Hovslagare?

B

Bim

Satt och väntade på hovslagare igår, skulle komma på eftermiddagen p ga att jag misstänkte att mitt halvblod hade en hovböld. Ca kl.20.00 ringer vi och frågar var han är, får svaret att han kommer senare om han orkar. Han kommer en och en halv timme senare sur som ättika, vill knappt titta på hästen och säger ungefär jag hittar ingen hovböld det är bara något hästen har fått för sig. Vi lägger i alla fall på ett omslag eftersom jag är 99.9% säker på att det rör sig om en hovböld. Hur skulle ni göra, idag går han riktigt bra men är lite varm i hoven. Kan en hovböld gå över på en dag. Han hade typiska symtom på hovböld, vart helt plötsligt halt, stod med hoven på tå och hoven var glödhet och pulserade.

Sv: Hovslagare?

Ta ut en annan hovslagare/veterinär! Tråkigt att din inte tog dig på allvar.

När bölden brister lättar smärtan. Dvs det kan mycket väl varit en böld som brustit. Fast då borde du hitta stället den brustit på.

För att lokalisera en hovböld krävs ju iaf att ev sko tas av, att hovis kollar sulan med visitertång, och om man hittar något misstänkt ställe försiktigt skär med hovkniven för att se om man kan hitta den. När den lokaliserats ska den ju verkas upp.

Så, är det en böld bör du få det kollat och uppverkat vid behov.

Hej, det är ju så att om du gör ett omslag så mjukar det ju upp hoven lite så att bölden spricker snabbare. Jag har en ponny som hade hovböld alldeles nyss, fick den i lör. Hovis kunde inte komma ut under helgen så hon har gått med omslag i en ganska liten hage på dagarna eftersom vet sa att den kunde spricka av sig självt då. Och dagen efter gick hon mkt bättre på hoven och dgaen efter det gick hon nästan rent. Idag har han vart ute och skurit rent, så nu ska det nog va bra.

Han sa att det hade spruckit, men man kunde inte se det och det fanns inget "gojs" i omslaget. Så det är ju möjligt att din häst spräckt bölden själv, men det kan ju fortfarande finnas kvar i så han måste komma ut o skära rent det så fort som möjligt om det ska försvinna helt!

Hoppas att det går bra och att hovslageren hittar den:-)

Jag hade bytt hovslagare, jag har haft hovslagare som inte kommit. Det är jättetrist att sitta och vänta på dem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 139
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 960
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka