Hund och vit lädersoffa

Harbor

Trådstartare
Vi har en liten engelsk toy terrier. Den fäller typ ingen päls, eftersom den knappt har nån, hihi.. Vi går nu i soffköpstankar och skulle vilja ha en ljus, helst vit. Såg en jättesnygg vit maffig lädersoffa och funderar på om en sån fungerar med hund. Tänkte mer på klorna. Om den tar rivstart via soffan, blir det lätt rivmärken i den då?
Nån som vet?

Det blir lätt rivmärken i lädersoffor, ja. Vill man ha lädersoffa är det nog läge att inte låta hunden vara i den, och ev. täcka över den med någon på natten/när man inte är hemma om man är rädd om den. Håller man efter hundens klor ordentligt är det dock mindre risk för märken. :)

Ja, det blir märken om man inte täcker lädret med en filt eller något liknande. Min sambo suckar djupt varje gång vi städar av (läder)soffan, ständigt nya smårispor. (Vi skyller oss själva, glömmer lägga ut filtar)

Så mycket revor/rispor tycker jag inte att det blir och jag har ändå två galna småhundar (5 och 7,6 kg) som emellanåt törnar runt och brottas i soffan - dock är min soffa mörkbrun. Min soffa är 3 år gammal (köpte den när den ena var valp - lite vågat, men inga problem), men har endast några få minirispor som knappt syns. Visst har jag filtar i soffan, men mest för att det ska vara skönare för hundarna att ligga där (blödig matte....), men även för att skydda lite. Tips är fårskinn - det ligger stadigt och inbjuder hundarna till att hålla sig där :) Har själv en som ligger i ena hörnet upp över armstödet, där det är populärt att ligga och kika ut.

Såg en jättesnygg vit maffig lädersoffa och funderar på om en sån fungerar med hund. Tänkte mer på klorna. Om den tar rivstart via soffan, blir det lätt rivmärken i den då?
Nån som vet?
Jag skulle säga att det beror på hunden. Vår dvärgschnauzer har inte satt några som helst märken på vår cognacsfärgade skinnsoffa. Vi hade en filt i "hans" hörn och han var väl en 8 år när soffan inköptes så det kan ju ha varit annorlunda om vi köpt när han var valp. Nu var han en lugn herre så jag tror inte att åldern spelade någon roll.

Så mycket revor/rispor tycker jag inte att det blir och jag har ändå två galna småhundar (5 och 7,6 kg) som emellanåt törnar runt och brottas i soffan - dock är min soffa mörkbrun. Min soffa är 3 år gammal (köpte den när den ena var valp - lite vågat, men inga problem), men har endast några få minirispor som knappt syns. Visst har jag filtar i soffan, men mest för att det ska vara skönare för hundarna att ligga där (blödig matte....), men även för att skydda lite. Tips är fårskinn - det ligger stadigt och inbjuder hundarna till att hålla sig där :) Har själv en som ligger i ena hörnet upp över armstödet, där det är populärt att ligga och kika ut.
Jag har skaffat fårskinn som vi har i vår nuvarande soffa. Hunden vägrar ligga på det. Gräver sig under det! :D

Enklast är väl att lära hunden/hundarna att inte vara i möblerna om man nu måste ha en soffa som skal se ut som om den inte används, alternativt magasinera soffan....

Hos min mor står en stor hörnlädersoffa. Den är visserligen brun, men jag märker då inget av att det tillåts hundar i den, trots att hundarna både en och flera gånger haft kapplöpning i den. Dock får de inte busa inomhus, framförallt inte ha kapplöpning, så soffan lever ett ganska lugnt liv ändå och klorna hålls korta.

Min skinnfåtölj hemma är det däremot värre med, men å andra sidan finns den för att vara just hundfåtölj och herregud vad det rivits runt där när någon bäddat och haft sig. Den var dessutom begagnad när morsan köpte den för många år sedan, därefter flyttade den till mig och nu har den levt sig genom många år med bäddande hundar. Med det i åtanke tycker jag att den ser förvånansvärt bra ut, meeen om/när jag köper ny soffa så blir det mest troligt en i tyg med utbytbar klädsel. Inte för hundarnas skull, men jag själv är duktig på att spilla och smutsa ner :p Å andra sidan köper jag nästan alla mina möbler begagnat, så dyker det upp en fin lädersoffa till rimligt pris så kommer jag inte tveka.

Jag har ingen erfarenhet av skinnsoffor, men vid två tillfällen har jag köpt vita skor i skinn och minsta lilla repa syns så himla tydligt eftersom kontrasten mellan skinnets egna färg och den vita färgen är så stor. Det går inte göra som på andra skinngrejer att gnugga med fingret för att få bort repan. Men det gäller som sagt vita skor och inte dito soffor. Det kanske finns någon skillnad mellan hur infärgningen görs?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka