E
ebba85
För ett tag sedan var jag och en kompis ute med våra hundar, min hund har aldrig brytt sig överdrivet om djur i skogen och alltid kommit på inkallning medan hennes hund är en utpräglad jakthund som drar på vilt. Det som hände var att hennes hund slet sig och fick med min hund, vi hör skall och inser att hennes hund drivit upp rådjur och min hund är också inne i skogen, helt fokuserad på att följa den andra hunden. Efter detta släpper jag inte min hund tillsammans med denna hund då han blir okontaktbar i dennes sällskap, men ensam lyssnar han. Trodde jag, mitt dumma nöt. Vi är ute i skogen och han är bara några meter från mig, två rådjur dyker upp och han drar. Jag blir vansinnig, orolig både för min hund och för rådjuren. Han kommer tillbaka efter ett tag, men hädanefter är han självklart alltid kopplad såvida vi inte befinner oss på inhägnat område.
Jag vet att det låter som en typisk bortförklaring, men det som hände har aldrig hänt tidigare och då har rådjur hoppat fram mitt framför nosen på honom. Lärde den andra hunden honom att jaga den gången? Han är strax över ett år och väldigt lättlärd på både gott och ont och tar gärna efter denna hunds beteende. Går det att få bort det på något sätt?
Jag är väldigt noga med lydnaden på min hund och att han betedde sig så kändes som ett hemskt misslyckande från min sida då jag tycker det är hemskt med hundar som springer utom kontroll och jag vill inte bli stämplad som en oansvarig hundägare.
Detta blev lite svamligt, men jag vill gärna ha lite reflektioner runt vad som hände och om någon vet hur man "avprogrammerar" en hund som börjat jaga. Har jag varit otydlig eller missat något viktigt bara säg till så berättar jag mer.
Jag vet att det låter som en typisk bortförklaring, men det som hände har aldrig hänt tidigare och då har rådjur hoppat fram mitt framför nosen på honom. Lärde den andra hunden honom att jaga den gången? Han är strax över ett år och väldigt lättlärd på både gott och ont och tar gärna efter denna hunds beteende. Går det att få bort det på något sätt?
Jag är väldigt noga med lydnaden på min hund och att han betedde sig så kändes som ett hemskt misslyckande från min sida då jag tycker det är hemskt med hundar som springer utom kontroll och jag vill inte bli stämplad som en oansvarig hundägare.
Detta blev lite svamligt, men jag vill gärna ha lite reflektioner runt vad som hände och om någon vet hur man "avprogrammerar" en hund som börjat jaga. Har jag varit otydlig eller missat något viktigt bara säg till så berättar jag mer.