Hovspricka? jag menar självspricka =(

kamomillo

Trådstartare
Jag har gått en en veckas tid och klagat över min onda "hälsporre"
Även om folk sagt att jag har ont på fel ställe, att det inte är en hälsporre, så har jag trott det.
De underliga i kråksången är att de blev mycket bättre av att vada barfota i en svinkall fjällbäck, och i blöta skor hade jag inte heller ont.
Nu råkade jag vända på foten för att blåsa lite på det onda, och upptäcker den djupaste självspricka jag sett! :o
Jag som aldrig behövt ha självsprickor hade aldrig anat att de skulle vara så här plågsamt.
Vad ska jag göra? Sy? limma? tejpa? amputera?
H J Ä L P !
Sprickan är 4 cm lång och utan överdrift 3-4 mm där de är som djupast...
Kollade vårdguiden, och där stod det att man ska ha sockar, och framkalla fotsvett. ( ja de ena ger ju det andra)
Men jag hatar sockar! De känns som att ha tvångströja. och jag får kvävningskänslor :yuck:

* Jenny *

Även om folk sagt att jag har ont på fel ställe, att det inte är en hälsporre, så har jag trott det.
De underliga i kråksången är att de blev mycket bättre av att vada barfota i en svinkall fjällbäck, och i blöta skor hade jag inte heller ont.
Nu råkade jag vända på foten för att blåsa lite på det onda, och upptäcker den djupaste självspricka jag sett! :o
Jag som aldrig behövt ha självsprickor hade aldrig anat att de skulle vara så här plågsamt.
H J Ä L P !
Kollade vårdguiden, och där stod det att man ska ha sockar, och framkalla fotsvett. ( ja de ena ger ju det andra)
Men jag hatar sockar! De känns som att ha tvångströja. och jag får kvävningskänslor :yuck:

* Jenny *

Jag brukar klippa upp (verka ner? :D) kanterna på sprickan, så den får en liksom öppnare dalgång om du hänger med? Flackare om än lika djup? De hårda, ojämna kanterna trycker isär sprickan och gör den djupare och djupare när man går. Sen är det slipa-smörja, slipa-smörja, slipa-smörja som gäller. Men det värsta lägger sig i min erfarenhet direkt man klippt isär kanterna. :up:

Du ska fila längst med sprickan och inte tvärs över, sen fyll sprickan med vilken handkräm/hudlotion som helst. ggr flera, låt verka länge och fyll på hela tiden, smörj även på kvällen när du ska sova, sen strumpor på.

Fila ner ev. hård hud. Fyll sprickan med zinkpasta, sätt på ett zinkplåster ovanpå och ovanpå det sätter du sårtejp. Låt det sitta så länge det sitter och upprepa tills sprickan är läkt. En "normal" självspricka på fingrar läker på 1 dygn med den metoden så den är väldigt effektiv. Zinkplåster finns på apoteket och används vanligtvis till bensår. Du klipper till en remsa som täcker sprickan, det räcker med någon mm utanför bara. Jag använder helst fixomull eller liknande för att fixera zinkplåstret. Då sitter det ett dygn utan problem på fingrarna iallafall.

12 mil dit.... :crazy:
Men jag får be någon handla åt mej! De är som inte värt 24 mil i bil;)

* Jenny *

Tjärsalva fixar självsprickan, eller ren tjära om man har. Gammalt fiskegubbeknep. Ren tjära är ju dock inte så kul att få på kläder o dylikt. Sätt plåster på.
Så det är ungefär som en hovspricka...

H J Ä L P !

* Jenny *

Det finns inte fotvård i närheten? De brukar ofta samarbeta med äldreboenden så de brukar finnas lite varstans. Det kanske kan vara skönt att få hjälp av ett proffs?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka