Å

Åska

Började täcka min Morrhoppa för 1½ vecka sedan. Började med ett ofodrat regntäcke. På grund av mycket jobb och en weekend resa så har jag inte hunnit rida, har dock longerat. När jag kom hem efter min weekend så har hästen fått hudknutor på höger sida där sadeln brukar ligga har även hittat en framme vid manken på vänster sida. De är jättehårda och hon gillar inte när man pillar på dem.

Nu till frågan:
- Vart fanken kom dessa ifrån? Det kan inte vara sadeln, för den hade hon inte haft på sig. Täcket är inte skitigt på insidan..
Kan hon ha blivit för varm under täcket? Fattar ingenting... :confused:

har nu täckt av igen för säkerhetsskull. Funderar på att helraka henne nu och att tvätta knutorna med jodopax ( har hört att de torkar ut dem) Är jättevillrådig!!! Hjälp!!! :bow:

Sv: Hudknutor

svårt att veta vad det är.. men jag har hört att alsolsprit kan torka ut bättre än jodopax om du är ute efter å torka ut dom.. det skadar ju inte att prova.. det är oxå rådet jag fått då jag frågat vet. kram

Det kan ju vara protein-knölar.
Men jag misstänker att täcket har en hel del med det att göra, oavsett om det är rent eller inte.
Tänk dig själv att gå med regnrock fast det är varmt och soligt.

det kan vara något skit i täcket som irriterat huden.. ofta brukar ohyra krypa in i täckena under dne tid då de används.. kontrollera täcket noga..

Min häst har likadana utspridda över hela kroppen. En på rumpan, 2 framför bakknät, några på halsen, 1 på manken, en på vänster fram och massor på insidan av vänster baklår :confused:

Jag har också funderat över detta och han går iofs med täcke men jag har bytt täcken (tunna) endel utan resultat. Sadeln är ju uteslutet enligt mig (iafpå min pålle) eftersom han endast har en vid manken i sadelläget.

Proteinknölar är det INTE får inte i sig för mkt *garanterat* ...dom är stooora och håårda...

Så båda våra pållar har detta....och dom går inte att få bort med alsolsprit *prövat* inte med Jodopax *prövat* :(

Uppdatering:

Har nu täckt av hästen och tvättar med jodopax. De verkar inte gå ner. Vi har en vild diskussion i stallet om det kan vara regnskållor. En säger att man kan lyfta bort regnskållor men dessa är fasta och hårda. Man kanske skall ta bort den lilla havre hon får... :confused:

Hmmm.. Veterinären skall ju ändå upp idag till min andra häst *suck* så han får kolla henne med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka