Hull påverkar ridskolehästars temperament

Det här vet väl ändå varenda person som sett energi hos individer med olika hull. Det är helt enkelt jobbigt att vara tjock oavsett om man är människa, häst eller hund.
Ja jag vet att man måste bevisa saker genom forskning för att kunna säga att det är så men att rapportera det som en uppenbarelse... :confused:

Det här vet väl ändå varenda person som sett energi hos individer med olika hull. Det är helt enkelt jobbigt att vara tjock oavsett om man är människa, häst eller hund.
Ja jag vet att man måste bevisa saker genom forskning för att kunna säga att det är så men att rapportera det som en uppenbarelse... :confused:
Från artikeln;
The aim of the present study was thus to investigate the relationship between body condition and movement asymmetry in Swedish riding school horses, based on field observations. A second aim was to investigate potential associations between body condition in horses and movement asymmetry and subjectively estimated willingness to work, as an indication of their functionality.
I tidningen rapporterar de bara det som var statistiskt signifikant, så de har kollat på betydligt mer saker. Och på sättet den är skriven så gissar jag att de kommer släppa fler artiklar från samma observationer. Hojta till om du vill läsa den så skickar jag.

Det är lite tråkigt att tidningar rapporterar på det sättet, folk tror ju då att man bara har tittat på just det tidningen rapporterar. Som tur är så är det sällan sanningen. Det är så pass dyrt att göra försök så man försöker krama ur så mycket information som det bara går ur det :D

De har också skrivit såhär i diskussionen;

Thus, when interpreting the results it should be kept in mind that ours was an observational field study of a convenience sampled population. This does not necessarily mean that the results are invalid, but no conclusions about the mechanisms underlying the observed correlations can be made.
Så forskarna presenterar det absolut inte som en uppenbarelse, utan snarare tvärtom. Därav har de heller ingen överskrift som heter slutsats/conclusion - för de kan inte riktigt dra någon.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Propositionen som lades fram i torsdags ger utrymme till två nya satsningar för Sveriges lantbruksuniversitet, SLU - varav en är...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hur snabbt en skimmels avblekning sker och risken för att utveckla melanom beror på antalet kopior av en liten duplicerad DNA-sekvens i...
Svar
0
· Visningar
114
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Många fånganfall är kopplade till störningar i hästens insulinreglering, en betydande faktor för ekvint metabolt syndrom, EMS. I en ny...
Svar
0
· Visningar
300
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den nya forskningen visar att hästgårdar bidrar till övergödning i vattendrag och kustområden. Detta meddelar forskare från Stockholms...
Svar
0
· Visningar
108
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka