Hovspricka

Calvaro

Trådstartare
Min häst har fått hovsprickor som går hela vägen uppifrån och ned. Han är inte halt eller någonting men jag vill inte att det ska bli värre. Vad kan man göra? Han är oskodd och har varit i hela sitt liv (6år) Går ute i hage hela dagen och promenadrids.

Jag tycker att du ska konsultera en bra hovslagare som kan hjälpa dig! Tänk dig att ha ett jack längs med hela nageln, kan inte vara så skönt... :crazy:

aj aj... har hört att såna inte kan växa bort..vad säger hovslagaren? hur länge har hästen varit oskodd? vad orsakade sprickorna? (nyfiken)

Hvilke høver har hovsprickor? Hvor sitter de og hvor dype er de?
Sprekker ytterst i glasurlaget er ikke så farlig. Hvis de sitter i tåen, skyldes de oftest at tåen er for lang og kanskje for skrå. Sitter de lenger bak mot draktene, så kan det være manglende scooping som gjør det; at hoven blir for låst mot underlaget og ikke får vide seg tilstrekkelig ut når hoven er i marken.
Dype sprekker har jeg ingen erfaring med. Men hvis det er f.eks. bare på en hov, så kan de jo gjerne skyldes en trampskade eller slikt.

Givetvis ska hovslagaren komma och titta men jag vill höra era erfarenheter och råd också!
Sprickorna är alltså inte djupa utan bara ytliga i tån på båda framhovarna men jag antar att det gör hoven känsligare för påfrestningar och att sprickorna lättare blir djupa nu när de redan finns där.
Hade en ponny för länge sedan som hade haft djupa sprickor som ung men de var ihopväxta igen. Det syntes bara en sänka i hoven. Hur får man det att växa ihop?

Nu har jag läst på lite på internet och kommit fram till att de förmodligen beror på att han är lite lång i tån och att han hade världens race i hagen igår.... Men kommer det hela att lösa sig när han blir verkad eller kommer det behövas fler åtgärder för att få dem att växa ihop? På endel ställen står det att skor underlättar och på andra ställen står det att de stjälper. Förvirrad :confused:

Om du er fornøyd med å ha din hest barfot, så fortsett med det! Med lang tå, mener jeg at den antakelig bør kortes inn forfra. Underfra får du bare ta ned hovvegg ned til sulan og absolutt ikke ta bort noe av sulan! Ta en titt på hoven fra siden, kolla gjerne vinkelen (bør være ca. 45 grader på framhøver) og om hoven f.eks. er brantare fra kronranden og et stykke ned og kanskje får en slags knekk og får en svakere vinkel på resten av hoven mot bakken. Da kan du sannsynligvis raspe forsiden av hoven inn mot den hvite linjen for å lette overrullingen og hindre at hovveggen dras enda lenger ut i forhold til den nye hoven.
Forstår du min norsk?

Sko inte pga sprickorna!
Det som enligt min erfarenhet hjälper bäst är
1. verka ofta så att inte hovväggen blir för lång
2. runda av lite extra där sprickan är, det skall helst vara så lite belastning som möjligt på hovväggen där sprickan är

En av anledningarna varför man inte skall försöka sko bort sprickor är för att skor med sömmar bland annat försvagar hovväggen vilket gör det hart när omöjligt för sprickorna att läka ut.
Sprickan kommer att växa bort när ny hovvägg växer ut, dvs det kommer att ta ca 6 månader innan den är helt borta. Sålänge man förhindrar den från att växa sig större förstås.

Jag vet att många oskodda kan få sprickor när det är så torrt i marken som det varit den här sommaren. Sko.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka