hund som kissar på sig

froggy

Trådstartare
Hej,

Jag har en kastrerad hanhund som är 10 år gammal. Han är en blandras och är lika pigg och alert som den dag jag köpte honom som 1 åring.

Dock har han ett stort problem.

Han har sedan vi köpt honom kissat inomhus. Han markerar/kissar mot allt möjligt tex stolar, gardiner, väskor som står i hallen, skor, osv.

Vi har aldrig lyckats komma på honom utan han gör det när man inte ser. Han får inte längre vara lös i hela huset på kvällarna utan sover antingen i mitt rum el i hallen på nedre plan. Vi har då barngrindar som hindrar honom från att gå upp till övervåningen, in till köket, och till vardagsrummet.

OK. Så det ena problemet är att han markerar på saker. Det ANDRA problemet är att han kissar på sig. Han kan sittandes helt plötsligt börja kissa. Han kan inte sluta utan ser bedrövad ut med öronen bakåtslickade. Det blir en BAMSE pöl med kiss som är mer genomskinligt än gult. Och det luktar inte lika illa som när han "markerar". Det är som att vattnet har bara runnit igenom kroppen.

Han rastas ofta, ca var fjärde timme för att försöka undvika att han kissar inomhus. Det kan gå flera dagar utan att han markerar inomhus. Kissa på sig gör han ca 1 gg varannan månad. Han kan vara helt nyrastad när han kissar på sig inomhus eller markerar på nåt.... jätte konstigt!

Han har blivit kollad på klinik men dom hittade inget fel på honom. Vad tror ni hans kissande kan bero på? Har ni varit med om något liknande?

Sv: hund som kissar på sig

Hur pass kollad är han på klinik? Låter ju inte normalt.

Han blev inlagd för ca 2 -3 år sen för att kolla igenom honom. Tror dom kollade levern, njurar, osv. Han var kärnfrisk tyckte dom. Han var i extremt fin kondition för sin ålder tyckte dom. Han är perfekt i hullet och välmusklad.

Jag tänkte kolla upp honom igen och kräva att veterinären gräver lite djupare. Verkar ju som att de bara skrapat lite på ytan och inte gjort sitt yttersta för att ta reda på varför han kissar på sig.

Ibland bajsar han även inomhus. Han har jätte svårt att hålla sig. Även fast man har varit ute med honom ca kl 1:00 på morgonen och sen går och lägger sig, så kan han inte hålla sig till längre än ca kl 7..... Jätte jobbigt!

Hej,

Jag har en kastrerad hanhund som är 10 år gammal. Han är en blandras och är lika pigg och alert som den dag jag köpte honom som 1 åring.

Dock har han ett stort problem.

Han har sedan vi köpt honom kissat inomhus. Han markerar/kissar mot allt möjligt tex stolar, gardiner, väskor som står i hallen, skor, osv.

Vi har aldrig lyckats komma på honom utan han gör det när man inte ser. Han får inte längre vara lös i hela huset på kvällarna utan sover antingen i mitt rum el i hallen på nedre plan. Vi har då barngrindar som hindrar honom från att gå upp till övervåningen, in till köket, och till vardagsrummet.

OK. Så det ena problemet är att han markerar på saker. Det ANDRA problemet är att han kissar på sig. Han kan sittandes helt plötsligt börja kissa. Han kan inte sluta utan ser bedrövad ut med öronen bakåtslickade. Det blir en BAMSE pöl med kiss som är mer genomskinligt än gult. Och det luktar inte lika illa som när han "markerar". Det är som att vattnet har bara runnit igenom kroppen.

Han rastas ofta, ca var fjärde timme för att försöka undvika att han kissar inomhus. Det kan gå flera dagar utan att han markerar inomhus. Kissa på sig gör han ca 1 gg varannan månad. Han kan vara helt nyrastad när han kissar på sig inomhus eller markerar på nåt.... jätte konstigt!

Han har blivit kollad på klinik men dom hittade inget fel på honom. Vad tror ni hans kissande kan bero på? Har ni varit med om något liknande?
-"Han har blivit kollad på klinik men dom hittade inget fel på honom. Vad tror ni hans kissande kan bero på? Har ni varit med om något liknande?"

När jag kastrerade min hanhund blev jag upplyst om att det finns en risk att de börjar kissa på sig. Han var fem år när jag kastrerade honom men han började kissa på sig först vid ca åtta års ålder. Det hände ibland men oftast i min säng eftersom han sov under täcket vid fötterna. Luktade inte alltför angenämt, men som tur var hände det inte så

-"Han har blivit kollad på klinik men dom hittade inget fel på honom. Vad tror ni hans kissande kan bero på? Har ni varit med om något liknande?"

När jag kastrerade min hanhund blev jag upplyst om att det finns en risk att de börjar kissa på sig. Han var fem år när jag kastrerade honom men han började kissa på sig först vid ca åtta års ålder. Det hände ibland men oftast i min säng eftersom han sov under täcket vid fötterna. Luktade inte alltför angenämt, men som tur var hände det inte så

Jaha!! Det informerade ingen oss när vi kastrerade honom. Han kastrerades för bara några år sen, typ vid 6 års åldern eller nåt.

Jag finner det extremt begränsande att ha en hund som hela tiden måste släppas ut för att kissa. Hur hade ni gjort? Finns det någon lösning på problemet?

Trots att han är kastrerad kan prostatan vara förstorad på grund av cysta/tumör. Så be att man kollar det på honom. Han kan kanske inte tömma blåsan stående när prostatan är som störst och när då trycket släpper när han sätter sig ner så kan han inte hålla sig p g a att blåsan är överfylld.

I så fall kan det vara så att han även har svårt att bajsa. Är bajset platt på höjden? I så fall kan det vara så.

Han kan även få stopp i urinröret om han har kristaller i urinen. En kristall kanske stoppar urinen, så det kommer inte så mycket som det ska när han kissar ute. Och även då blir blåsan överfull och samma sak händer, han kan inte hålla sig när han sitter ner och trycket släpper.

Antingen kan veterinären känna på prostatan eller eventuellt ultraljuda. För att se kristaller kan man antingen analysera ett urinprov eller ultraljuda.

Tillägg efter att ha läst ovanstående: En hane kan bli inkontinent, vilket innebär att de kan droppa urin, när han blir kastrerad såvitt jag vet. Har aldrig hört att de kissar jättepölar.

Liknande trådar

B
Katthälsa Jag har en liten innekatt, 1 år gammal, honkatt som är världens ljuvligaste. Nu har jag fått lite problem och undrar hur jag ska lösa...
Svar
3
· Visningar
1 312
Senast: bengeten
·
Hundhälsa Jag har en dalmatinertik som är nyss fyllda 5, och som på senaste tiden uppvisat lite märkliga beteenden. Hon har alltid druckit...
Svar
16
· Visningar
7 523
Senast: russinbulle
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 862
Övr. Katt Ja, vi har haft vår fina honkatt sen slutet av sep-08 och hon har varit duktig och gått i lådan hela tiden. Hon har haft samma "sand"...
Svar
1
· Visningar
1 509
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur