Hundägaransvar, ersättningsplikt?

HannaZ

Trådstartare
Jag undrar vad som gäller om en hund skadar en annan hund. Är man som ägare då ersättningsskyldig?

Vår lilla hund blev idag biten av en schäfer och fick sys på djursjukhuset. Förutom att han troligen har fått psykiska men för livet så gick kalaset på över 3000 kr. Efter ersättning från försäkringsbolaget landar det nog på ca 2000kr (om inget tillstöter).

Någon som vet?

/Hanna

Sv: Hundägaransvar, ersättningsplikt?

JA. Strikt ägaransvar gäller, alltså är schäferägaren i det här fallet ersättningsskyldig.

Ja, ägaren är skyldig att betala för skadan. Han eller hon kan utnyttja sin hemförsäkring för detta.

När vår hund blev biten så stod den bitande hundens ägare för alltihop. H*n betalade min självrisk på försäkringen och alla mediciner. Jag fick tom ersättning för bensinen till och från djursjukhuset ett par vändor.

Vad ledsamt att din hund råkat illa ut! Hur mår han/hon nu? Hoppas att läkningen går bra och att det inte sätter sig mentalt. Vår hund klarade sig från psykiska men och jag är otroligt tacksam för det.

Jag har dock fått mig en tankeställare och blivit lite rädd för lösspringande stora hundar. Det som hände min hund var otäckt och man blir varse att det faktiskt är riktigt farligt för den minsta hunden i ett slagsmål eller vid en attack.

Tack, hade för mig att så var fallet men var inte säker. Känns iallafall lite bättre. Stackars hunden är helt slut. Ligger på sin filt och vill inte ens ha godis :(

Ja, det är förjävligt, även om de fysiska skadorna läker ihop så kan vägen tillbaka vara lång... De mentala skadorna kan man inte få någon ersättning för. Hoppas han hämtar sig fort och att det löser sig så bra som möjligt för er.

Skönt att din hund inte fick några psykiska men. Hoppas verkligen vår kommer att bli samma glada och frimodiga hund som tidigare.

Håller med om att man får sig en tankeställare. Vår dagmatte brukar vara på ett stort hund-fält vid havet och det har aldrig varit nåt problem hittills men nu vet jag knappt om jag vågar släppa iväg honom. Kommer att bli nervös så fort jag ser en stor hund i framtiden. :(

Var på en gård/företag som säljer foder och strö mm. Har haft med Kasper tidigare och då sa ägaren inget om att de hade hund och att man skulle vara försiktig. När vi kom idag så gick Kasper och nosade ca två meter ifrån oss och då kom schäfern ut ur butiken och bara rusade fram och högg honom över nacken och ruskade honom. Och Kasper skrek som en spädgris. Jag kastade mig på hunden och då släppte han tack och lov men Kasper var livrädd och bara skrek och skrek och högg omkring sig när jag lyfte upp honom. :cry:
Kommer att ha mardrömmar om det här. Vilken tur att det inte blev värre, han hade kunnat krossa ryggraden eller vad som helst (Kasper väger 6,5kg...)

Tur att man har djursjukhus på nära håll.

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 895
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 812
Senast: LuckyMe
·
Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 655
Senast: WildWilma
·
Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
1 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka