan att välja mig före det mesta annat
-Gilla närhet, mysa i knäet eller sängen lääänge:love:
-Viljan att jobba, men ändå inte gå i taket vid en eller ett par slöadagar
-Enkel pälsvård, utan att vara så sticksikt korthårig som en dalmatiner
-Helst modell stor, ca 50cm eller mer i mankhöjd
-Frisk ras, så lite hälso problem som möjligt
-Multifunktionell, vill helst ha en hund som fungerar lika bra i utställningsringen som på lydnads/agilityplanen även om det senare är det viktigaste.

Inte fullt så viktigt:
-Reserverad, vore skönt med en som inte måste hälsa på hela världen men som accepterar att hanteras av andra
-Stor färgvariation, jag tycker det är lite roligare när hela rasen inte ser helt identisk ut
-Ovanlig ras, men ändå så pass vanlig att man vet vad man får. Gillar av nån anledning att inte ha "samma som alla andra" i snöret

Fram med många förslag tack!:D Och berätta gärna mer personligt än man kan läsa om på rasklubbars hemsidor - tycker de tenderar att bli lite stela och ibland svårdefinierade. Hur mycket är mycket liksom;) Själv har jag verkligen tittat på allt från brukshund till vinthund så jag tänker inte säga vad jag funderat på hittills:p

Sv: Hundar ska vara minst två (ännu en rasvalstråd)

entelbucher sennenhund eller apenzeller sennenhund skulle jag kolla på om jag var du. Ganska ovanliga raser som jag inte känner till jätteväl men ändå fått ett positivt intryck av, verkar rättså homogena både utseendemässigt och mentalt.
Mer envist och självständigt än tex en BC/shäfer, men träningsvilligare och förigare än en vinthund eller terrier, hyfsade bruksegenskaper har jag fått för mig och lättskött päls. Fartigare, friskare och smidigare format än sin kusin berner senner enl min uppfattning.

Storpudel
Korthårig collie
Spansk vattenhund
Någon av setter-raserna
Stabyhoun

Beauceron kanske? Kanske inte så stor färgvariation men de harlekinfärgade kan ju se ut lite hur som helst. ;)

Jag som tänkte skriva just dalmatiner ;)

Annars golden? Kanske inte så ovanlig dock :grin:
Flatcoated retriever?

Tänkte också på Flatcoated retriever. Men det beror ju på hur viktigt "reserverad" är även om TS skrev att det inte var så viktigt. Risken ä ju att det bli en hund som vill hälsa på alla, människa som hund, men det går ju träna bort. Men den är ju väldigt flamsig och det passar ju inte alla.

Korthårig collie stämmer bra in på beskrivningen

Det jag främst söker i en hund är:

-Samarbetsvilja, viljan att välja mig före det mesta annat Ja, definitivt
-Gilla närhet, mysa i knäet eller sängen lääänge:love:Känns mer som individ än ras, jag har träffat båda sorter
-Viljan att jobba, men ändå inte gå i taket vid en eller ett par slöadagar Ja, arbetsvillig men inte extrem
-Enkel pälsvård, utan att vara så sticksikt korthårig som en dalmatiner Ja, mycket enkel men har underull
-Helst modell stor, ca 50cm eller mer i mankhöjd 51-61 cm
-Frisk ras, så lite hälso problem som möjligt Ja, mkt lite HD t.ex.
-Multifunktionell, vill helst ha en hund som fungerar lika bra i utställningsringen som på lydnads/agilityplanen även om det senare är det viktigaste. Ja, ingen delad ras

Inte fullt så viktigt:
-Reserverad, vore skönt med en som inte måste hälsa på hela världen men som accepterar att hanteras av andra Ja, bryr sig mest om sin ägare
-Stor färgvariation, jag tycker det är lite roligare när hela rasen inte ser helt identisk utJa, tre varianter men de blå har stor variation på utseende. Dessutom kan alla varianter ha olika teckning.
-Ovanlig ras, men ändå så pass vanlig att man vet vad man får. Gillar av nån anledning att inte ha "samma som alla andra" i snöret Ja, ovanlig på så sätt att man inte ser dem ofta, men inte väldigt ovanlig och har en stor rasklubb i ryggen (=mycket aktiviteter t.ex.)

Nu har jag suttit och tänkt lite grann

-Flatcoated retriever
-Welsh springer spaniel
-Curly coated retriever
-Korthårig collie
-Whippet

-Curly coated retriever

Just curly tycker jag saknar väldigt mycket att de andra retriverrasernas "will-to-please". De har helt enkelt varit betydligt mer egensinniga med väldigt selektiv hörsel. (och så har alla curlysar jag träffat varit otroligt sega också, trots att de pysslat med saker som är svårt att vara just seg på :))

Däremot så är de ju betydligt mer reserverade än de andra retriverraserna och är inte alls lika flamsiga som flattar eller flummiga som många golden är.

Det kan jag hålla med om, curlysarna är inte alls lika lättarbetade - tror man behöver vara duktig på att motivera en hund om man ska lyckas med en curly, om man jämför med de andra retriever-raserna.
Det jag tänkte passar ts är att de är reserverade, håller sig till sina egna.

Ja, för mig känns dom ibland mer som vinthundar än retrievrar :D Men jag håller med om att dom absolut passar in på många av TS kriterier, tänkte bara nämna det eftersom det är lätt att man tänker att retrievrarna är lika yviga och spralliga allihopa :)

*kl*
Jakttypen av golden och labrador är ofta (inte alltid) mindre sociala än showtypen, de är avlade för att ha vara föraren till lags och fokusera på arbetet, och inte bry sig om annat runtomkring.

Tänkte också på Flatcoated retriever. Men det beror ju på hur viktigt "reserverad" är även om TS skrev att det inte var så viktigt. Risken ä ju att det bli en hund som vill hälsa på alla, människa som hund, men det går ju träna bort. Men den är ju väldigt flamsig och det passar ju inte alla.

Ja det är också mina "teoretiska" erfarenheter av denna ras, men i praktiken så har jag minne av ett ridläger jag var på i flera år på rad vars familj hade flattekennel. Otroligt trevliga hundar, som gärna kom fram och hälsade, men likväl kunde hålla sig undan när vi satt ute och hade teorilektion / fikade, eller ligga lugnt på sina platser när ett helt gäng stojiga ungar (som måste vara otroligt lockande för en människoglad hund) kom in varje dag för att äta middag i familjens kök.
Minns det så väl för jag, djurtokig unge som man var (är!) helst ville kela med allihopa på en och samma gång och blev lite besviken när hundarna uppförde fint och disciplinerat. :p

Senast ändrad:

Ja det är också mina "teoretiska" erfarenheter av denna ras, men i praktiken så har jag minne av ett ridläger jag var på i flera år på rad vars familj hade flattekennel. Otroligt trevliga hundar, som gärna kom fram och hälsade, men likväl kunde hålla sig undan när vi satt ute och hade teorilektion / fikade, eller ligga lugnt på sina platser när ett helt gäng stojiga ungar (som måste vara otroligt lockande för en människoglad hund) kom in varje dag för att äta middag i familjens kök.
Minns det så väl för jag, djurtokig unge som man var (är!) helst ville kela med allihopa på en och samma gång och blev lite besviken när hundarna uppförde fint och disciplinerat. :p

Det går ju säkert träna bort. Just nu blir min hund ett yrväder när nån vill prata med han och så var vår förra flat också när han var yngre, men lugnade sig ju när han blev äldre. Sen kanske det beror lite på hur man tränar på hur hunden ska uppföra sig vid besök. Men överlag är det ju en väldigt glad hund som gillar alla.

Tack för alla svar, fortsätt gärna att fylla på med fler :laugh:

Ett par följdfrågor då ;)

Flatten och några andra har ju sitt ursprung som jaktraser - hur fungerar det ihop med att springa lös på skogspromenader?

Beauceronen hade jag nästan dömt bort pga sporrarna bak, men det kanske inte är så jobbigt? Hur vanlig/ovanlig är den där harlekinfärgen och är båda färgsorter lika friska? :) Finns/fanns en hel del raser där andra färger än den dominerande förknippades med sjukdom tråkigt nog

Ja överlag räknar jag inte med att hitta en hund som stämmer till 100% på mina önskemål, är just därför jag tydligt nedprioriterat tex reservationen och absolut kan tänka mig att göra avkall på annat med om det i övrigt verkar perfekt ;) Det viktigaste är just samarbetsviljan/will to please där jag inte varje träningspass måste hitta nya sätt att få hunden mer intresserad av mig än omgivningen. Den sitsen är jag i nu med min lapphund och det är verkligen inte roligt när jag vet att vi båda gillar att träna tex agility. Ena gången går allt riktigt superbra för att vid nästa så går hon enbart o nosar eller tillochmed tar sig ur inhägnaden för att springa till en bil där det kan finnas roliga människor:crazy: eh ja en lite väl stor parentes kanske men ni ser kanske varför det är så viktigt för mig med att hunden helst ska välja mig naturligt.

Kelpie kanske? Beroende på hur mycket du vill jobba med hunden.
Eller någon spaniel? Föriga och lite lagom trevliga hundar.
Flat? (har fått för mig att de inte är uppdelade på samma sätt som labbe och golden, med tanke på att du vill ställa ut också). Dock mycket cancer..

Tack för alla svar, fortsätt gärna att fylla på med fler :laugh:

Beauceronen hade jag nästan dömt bort pga sporrarna bak, men det kanske inte är så jobbigt? Hur vanlig/ovanlig är den där harlekinfärgen och är båda färgsorter lika friska? :) Finns/fanns en hel del raser där andra färger än den dominerande förknippades med sjukdom tråkigt nog

Haha, förlåt men det var faktiskt första gången jag hörde den anledningen.:D Sporrarna bak är inget större jobb... man får kanske klippa klorna där lite oftare än de vanliga klorna eftersom de inte slits men samma sak gäller ju framsporrarna. I övrigt är det väldigt sällan som de skadar sporrarna bak, en av mina har gjort det (omplaceringen, i sitt förra hem) men de är faktiskt inte alls så utsatta för skador som många verkar tro.

Harlekinfärgen är mer ovanlig än svart/röd, å andra sidan ser ju även svart/röda ut som byrackor... ;) numera vet faktiskt folk ibland vad man kommer med men för 10 år sedan var det knappt någon som kände till rasen, utan undrade ofta "vad är det för raser i den där?" :D

Vad jag vet är båda färgerna lika friska, har i alla fall inte hört något annat. Jag har tre svart/röda och en harlekin och det harlekinen drabbats av är prostatit och det är ju inte kopplat till färgen, i övrigt har han nog varit den som varit friskast av de alla. Rent generellt är rasen frisk, inga extrema sjukdomar, även om man ska se upp med HD/ED som på de flesta av bruksraserna. Sen ska man också vara noga med mentaliteten.

Flatten och några andra har ju sitt ursprung som jaktraser - hur fungerar det ihop med att springa lös på skogspromenader?

En retriver ska ju jobba nära föraren och därmed inte dra iväg hur som helst ute i skogen. Sen kan jaktinstinkten variera (iaf bland de olika retrivrarna jag har mött där vissa är bra mycket mer intresserade än andra att hitta på egna upptåg) men det är ju, som allt annat, en fråga om uppfostran och hur noga man är från början :) Men jag upplever de som väldigt enkla att ha lösa på skogspromenader om man bara är noga med det från början :)

;) Det viktigaste är just samarbetsviljan/will to please där jag inte varje träningspass måste hitta nya sätt att få hunden mer intresserad av mig än omgivningen. Den sitsen är jag i nu med min lapphund och det är verkligen inte roligt när jag vet att vi båda gillar att träna tex agility. Ena gången går allt riktigt superbra för att vid nästa så går hon enbart o nosar eller tillochmed tar sig ur inhägnaden för att springa till en bil där det kan finnas roliga människor:crazy: eh ja en lite väl stor parentes kanske men ni ser kanske varför det är så viktigt för mig med att hunden helst ska välja mig naturligt.

Min uppfattning av golden är att de är väldigt lätta att jobba med, lättmotiverade och inte jätteintresserade av omgivningen.

Flatte har jag inte så mycket erfarenhet av men eftersom den både den och golden är en hund som används för t ex jaktapportering så är det ju viktigt att den ska lydig (och t ex inte springa iväg vind för våg) så det är säkert något som har prioriterats vid avel.
Bara för att hunden är avlad för jakt så behöver det inte betyda att den sticker iväg och kör sitt eget race.

Men sen är ju alla hundar individer. Jag stod häromdan på klubben och tittade på när en ägare till två lapphundar tränade sin hund, och avundades hundens otroliga motivation, hennes hundar vill verkligen göra rätt och verkar inte alls vara speciellt intresserade av som händer runtomkring.

Jag har min flat lös i skogen, bara i skogen, utan problem. Nu har vi inte stött på några djur när vi har varit ute, men han bryr sig inte om spår i snön. Vi har inte spårat så mycket än heller så han fattar inte riktigt att han ska nosa...
Men min hund reagerade inte ens en morgon när vi var ute och gick och det kom en älg, förmodligen fjolårskalv, som villat bort sig till ett villaområde. Den var kanske 20 meter bort, och min hund reagerade inte ens på tunga steg som hördes innan jag såg den. Han gick med nosen i backen...
Sen är det ju en apporterande jakthund, den ska ju jobba nära föraren, och hämta fågeln. Det finns säkert undantag, en del uppfödare säljer ju bara för jakt, men jag kan tänka mig att eftersom det är en apporterande hund, finns det inte lika mycket jaktinstinkt som hos tex en gråhund.
Jagade inte med förra flatten och jagar inte med den här, och det är inga problem. Sen beror det ju på hur man tränar hunden att vara lös.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka