Hund vill inte in i bil

Tyrann

Trådstartare
Jag tänkte att jag startar en till tråd när jag fick så bra tips i min förra angående hundmöten.

Jag har nämligen kommit på ett till problem som jag har med min unghund.
Alltid när vi ska till bilen så totalvägrar hon. Hon börjar gå extremt sakta och vill inte alls framåt, så det slutar för det mesta att jag ta henne under armen och stoppar in henne i bilburen.

När hon väl har kommit in i buren är det inga som helst problem, hon lägger sig direkt tillrätta och vilar. Hon har åkt i bilen sen hon var ca 10 veckor och hon har alltid varit stencool att vara i buren förutom de absolut första gångerna när hon gnällde lite. Hon har heller aldrig varit åksjuk eller liknande.

De gånger hon har varit lös innan vi ska iväg någonstans har hon knappt gått att få tag i när hon förstått att det är bilen vi ska till.

Jag har försökt klicka när hon närmar sig bilen och ställer sig med framtassarna på kofångaren redo att hoppa in (om ni förstår hur jag menar). Men det tyckte hon mest var skitkonstigt och började istället tycka det var läskigt när jag berömde henne för att hon gick nära. Trots att jag hade GOTT godis.

Hur ska jag få henne att tycka det är helt okej att gå till bilen?

Sv: Hund vill inte in i bil

Klicka inte för att gå till bilen, byt istället association till bilen. Träna sök I den, lägg veckans massagestund där osv osv. Alltså vad som helst som är trevligt och inte innebär att åka.

Tack så mycket för tipset!
Det har jag inte haft en tanke på, men det ska jag absolut testa :)

Ge henne alltid något gott när hon hoppat in i bilen. Kasta in en köttbulle eller vad som helst. Låt henne ha ett gott märgben att gnaga på i bilen.

Kanske kan testa även att ge åksjukepiller några gånger, det är inte alltid säkert att man ser på dem att de är åksjuka.
Vi hade en tik en gång som var precis sådär, hon åkte alltid i bak.
När hon fick en ny husse fick hon börja åka i framsätet, och DET gillade hon! Älskade att åka bil om hon fick sitta fram!
(ja, helt livsfarligt, men bortsett från det. Skulle tro att hon faktiskt blev åksjuk bak, även om det inte märktes så tydligt.)

Sedan har både vår hund och vår kompis hund klara uppfattningar om olika bilar och huruvida de är ok att åka i. Alla våra Passater och Volvos har varit toppen, Golf kombi hatade han ;)

Har du kollat bilen så att den är okej? Tänkte på att fjädringen kanske krånglar eller något annat som du inte känner men hunden.

Izor hade bur i bilen när han var liten, men så gick bilens fjädring sönder och efter det låg han bara i buren och skakade.
Då bytte vi till sele och bilbälte istället, nu ligger Izor lugnt och stilla i baksätet antingen på sitt fårskinn eller i mitt knä.

Svarar alla..

Hon äter ingenting när hon väl är i bilen. Nu ger jag inte märgben men ett stort köttigt ben från rådjur nekade hon när hon låg i buren. Har också erbjudit henne korv, blodpudding och orijen godis som nekas alltihop när hon är i buren. Som annars är favoriterna.

Jag har väldigt svårt att tro att hon är åksjuk. Säger aldrig ett pip och lägger sig direkt ner och vilar. Oavsett om hon åker i framsätet eller buren.

Det är just vägen till som är problemet. Så fort hon märker att vi börjar gå dit saktar hon ner och vill inte gå dit. Hon skulle aldrig få för sig att gå mot bilen frivilligt för att hoppa in. Det spelar heller ingen roll vilken bil det gäller, det kan vara min, kompisens eller pojkvännens men samma sak varje gång.

Kan det inte vara åksjuka då? En hund som bara ligger tyst i bilen är "onormalt" för mig, de hundar jag mött har alla varit av den sorten som blir överlyckliga bara av att man nämner ordet "åka", "bil" eller bara genom att stå i hallen och titta mott hunden.
Vår hund älskar bilen och ligger gärna där hela dagen med luckan öppen, hämtar man systerns hund hoppar han in så snart man öppnat luckan 2dm(stor labbe). När de åker så sitter de och kollar ut med gnistrande ögon och tungan fladdrande i fartvinden ;).
Även vänners hundar beter sig likadant.
Så en hund som så starkt ogillar bilen tycker jag är konstigt, vart åker ni när ni är iväg förresten?

tjaa... du kanske har rätt. Men när jag hör att en hund är åksjuk tänker jag att dom mår illa och kanske kräks lite, flåsar, gnäller och är orolig i bilen. Men visst kan jag testa ge henne åksjuke tabletter. Är de receptbelagda eller finns de på apoteket att köpa? :) Antar att det kommer ta ett ganska tag innan jag ser skillnad då detta redan har blivit ett invant beteende.

Vi åker iväg och tränar, far och hälsar på föräldrar/kompisar eller åker iväg till jobbet. Alltså bara ställen som hon tycker är roliga att fara till.

Vår nya hund uppskattade inte bilen, alls. Han var inte van att åka, och smet iväg om han kunde. Jag gjorde som så att jag såg till att han var kopplad då vi skulle åka bil, och sen lyfte jag helt sonika in honom. Och sen åkte vi till roliga ställen, och vips, så förknippade han bilen med någonting roligt, och hoppar numera glatt in lös. Väl i bilen har jag knappt hunnit backa ut innan han ligger och vilar, vilket är skönt :)

Ingen aning om hur åksjuketabletter funderar, det kan förhoppningsvis ngn annan tipsa om :). Men det är åtminstone värt att testa det ^_^.

Låter precis som min hund.
Skillnaden är väl att hon inte förknippar bilen med någonting positivt även fast vi bara åker till ställen hon gillar.

Nu vet jag inte hur hon åker i bilen, kanske du skrivit det men det har jag i så fall missat. Min första tik tyckte i alla fall att det var väldigt trevligt att åka i bilar som hade så låga fönster att hon kunde ligga ner och titta ut. Bäst var det när hon en gång åkte ensam längst bak i en stor kombi och det låg massor av packning, filtar m.m. under henne så att hon verkligen kom upp.

Min nuvarande älskar att åka bil, men hon vill absolut ligga tätt mot ryggsätena längst fram, allra helst bakom förarsätet. Det är stabilt och bra där verkar hon tycka. Nu är min bil ungefär som en skåpbil bak när baksätena är nedfällda, så då kan hon få platsen just där bakom framsätena.

Det jag funderar på är alltså om din hund kanske skulle bli gladare om ni bytte åkplats i bilen? Kanske du kan ställa buren på någon upphöjning så att hon ser ut eller ställa den längre fram i bilen så att hon är närmare dig när du kör?

Jag har en kombi och busen är anpassad så den ryms precis i kombidelen. Alltså inte en centimeter flyttbar. Det är också en dubbelbur med mellan vägg, men hon har bara tillgång till ena halvan av buren.

Men jag ska testa sätta lite mer filtar under henne. Jag är inte säker på att hon ser ut som det är nu.

Det låter ganska likt min hund. Han är också trygg väl i buren men tycker att det är ganska tråkigt att åka i buren, men åker gärna på andra ställen i bilen ;) Och om han tror att vi ska åka iväg utan honom så hoppar han väldigt snabbt och enkelt in i buren eller om det skulle regna ute. Så det känns mest som en fix idé, det är helt enkelt inte roligt att åka i buren.

Nu hoppar han in på kommando för det mesta, ibland får man tjata lite.

Han var nog 9 månader innan han för egen maskin hoppade in i buren och då för att jag råkade peta honom lite i baken när han stod nedanför, innan dess så var det om han inte förstod att han kunde hoppa in själv.

Jag har inte tränat så mycket som jag kunde ha gjort men han rymmer iaf inte blir bara lite seg när vi är på väg till bilen.

Svarar alla..

Hon äter ingenting när hon väl är i bilen. Nu ger jag inte märgben men ett stort köttigt ben från rådjur nekade hon när hon låg i buren. Har också erbjudit henne korv, blodpudding och orijen godis som nekas alltihop när hon är i buren. Som annars är favoriterna.

Jag har väldigt svårt att tro att hon är åksjuk. Säger aldrig ett pip och lägger sig direkt ner och vilar. Oavsett om hon åker i framsätet eller buren.

Det är just vägen till som är problemet. Så fort hon märker att vi börjar gå dit saktar hon ner och vill inte gå dit. Hon skulle aldrig få för sig att gå mot bilen frivilligt för att hoppa in. Det spelar heller ingen roll vilken bil det gäller, det kan vara min, kompisens eller pojkvännens men samma sak varje gång.

Du säger att du inte tror att hunden är åksjuk, men någonting med bilåkningen är det helt klart som stressar din hund. Du har ett antal tecken som är klara tecken på hög stressnivå, första är att hon inte överhuvudtaget vill gå till bilen utan försöker undvika det sedan att hon inte tar godis/belöning, och i hennes fall hade jag nästan tolkat hennes sätt i buren som att stänga av för att "slippa närvara".

Jag hade nog börjat hålla på med sådant som håller hunden i hög/positiv stämning så lång ifrån bilen som det krävs för att sedan flytta närmare efterhand. Men jag skulle tro att det kommer ta tid att vända på det.
Och som sedan någon annan sa ge massage och annat avslappnade aktivering i bilen innan du kommit så långt så att det går att ta den andra delen av träningen in i bilen.

/Camilla

Det jag funderar på är alltså om din hund kanske skulle bli gladare om ni bytte åkplats i bilen? Kanske du kan ställa buren på någon upphöjning så att hon ser ut eller ställa den längre fram i bilen så att hon är närmare dig när du kör?

Bra poäng, jag har samma erfarenhet.

Min unghund var hiskeligt åksjuk som valp när han till en början åkte bak i min gamla bil där jag hade en enkelbur. Han dreglade och kräktes och det dröjde inte länge innan han inte bara var svår att få att gå fram till min bil - han började göra lovar runt ALLA personbilar. :crazy: (bussar, lastbilar, traktor osv var helt ok...)
Eftersom jag har två hundar men utrymmet i bagageutrymmet bara räckte till en bur fick jag fixa en tillfällig lösning med en bur i baksätet och där gick det mycket bättre! Inte nog med att unghunden kunde åka där i några mil utan symptom på åksjuka, han kom över sin motvilja mot bilar och hoppade snart upp i bilen själv på kommando. Men längre turer funkade fortfarande inte.

När vi köpte ny bil för att kunna ha dubbelbur bak så hade jag planerat en lång invänjning med DAP och flera tillfällen med bara mys i buren men det sket sig naturligtvis - redan andra gången unghunden satt där bak var det för att jag var tvungen att åka iväg på en lite längre sväng med honom. Och se på tusan! Den nuvarande bilen verkar vara stabilare och bekvämare i bakutrymmet, inte minsta tecken på åksjuka utan han brukar ligga ner så att han precis kan kika ut genom bakrutan.

Slutsatsen blir att det dels skiljer sig en hel del mellan VAR i bilen hunden åker och också mellan olika bilar.

Receptfria åksjuketabletter är ofta Ingefära, så det kan du prova ge hunden.

Sen skulle jag nog ändå prova mig fram, alltså flytta runt hunden lite i bilen.
Och till sist, öva på att hopppa in, låt hunden hoppa in i bilen och ta genast ut den igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka