HUnd som spyr i bilen !

kossankaj

Trådstartare
Hunden är 8 månader och har åkt bil ett fåtal gånger och kommer nu behöva åka bil dagligen, men den är mycket åksjuk och dregglar stora högar eller spyr.
finns det någon chans att få honom att vänja sig ? och hur lång tid kan det då ta ? tacksam för tips och erfarenheter :)

Med andra ord är hunden stressad, eftersom den dreglar.

Hur kör du? Kan du köra lugnare? Gasa mindre, svänga lugnare, bromsa försiktigare??? Min hund blir åksjuk så fort nån kör det minsta ryckigt. Med henne i bilen så kör jag ungefär likadant som om jag har hästsläp bakom. Då är hon nöjd och kan tillomed ligga o sova :)

Hur kör du? Kan du köra lugnare? Gasa mindre, svänga lugnare, bromsa försiktigare??? Min hund blir åksjuk så fort nån kör det minsta ryckigt. Med henne i bilen så kör jag ungefär likadant som om jag har hästsläp bakom. Då är hon nöjd och kan tillomed ligga o sova :)
=D
jag kör lugnt , han börjar i princip dreggla direkt när man startar, så jag tror också det framförallt är stress=( ägaren har inte bil och har bara åkt med honom ett fåtal gånger, och jag har honom på prov nu och det är nästan ett måste att han ska kunna åka bil framöver om jag ska ha honom, då jag åker bil varje dag i princip, mina andra hundar älskar bil och alltid gjort så jag har ingen erfarenhet alls av hundar som är åksjuka, är det botligt? är det ett ord? går det bota, finns det någon framtidstro om detta :)
hunden är toppen annars nämligen.

Jättevanligt på unghundar. Brukar växa bort. Det brukar bli värre när hunden ser ut, tvärt emot oss folk alltså.
Bäst är för åksjuk hund att åka i bur bak i kombin och gärna övertäckt med ett tunt lakan. Gärna på fastande mage.
Samtliga av mina hundar var åksjuka som unghundar och det försvann mellan 1-2 års ålder :)

Hunden kan lika gärna dreggla för att den mår illa.

Mina föräldrars pudel dreglade och spydde, och även bajsade, som satan i början när han skulle lära sig att åka bil. Spelade ingen roll om han var i bagageutrymmet med täkt bur eller i baksätet. Så till slut så testade de att låta honom åka fram i passagerarsätet. Inte optimalt och inte att rekommendera med en så pass stor hund, utan bur, men så fort han fick en bra överblick över vägen framför så slutade åksjukan i princip omedelbart.

Idag kan han åka i bagageutrymmet utan att bli åksjuk och älskar att åka bil. Så fort man öppnar en bildörr så försöker han hoppa in. Tidigare så fick man lyfta in honom med tvång och han försökte springa och gömma sig så fort han insåg att det var bilåkning på schemat.

Vill dock återigen belysa att det inte är lämpligt ur säkerhetssynpunkt att ha en hund sittande i framsätet medan man kör. Ska hunden vara i framsätet ska den sitta i en bur.

Jättevanligt på unghundar. Brukar växa bort. Det brukar bli värre när hunden ser ut, tvärt emot oss folk alltså.
Bäst är för åksjuk hund att åka i bur bak i kombin och gärna övertäckt med ett tunt lakan. Gärna på fastande mage.
Samtliga av mina hundar var åksjuka som unghundar och det försvann mellan 1-2 års ålder :)
Gött att höra !!! han åker bak i kombin i bur och har filt över halva buren , kanske ska prova att täcka över helt.
Han har åkt på fastande mage så mycket det gått , och då bara dregglat, idag spydde han dock upp ett par häst skitar så det blev rejält att städa =D

Jag upplever att det hjälpt när hunden fått åka till roliga ställen och därmed kopplat bilen med något roligt/trevligt. Vi åkte ett tag bara till roliga platser, till rastgårdar, till vänner, till roliga träningar... Det gick bra efter ett tag. Om det var pga min "träning" eller något som växte bort kan jag såklart inte säga säkert.

Mina föräldrars pudel dreglade och spydde, och även bajsade, som satan i början när han skulle lära sig att åka bil. Spelade ingen roll om han var i bagageutrymmet med täkt bur eller i baksätet. Så till slut så testade de att låta honom åka fram i passagerarsätet. Inte optimalt och inte att rekommendera med en så pass stor hund, utan bur, men så fort han fick en bra överblick över vägen framför så slutade åksjukan i princip omedelbart.

Idag kan han åka i bagageutrymmet utan att bli åksjuk och älskar att åka bil. Så fort man öppnar en bildörr så försöker han hoppa in. Tidigare så fick man lyfta in honom med tvång och han försökte springa och gömma sig så fort han insåg att det var bilåkning på schemat.

Vill dock återigen belysa att det inte är lämpligt ur säkerhetssynpunkt att ha en hund sittande i framsätet medan man kör. Ska hunden vara i framsätet ska den sitta i en bur.
Vad skönt att höra, verkar som att åksjukan växer bort hos de flesta, håller tummarna här =D
Jag hade honom fram en dag , men det var ingen skillnad han spydde då.
Och jag vill ju främst att han ska lära sig åka buren med de andra där bak, då det är deras plats liksom :)

Tänker också att det kan vara en unghundsgrej :)
Förhoppningsvis går det över när han blir lite äldre och även vänjer sig vid bilåkningen.

Vad skönt att höra, verkar som att åksjukan växer bort hos de flesta, håller tummarna här =D
Jag hade honom fram en dag , men det var ingen skillnad han spydde då.
Och jag vill ju främst att han ska lära sig åka buren med de andra där bak, då det är deras plats liksom :)
Han vänjer sig med tiden ska du se även om det är jobbigt i början. Mängdträning ihop med stigande ålder brukar vara det bästa botemedlet mot normal åksjuka.

Hunden är 8 månader och har åkt bil ett fåtal gånger och kommer nu behöva åka bil dagligen, men den är mycket åksjuk och dregglar stora högar eller spyr.
finns det någon chans att få honom att vänja sig ? och hur lång tid kan det då ta ? tacksam för tips och erfarenheter :)

Ale var väldigt åksjuk i början, hon fick receptfria åksjuketabletter för barn inför _varje_ resa i ett par-tre månaders tid. Sen dess har hon åkt utan problem.

Tänk på att det lätt blir en ond cirkel, om hunden mår illa i bilen blir den mer stressad av att åka, och stress kan trigga illamåendet.

Billy var åksjuk som valp, och det gick över så småningom - men att åka bil är fortfarande förknippat med obehag. :(

Jag har tyvärr haft två hundar som fortsatte vara åksjuka som vuxna - hela livet (släktingar, där det helt klart var ärftligt - en hund bakåt hade lämnat många åksjuka avkommor). Ingen oro över bil och båda ville åka, då det alltid hände kul saker efteråt. Raksträcka lång väg gick kanon, men minsta kurva så var det kört - då vaknade dom och kräktes hejdlöst :(

men jag skulle fixa åksjuketabletter till den lille, så den får börja vänja sig vid mindre sjuka åkturer så det kan bli roligt även på slutet. Förhoppningsvid så växer det bort sen :)

Ale var väldigt åksjuk i början, hon fick receptfria åksjuketabletter för barn inför _varje_ resa i ett par-tre månaders tid. Sen dess har hon åkt utan problem.

Tänk på att det lätt blir en ond cirkel, om hunden mår illa i bilen blir den mer stressad av att åka, och stress kan trigga illamåendet.

Åh, vad heter dom? Min yngsta spyr om vi åker i över 40 minuter.

Min var åksjuk som valp/unghund. Men det gick över rätt fort med mängdträning. Hon hade inte så mycket till val, jag åkte mycket bil mellan orten jag pluggade på och orten där företaget jag skrev exjobbet fanns. Det var drygt 60 mil emellan...

Min var åksjuk som valp/unghund. Men det gick över rätt fort med mängdträning. Hon hade inte så mycket till val, jag åkte mycket bil mellan orten jag pluggade på och orten där företaget jag skrev exjobbet fanns. Det var drygt 60 mil emellan...
Så var det för min rottis,i månader kräktes hon på korta sträckor,sen åkte vi till Norge på utställning,efter det var det inget problem mera.Då var hon ca 10 mån.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar