Kibani
Trådstartare
Ja det tycker jag iallafall, vilket gör att jag sitter här och drömmer om vad jag vill ha för någon när jag väl får möjligheten att skaffa en till. Just nu har jag inte ekonomi för fler än en vovve men man kan ju drömma och planera så man vet vad man vill ha för en den dagen man får råd Så jag sällar mig till alla andra som söker förslag utöver de man själv kommer på.
Det jag främst söker i en hund är:
-Samarbetsvilja, viljan att välja mig före det mesta annat
-Gilla närhet, mysa i knäet eller sängen lääänge
-Viljan att jobba, men ändå inte gå i taket vid en eller ett par slöadagar
-Enkel pälsvård, utan att vara så sticksikt korthårig som en dalmatiner
-Helst modell stor, ca 50cm eller mer i mankhöjd
-Frisk ras, så lite hälso problem som möjligt
-Multifunktionell, vill helst ha en hund som fungerar lika bra i utställningsringen som på lydnads/agilityplanen även om det senare är det viktigaste.
Inte fullt så viktigt:
-Reserverad, vore skönt med en som inte måste hälsa på hela världen men som accepterar att hanteras av andra
-Stor färgvariation, jag tycker det är lite roligare när hela rasen inte ser helt identisk ut
-Ovanlig ras, men ändå så pass vanlig att man vet vad man får. Gillar av nån anledning att inte ha "samma som alla andra" i snöret
Fram med många förslag tack! Och berätta gärna mer personligt än man kan läsa om på rasklubbars hemsidor - tycker de tenderar att bli lite stela och ibland svårdefinierade. Hur mycket är mycket liksom Själv har jag verkligen tittat på allt från brukshund till vinthund så jag tänker inte säga vad jag funderat på hittills
Det jag främst söker i en hund är:
-Samarbetsvilja, viljan att välja mig före det mesta annat
-Gilla närhet, mysa i knäet eller sängen lääänge
-Viljan att jobba, men ändå inte gå i taket vid en eller ett par slöadagar
-Enkel pälsvård, utan att vara så sticksikt korthårig som en dalmatiner
-Helst modell stor, ca 50cm eller mer i mankhöjd
-Frisk ras, så lite hälso problem som möjligt
-Multifunktionell, vill helst ha en hund som fungerar lika bra i utställningsringen som på lydnads/agilityplanen även om det senare är det viktigaste.
Inte fullt så viktigt:
-Reserverad, vore skönt med en som inte måste hälsa på hela världen men som accepterar att hanteras av andra
-Stor färgvariation, jag tycker det är lite roligare när hela rasen inte ser helt identisk ut
-Ovanlig ras, men ändå så pass vanlig att man vet vad man får. Gillar av nån anledning att inte ha "samma som alla andra" i snöret
Fram med många förslag tack! Och berätta gärna mer personligt än man kan läsa om på rasklubbars hemsidor - tycker de tenderar att bli lite stela och ibland svårdefinierade. Hur mycket är mycket liksom Själv har jag verkligen tittat på allt från brukshund till vinthund så jag tänker inte säga vad jag funderat på hittills