Hund i hundgård?

V

vovve2008

Vi bor på landet, men behöver ju jobba ibland också. Tänkte bygga en hundgård som vovven kan vara i några timmar om dan ett par dagar iveckan. Vad behövs eg under vintern i hundgården, en uppvärmd hundkojja eller liknande? Någon som har erfarenhet?

Sv: Hund i hundgård?

En uppvärmd hundkoja låter ju jättebra, sen att vattnet inte fryser om det blir smällkallt. Var är det för ras? Vissa är ju mer frusna av sig.

Nu beror det ju lite på var i landet du bor och vilken ras din hund är, men enligt djurskyddslagen ska alla hundar ha tillgång till en koja som skyddar mot fukt, kyla, blåst, nederbörd och direkt sol. Vi har alltid haft ett ordentligt "hundhus", men det finns många som bara har en koja. Den ska vara såpass stor att hunden kan ligga naturligt i den. Blir den för stor blir det bara svårare att hålla värmen. Bygg isolerande väggar och fyll med t.ex. halm så brukar de hålla en behaglig temperatur därinne.

Det lär väl finnas någonstans där det står vad som krävs enligt lag att hunden behöver.
Det jag personligen skulle ordna till min hund om jag hade henne i hundgård vintertid skulle vara uppvärmd "stuga", där hunden kan gå in i lugn och ro och ha det varmt och skönt. Se till att det så klart finns vatten som inte fryser och inte går att tippa ut, ev också en matskål med mat. Gärna även leksaker och ben så den har något att pyssla med. Själv skulle jag nog också sätta in en radio om det går, på låg volym så behöver den inte känna sig helt ensam:D
Tänk på att hundar i hundgård ofta kan bli "skälliga".. Bäst vore ju om den också har en kompis! Lite tips kanske i alla fall:idea:

ett "bord" är smart att ha, ett där hunden kan hoppa upp på eller ligga inunder. Skönt med lite skugga på sommaren samtidigt som vovven kan ligga och ha uppsikt på omgivningen.

Vi har två hundgårdar men bara en används just nu.
I den så finns det ett bord där hundarna kan vara under och på,en stol vid sidan om som de kan hoppa upp och ned från bordet på.
Vi har ströat med halm och de har en massa slaktbens rester att gnaga på.
Hundkojjan är jätte stor, med ett el-element inuti, varmt och skönt.
Vatten och mat finns alltid i hundgården om någon vistas däri.

Vi har också en hundgård eller vad man ska kalla det. Vi stängslade in ca 400-500 kvm med kuperad mark, träd, stora stenar, högt gräs på en bit, gräsmatta där berget kommer igenom på. Istället för koja så satte vi in hundlucka i ett fönster ner till källaren, byggde en ramp för hundarna att gå på och ett inhängnat område i tvättrummet. Alltid lagom varmt med plats att ställa vattnet så det aldrig fryser. Nackdelen är ett gråhundarna fäller en del i mitt tvättrum, men det blir bara till att städa där oftare. Funkar kanon. Hundarna, som alltid står där trivs bra och vi känner inte att vi stängt in dem i små gårdar.

Smidigt, så skulle jag med vilja ha det.
Vi har inhängnad runt träsgården, men vill dom så tar dom sig ut..
De stora hoppar över staketet utan några större spoblem och se små hittar hål i stängslet typ överallt..
Så de är endast där under uppsikt.

WOW tack för alla tips:D (Rasen är schäfer förresten)

När vi flyttade till gård fanns en hundgård med koja, isolerad men rätt liten. Vår hund anvnäde INTE detta hus mer än till att göra sönder. Vi kopplade samman hundgården med friggeboden och byggde en egen avdelning däri till hunden. Vi drog ut el för att få lyse, och satte dit en frostvakt som iaf skulle hålla det runt 10grader. Sen har vi slutat att ha henne i hundgård eftersom hon blir så tokstressad, tar sönder allt vi ger henne i form av filtar, mattor och inte att förglömma hundkojan som decimeras till flisor.

Fast jag jobbar bara dagtid 5dgr/mån, det är nog därför hon blir så stressad av att vara där- hon är inte van vid det. Så jag har fixat hundvakt de dagarna istället, o blir det förhinder där så får hon ligga i bilen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
3 100
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka