Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

E

ebba85

Hej!


Min hund har alltid varit svårfödd, men ändå ätit hyfsat varje dag. Nu tyckte jag att jag hittat den perfekta mat-kombinationen med Fodax färskfoder och Precept Plus torrfoder. Jag började ge detta i fredags och han har ätit jättebra över helgen. Det är första gången han verkligen kastat sig över något som inte varit burkmat eller köttben.


Men så igår ville han inte äta. Jag märkte det först när vi var ute på morgonpromenaden, då spottade han ut de flesta av sina godisar när han fick dem. Och när vi kom hem vägrade han äta Fodaxen. Så jag tog undan maten och försökte igen på eftermiddagen, men då vägrade han återigen. Han har verkat lite småtrött men visar inga tecken på sjukdom; han är bra i magen (som jag kunde se igår), hostar inte eller kräks. Han ville inte ha frukost idag heller.


När ska jag bli orolig? Tidigare har jag inte oroat mig eftersom han inte varit så förtjust i maten överlag, men eftersom han ätit så bra i helgen blir jag fundersam när han plötsligt inte äter alls.


Jag är väldigt tacksam för alla svar, om det är någon som har erfarenhet av matvägrande hundar, tack på förhand!
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Nu vet jag inte om det liksom ÄR någonting som gör att han inte vill äta, eftersom han hade ätit under helgen.
Men jag jobbar på ett hunddagis, och en som jobbade där hade en hund som verkligen matvägrade.
Det kunde gå kanske max 4 dagar innan han åt. Och han mådde ju inte dåligt av det eller något, men som sagt det kan ju vara något.

Du kan ju ha ett öga på honom om han verkar må dåligt, då kanske du borde prata med " någon mer kunnig "

hoppas jag var till lite hjälp iaf :)
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Så länge hunden dricker är det ingen större fara (eller fråga om liv och död).
Någon eller några dagar utan mat är ingen fara för hunden, om den självmant har valt att inte äta.

Hur är hunden i hullet? Smal? Tjock? Helt normal?
Hur aktiv är hunden?
Har du undersökt om den kan vara allergisk mot något?
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Tack båda för era svar!


Blueberry: Han har inte reagerat på något han ätit så jag har aldrig undersökt eventuella allergier. Däremot vill jag inte ge honom något foder som innehåller för mycket vete då jag hört att det kan ge upphov till allergi. Så jag har främst gett honom torrfoder som är baserat på ris. Precept var jag väldigt nöjd med då det även har högt fettinnehåll.

Han är smal i kroppen och ganska aktiv, jag vet inte vad som är normalt men i snitt är vi ute och gör saker 2 1/2 timme per dag utöver vanliga kissrundor. Han älskar att springa och har mycket energi.


Det är så svårt med foder och jag har läst en massa för att hitta något av god kvalitet som samtidigt tillgodoser min hunds behov och som han tycker är gott. Nu har han petat i sig lite torrfoder, men inte alls med samma entusiasm som i helgen, så han kanske bara inte gillar maten längre *suck*
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Tonsilit? Jag skulle kolla halsen på hunden. Att sedan hunden slänger i sig maten är inte heller ett mål att uppnå.
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Tack för tipset! Ja, om han inte sätter igång och äter så måste jag ju kolla upp honom i vilket fall som helst. Jag vill inte heller att han slänger i sig sin mat, det måste ju finnas balans. Däremot vill jag att han ska tycka om maten så att han äter ordentligt. De gånger jag tagit provpåsar för att se om han tycker om det och då har han ätit bra de två första målen och sedan tröttnat. Så jag skulle verkligen vilja hitta något som han fungerar bra på hela tiden.


Han är lite loj idag, men springer ändå och busar ute. Men som sagt, sätter han inte igång och äter ordentligt så ringer jag och rådfrågar veterinären.
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Har han feber? Om han har det, och samtidigt är loj, nedstämd och inte äter (inte ens hans allra bästa och godaste godis) ja då skulle jag ringa vet.
Annars avvakta och se om han börjar äta.
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Jag har kollat tempen och han har ingen feber, tonsillerna såg normala ut (ja, jag har världens snällaste hund ;)) och han åt gärna Frolic. Så jag avvaktar ett tag till.

Kl*
Finns det någon mjukmat som "duger" som helfoder? Han tycker om Vov och det var därför jag kom på idén att byta till färskfoder. Men om det nu är så att han helt enkelt inte gillar det så måste jag ju hitta något som han äter. Tänkte om det finns någon bättre burkmat, har inte Hills någon, har jag för mig(?)
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Förresten!
Mina hundar äter dåligt ibland, då brukar jag låta dem arbeta lite för brödfödan. Oftast så lägger jag maten på golvet och lägger en filt eller handduk ovanpå, då brukar det helt plötsligt vara väldigt intressant att äta... Det tar ganska lång tid för dem att leta fram alla bitar och då får deras hjärnor och nosar jobba lite också. Mycket bra.

Nu får mina visserligen torrfoder, men ändå.
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Det finns en hel del burkmat, eller våtfoder som det också kallas. De flesta större märkena har; hills, royal canin, specific (har jag för mig) men även James wellbeloved och nutram. Kolla till exempel foderbilens hemsida under "hundmat/våtfoder" så får du upp en hel del.
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Det kan vara så att din hund håller på att uppfostra dig;) En hund mår inte dåligt av att äta samma foder varje dag och de har inte så välutvecklade smaklökar att de väljer efter smak som vi gör!

Du får göra som man gör med barn som matvägrar, servera maten du anser vara nyttig, äter hunden inte så ta bort maten direkt! Efter ett par timmar provar du igen osv. Hunden kommer förmodligen att äta efter några dagar, så länge hunden dricker behöver du inte bli orolig förrän om någon vecka!

Det kan vara så att din ständiga oro för att hunden inte äter gör att hunden inte äter, mat är något naturligt inte något man ska prestera!

Lycka till och låt dig inte dresseras alltför mycket!;)
 
Sv: Hund som inte äter, när ska jag oroa mig?

Kl*


Uppdaterar:

Nu är han piggare igen och har ätit upp nästan allt torrfoder i skålen. Men då har han vilat nästan hela dagen, så något var det nog som påverkade honom. Det kan säkert stämma att jag gjort lite för stor sak av ätandet, och jag ska bli mer noggrann med hur jag hanterar maten. Han får två mål om dagen och äter han inte får jag bara plocka bort maten istället.

Men som sagt, något var det med honom och jag hoppas att det bara var tillfälligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Torsten har matvägrat och kräkts en hel del. Numera kräks han även dagtid. Och han bajsar inne omnätterna.. Har varit lite förundrad...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 183
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 784
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp