Hund i bil, vad är det som gäller?

Pilot

Trådstartare
Nu börjar det bli varmare, och idag skulle jag åka till biblan för att lämna två böcker, beräknad tid i biblioteket, fem minuter. Tanken var att hunde skulle fått följa med, så hade vi kunnat ta en sväng i den fina parken som ligger här.

Men jag blir otroligt nojjig, så fort det är varmare än tio plus grader.

Så vad är det som gäller? Hur ska man tänka? Hur mycket hjälper det att alla rutorna är nere, och tillgång till vatten?

Nu blir det så att hunden följer med till stallet, och placeras då i skugga, med vatten, plus de bakredörrarna helt öppna (han befinner sig i bagageutrymmet) oftas så blåser det då, så blir det ny sval luft. Är dessutom rakad med noll underhår. När blir det för varmt för att det inte ska gå längre?

Sv: Hund i bil, vad är det som gäller?

FAKTA Temperatur inuti bilen

Tidpunkt......Ute temp...Väder........Bil Temp.
08.30.........+14..........Skugga.......+19
09.30.........+18..........Skugga.......+38
10.30.........+20..........Blandat.......+47
11.00.........+20..........Sol.............+58
12..00........+23..........Sol.............+62
13.30.........+22..........Sol..............+85

Citat
Exempel på hur varmt det kan vara i bilen efter att den stått en stund. En hund tål inte hög värme lång tid utan att få värmeslag. Mellan 20 och 50 minuter tar det i 49 graders värme innan hunden får livshotande skador. En bil som står i skuggan, när det är ca 25 grader i skuggan ute, får en inne-temperatur på 49 grader efter i genomsnitt 48 minuter. Minsta uppmätta tid det tog för temperaturen att gå upp så långt var 28 minuter. En hund med med en inre kroppstemperatur på 42 grader riskerar att dö utan snabb och effektiv veterinärvård. Läs gärna Sofia Lagerströms "Hundhållning i bil" http://www.skk.se/pdf/resa/SLU_hund_i_bil.pdf

Senast ändrad av en moderator:

Hundarna i träningsgruppen ligger alltid i bilarna när vi tränar, året runt. Under sommaren parkeras bilarna i skugga så långt det är möjligt och bakluckorna samt några rutor är alltid öppna. Vi ser också till att hundarna har tillgång till vatten. Det gör ganska mycket och temperaturen i bilarna brukar vara samma som ute. Ska man parkera någonstans där man inte kan ha koll på bilen så finns det krokar som håller bakluckan låst i halvöppet läge. Ingen kan ta sig in och inte heller stänga luckan.

För egen del undviker jag att ha hunden i bilen de allra varmaste sommardagarna, men har inte någon generell temperatur som gräns.

Vi har galler på vår ena bil som gör att bagageluckan kan vara öppen. Däremot så har de andra hundarna där svårt att lämna honom ifred och det stressar honom, annars hade det vart det optimala när vi är i stallet.

Men ska tänka på det, det enklaste vor ju att parkera bilen som man hade tänk, lägga i en termometer och se temperaturen innan man stoppar in hunden. Oftast ser vi ju till att vara i stallet på eftermiddagen, just för att själva slippa svettas i värmen.

Men tack för din förslag! :)

För egen del undviker jag att ha hunden i bilen de allra varmaste sommardagarna, men har inte någon generell temperatur som gräns.

Håller med! Sunt förnuft har funkat bra hittills :D Dessutom har jag några reflekterande solskydd i folie som jag brukar sätta på rutan/rutorna oavsett om det är hundar med eller ej. Skönt att slippa sätta sig i en stekhet bil!

tänk på att det inte bara är temperaturen som spelar roll, utan även luftfuktigheten. är det väldigt fuktigt i luften avges inte lika mycket fukt från hundens tunga --> blodet i tungan kyls inte ner så mycket --> hunden blir överhettad. hund + sol värmer också upp bilen mer än vad solen ensamt gör. ska man mäta temperaturen i en bil som står i solen så ska man nog plussa på några grader och när man lämnar hunden ska man alltid alltid se till att ventilationen är god och att hunden har fri tillgång på vatten.

jag har kombi med bur så jag öppnar luckan + ett fönster. men bara när bilen är under uppsikt eftersom buren inte är låst. är det bara halvvarmt låser jag luckan med krok. man kan också täcka framrutan med en filt, det hjälper faktiskt ganska mycket.

Håller med dig om att det hjälper med en filt, har själv ett mycket mörkt tjockt påslakan som jag lägger där solen lyser in i bilen, två rutor nervevade
och det är alltid svalt i bilen. Ofta blir det bakluckan och en sidoruta eller framrutan och sidoruta. Man får pröva sig fram.

Men det är viktigt att filten/eller något alltid ligger där solen ligger på på bilen för som tidigare sagts det går mycket fort för solen att värma upp en bil.

*kl*
Nån som vet hur det skiljer om man har toning på de rutorna bakom förplatsen och passagerplatsen.

Om jag inte hade möjlighet att veva ned rutorna skulle jag inte lämna hundarna en sekund när solen gassar. Jag brukar känna efter hur bilen känns när vi hoppar in i den. Är den inte varm kan man lätt lämna hundarna med förnuft. Är den varm så är det no no om jag inte kan öppna upp ordentligt. Är det varmt och jag kan öppna upp sidorutorna kan jag gå in på bibblan snabbt utan fördröjning.

Nu när vi har barn händer det att jag sitter kvar i bilen när min sambo går in och handlar. Det blir väldigt fort DÅLIG LUFT i bilen. Bara efter ett par minuter känns det att syrehalten har sjunkit. Jag har många gånger svala dagar (t.ex. vinter) lämnat hundarna utan att veva ned någonting. Det har inte blivit varmt i bilen på något sätt, men visst måste de känt av syrebristen!! Usch vad dåligt jag mår över det. Jag har haft hund länge utan att tänka på det :( Så oavsett väder måste man ventilera. Det är inte meningen att någon ska sitta i en stillastående bil. Turligt nog har jag många gånger öppnat för att inte få fukt i bilen, men jag har inte insett att man måste lämna lite öppet varje gång.

Det är ju något att tänka på, att lämna rutona nere vid sämre väder med.
Att lämna rutorna nere (beror ju iofs på hur mycket) men lämnar mer i stallet, mindre utanför ICA, men om man har nere alla en bit så borde det ju ge mer.

Vi kan ju låsa bilen med larmet på, så även om någon skulle få för sig att öppna så tjuter det. (även om det inte är en garanti för att de lämnar hunden)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka