Hubertus flex-line

A

aurian

Mina eviga sadelproblem *suck* har eventuellt hittat en hubertus flexline som skulle kunna passa min häst. Så nu är min fråga, är det någon som vet något om dessa sadlar. Fungerar det bra med flexibom och vad innebär det egentligen? Är det en bra och hållbar sadel och är den ok till en unghäst. Alla åsikter eller andra kommentarer mottages med stor tacksamhet!!

:confused:

Wintec, griffin och Lewa brukar ligga bra på hästar med ryggproblem eller bra överhuvudget om du skulle behvöa testa något annat :)

Enligt mig är det en bra sadel. Den är oerhört skön att sitta i. (Jag har dock inte haft min så länge, några månader eller så.) Jag känner en som har haft sin Hubertus i 25 år nu, och den är fortfarande jättefräsch och används nästan varje dag. :)

jag har Flexline hopp och dressyr till alla mina stora cobbar. jag älskar sadeln! Den äldsta är nu 10 år gammal. Jag tycker attt den är bra då man kan ändra bommevidden på den vilket behövs med cobbar som har så breda ryggar. Tycker att den är bra även för unghästar då du kan bygga om den när hästen får mer muskler. Flexibommen innebär att du kan byta kopparjärnet i den framtill hos en sadelmakare. Ett snabbt ingrepp som inte kostar så mkt.
Kan också tillägga att deb har smal midja vilket gör att för mig som har smalt bäcken så är det lättare att rida breda hästar :)

Jag her en hubertus dressyr. Vet inte om det är en flexline (hur kan man se det?). Jag tycker jättemkt om den, men tyvärr ligger den inte helt still på min häst.

Jag har haft en flexline. Den var skön att sitta i och så. Tyvärr passade den inte min häst, den var för smal längst bak, så det nöp åt om ryggraden. Nu hade jag en väldigt omusklad häst iofs. Bytte till en Griffin, som var några centimeter bredare och alla problem försvann.

Det är väl individuellt vad som passar hästen, men det är mina erfarenheter i alla fall.

Provade en Flexline allround eller hopp (minns ej) för ett antal år sen, vad jag kommer i håg så var det:
-väldigt dålig mankfrihet
-lite halt läder
-okej att sitta i
-snygg brunfärg
-knarrade väldigt!

I övrigt har jag hört att det är mkt ojämn kvalite på Hubertus, många har sneda bommar och knöliga bossor. Tror kvaliten var högre för typ 20 år sen. Passar nog bäst på hästar av ponnytyp, som inte har så stora skuldrar och höga mankar.

Min häst är ett arabsto, fyra år så inte så mycket musklad och inte mycket manke heller. Däremot kort, bred rygg typisk arab :-) Börjar känna mig smått desperat när det gäller sadlar, rider barbacka för tillfället men hon är inte helt lätt att sitta på så det är inte ultimat. De sadlar jag har provat ordentligt är Zaldi royal 16,5 34 satt bra! finns inte beg. Samt stubben tristan 17 31 satt värdelöst. Sedan har jag provat apaloosa av okänd bomvidd, satt inte heller bra och div andra sadlar som jag inte vet vad det var för några (typ alla sadlar i stallet). Verkar ju inte finnas sadlar som passar arber, blir galen!!! :cry:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 279
Senast: LaMagia
·
Utrustning Hej, Jag hjälper för närvarande lite bekanta med deras hästar (Mini-shettis och B-ponny) dels i stallet, och dels med markarbetet...
Svar
14
· Visningar
1 763
Senast: pulkaskurk
·
Ridning Har en massa frågor! Jag har försökt googla runt och läsa på då jag har blivit intresserad av dessa sadlar och kanske tänker mig att...
2
Svar
22
· Visningar
7 949
Senast: Equidaem
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 677
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka