Hund som kräks/diarre.

Viva

Trådstartare
Hur orolig bör jag vara? Tanken var att avvakta tills imorgon men märker att jag jagar upp mig själv.

Hanen väckte mig vid 2-tiden och var riktigt lös i magen, nästa gång vi gick ut var vid 8-tiden och det var samma sak då. Sen har vi varit ute 3-4 ggr sedan dess. Sista gångerna har det bara kommit brunt "vatten" och lite blod (rött, ser inte levrat ut). Han kräktes två gånger i morse vid 9-tiden, fick lite mat men kräktes upp även det. Kräktes några timmar senare (brunt "vatten" som luktade skunk) Sen dess har han ratat foder, till sista promenaden vid 18-tiden då han tog emot 3-4 foderkulor (gav honom inget mer) men nu ratade han en korvbit.

Om han är frisk i annat fall, inte väldigt ung eller gammal och hyfsat opåverkad i allmäntillståndet och jag visste att det inte finns risk att han fått i sig nåt konstigt skulle jag avvakta till imorgon åtminstone.
Fasta, servera vatten i mindre portioner. Ta tempen. Imorgon skulle jag koka ris och ge risavkoket och sen även någon tsk (eller msk beroende på hur stor han är) ris.

Du kan alltid ringa veterinär. Det de kan erbjuda är ju tex blodprover och röntgen och dropp.

Så, hann inte skriva klart ovanstående inlägg. Han ville ut igen, var ute för en timme sen. Allmäntillståndet är ändå förhållandevis bra, upplever honom inte som slö. Han kastar sig för att rulla, nosar omkring. Travar fram och tillbaka för att hitta det perfekta stället att skita (som vanligt). Tog tempen som ligger på 38,5. Han dricker vatten och kissar normalt. Han hässjar lite från och till, men gissningsvis mår han illa. Men han har ändå ro att lägga sig ner, det är inte så att han vankar av och an (om han inte visar att han vill ut)

Om han är frisk i annat fall, inte väldigt ung eller gammal och hyfsat opåverkad i allmäntillståndet och jag visste att det inte finns risk att han fått i sig nåt konstigt skulle jag avvakta till imorgon åtminstone.
Fasta, servera vatten i mindre portioner. Ta tempen. Imorgon skulle jag koka ris och ge risavkoket och sen även någon tsk (eller msk beroende på hur stor han är) ris.

Du kan alltid ringa veterinär. Det de kan erbjuda är ju tex blodprover och röntgen och dropp.
Kan inte påminna mig om att han ätit något utomhus, men han är snabb, äter gärna allt han hittar och det har ju tyvärr funnits fall i Göteborg där folk lagt ut preparerad mat. Han är i övrigt helt frisk, 7½ år så inte purung utan börjat bli grå farbror. :love:

Jag är nog extra orolig eftersom jag fortfarande sörjer min andra hund och är livrädd att något ska hända honom.

Nej, du känner hunden bäst själv. Men från att ha ätit lite, till att vägra en korvbit är ett stort skutt åt fel håll för våra hundar.

Nej, du känner hunden bäst själv. Men från att ha ätit lite, till att vägra en korvbit är ett stort skutt åt fel håll för våra hundar.
Just att han inte vill äta oroar mig också. Han brukar vara matglad. Men han har inte velat äta sedan i morse så om jag jämför med i morse har han inte blivit sämre.

Vi hade en extremt matglad hund som var lite halvkass och blev jättedålig. Tyvärr var det en katastrofal livmodersinflammation (vilket ju inte är aktuellt för din hund), men vår var ungefär en timme från att dö.

Ring och rådfråga veterinären är mitt råd.

Det som är viktigt när hunden är dålig i magen är att den får i sig tillräckligt med vätska. Mat i sig är ofta inte den primära biten utan det är vattnet eftersom kräkningar och diarré fort leder till uttorkning. Om inte annat kan man behöva åka in för att få sprutat vätska under huden i nacken alt ge dropp om hunden inte orkar dricka tillräckligt för att väga upp diarrén, alt inte kan/vill dricka alls.

Min hund var krashad i magen ganska nyligen, dock drack han normalt och kräktes inte, men det bokstavligen sprutade blodbandad diarré ur honom och han var lite trött. Veterinären ordinerade skonkost och pro-kolin+ sen skulle jag återkomma dagen efter. Dag 2 var han piggare och veterinären tyckte vi kunde avvakta ytterligare en dag iom att han piggnat på sig lite. Dag 3 stabiliserade sig magen och gick från diarré till bara smålöst. Dag 4 var han normal i magen igen. Hade han inte blivit bättre hade vi fått åka in redan dag 2.

Jag är inte den som åker iväg till vetten för magsjuka - då ska det ha gått flera dagar eller hunden vara väldigt allmänpåverkad. Jag åker inte heller till sjukhus när jag får maginfluensa och då kan jag sällan äta på rätt många dagar pga illamående :) En vuxen frisk hund klarar magsjuka utan större problem.

Vätskeersättning accepteras bättre för en illamående mage än rent vatten. Koka upp vatten med lite salt och tillsätt sen lite druvsocker/honung/socker och ge lite i taget. Googla recept för exakt mängd av var sort, för jag har det inte i huvudet nu :)

När magen tömt sig ordentligt (allt räserbajs är ute) så brukar det lugna sig och magen behöver få vila lite. Vätska är viktigast och sen snäll mat tillsammans med t ex Canikur.

Tack båda. Han dricker frivilligt lite men ofta och verkar inte uttorkad. Jag brukar generellt inte åka in för att hunden blir dålig imagen men jag jagar upp mig själv eftersom jag är så rädd att förlora ännu en hund. Därför litar jag inte riktigt på mina känslor. Så skönt att bli lite lugnad.

Har kräks två gånger till men ingen diarré, å andra sidan har han väl inget i magen. Allmäntillståndet är dock fortfarande gott, han tittar på mig som jag vore en idiot när vi bara går runt kvarteret (i princip) och jag får locka honom med mig eftersom han försöker dra åt andra håll för att på så sätt förlänga promenaden.

Jag känner mig dig! Jag blir också helt nojjig när hundarna blir dåliga! Det går snabbt att de får i sig något olämplig så om han inte blir sämre låter det som att det kan vara något sånt. Eller att han druckit dåligt vatten ute, det brukar mina göra...

Rekommenderar också Caninur, det har gjort underverk för mina hundar när de varit dåliga i magen!

Lyft i nackskinnet, om det går snabbt tillbaks så är han inte uttorkad. Går det långsamt tillbaks eller inte alls så är han uttorkad, i så fall kan han snabbt bli sämre. Om han är allmänpåverkad och uttorkad enligt nackskinnstestet så bör du åka in, om han är som vanligt och inte uttorkad kan du avvakta men hålla koll på honom. Försök pytsa i honom vatten, 1-2 msk i kvarten ungefär. Ge med plastspruta om han inte vill dricka vanligt. När du sen börjar ge ris så koka det med minst dubbla mängden vatten och dubbelt så länge som vanligt. Ha gärna i antingen lite kokt vit fisk eller rå oxfärs.

Bättre lyfta huden på huvudet än nackskinnet. Många hundar har mycket nackskinn så det inte dras tillbaka fort oavsett om den är uttorkad eller ej.
Det låter ju bra att han är pigg.

De trodde att det var lugnt men vi fick en tid imorgon om han inte skulle bli bättre. Tills dess inga promenader, bara rastning och ingen mat.
Fortsatta blodblandade kräkningar och blodig diarré under hela natten. Allmäntillstånd hos hund fortsatt bra, allmäntillstånd hos matte är betydligt sämre. Sovit ca 1,5 timme, dels sprungit ut med nödig hund, dels nojat och varit vaken för att se om sagda hund fortfarande levde. Gav upp och åkte in till Blå Stjärnan, mitt inte alls favoritställe utan de har tyvärr missbrukat i stort sett allt sitt förtroendekapital sen förra hunden. Men trots det lugnad av att vara på plats . Sköterska tyckte också att allmäntillståndet verkar gott, fina slemhinnor och god puls. Hunden tyckte att sköterskan var skitläskig vilket han tyvärr tycker om all personal hos veterinären. De har också missbrukar hans förtroendekapital så att säga. Just det kan jag dock inte klandra Blå Stjärnan för, de har varit jätte gulliga mot honom tidigare gånger. Men han tar de säkra före det osäkra och skiljer inte på person och yrke. Jag babblar, vi sitter och väntar fortfarande på att träffa veterinär.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 259
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 465
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 439
Senast: fejko
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka