Skogstrollet
Trådstartare
Jag håller på och försöker hjälpa en vän med sin schäfertik på hoppmomentet. Vi har nu lyckats få henne att tycka att det är roligt, hon förstår vad som förväntas av henne och hon försöker verkligen. Problemet är hennes bakben. Hon slår i hindret väldigt ofta och vi är inte ens uppe i rätt höjd ännu. Hon viker bakbenen inunder sig mot magen och slår i tassarna.
Hur hoppar egentlingen hundar? Jag vet ju hur hästar gör...
Vi har provat att hoppa långa hinder och då ser det bättre ut, då sträcker hon ut fint! Men hur övergår vi till höga, korta hinder? Hoppar vi lägre hinder så använder hon samma metod, benen inunder magen, men hon slår inte i. För att klara högre hinder måste hon alltså lära sig en annan metod? Eller?
Vi har tänkt träna lite agility med henne så hon får upp självförtroendet, balansen och kroppskännedomen.
Någon som har några bra tips?
Hur hoppar egentlingen hundar? Jag vet ju hur hästar gör...
Vi har provat att hoppa långa hinder och då ser det bättre ut, då sträcker hon ut fint! Men hur övergår vi till höga, korta hinder? Hoppar vi lägre hinder så använder hon samma metod, benen inunder magen, men hon slår inte i. För att klara högre hinder måste hon alltså lära sig en annan metod? Eller?
Vi har tänkt träna lite agility med henne så hon får upp självförtroendet, balansen och kroppskännedomen.
Någon som har några bra tips?