Hovslagare el andra kunniga...

galoppirruette

Trådstartare
Har någon gång hört att om kor får för lite kalk får de gryniga klövar, är det likadant med hästar, klövhorn som hovhorn?!

Sv: Hovslagare el andra kunniga...

Har någon gång hört att om kor får för lite kalk får de gryniga klövar, är det likadant med hästar, klövhorn som hovhorn?!

Brist på kalk främst i unga år eller på snabbväxande djur kan mkt lätt leda till försvagat skelett vilket vi tyvärr tagiit noteringar om när det gäller dagens uppfödning på häst. Man vill gärna "stressa" det unga djuret och utfodrar allt som oftast med mkt proteiner för en snabbare tillväxt.

Det finns vissa forskare som påstår att tillskott av kalk på det unga djuret leder till grövre skelettbildning medan andra hänvisar till att kalkbrist är en av dom största orsakerna till lösa benbitar.

Kalk påverkar även PH värdet från mjukt ph till hårt och ofta är just kors närmiljö av ett mkt mjukt PH värde. Lågt PH är inte att föredra för optimal hornstatus efter som det ofta leder till mer porös struktur och ökad risk för bärrandsröta/klövröta, hålväggar/klövspaltsexem, ex,ex.

Jag tror tillskott av kalk rätt balancerat i foderstaten och främst genom behandling av själva närmiljön ger mindre sprödhet i hornkvaliten oavsett om det gäller hovdjur eller klövdjur.

Ja det är ju självklart att en urkalkning sker av skelettet om en växande häst får för lite kalk eller om kvoten inte bibehålls.

Å andra sidan kan hästen få rakitissymptom även om de inte direkt kan drabbas av åkomman så kan man ändå se symptom som uppdrivning av tillväxtzonerna, om kvoten Ca/P är omvänd och eller för liten.

Ja det är ju självklart att en urkalkning sker av skelettet om en växande häst får för lite kalk eller om kvoten inte bibehålls.

Å andra sidan kan hästen få rakitissymptom även om de inte direkt kan drabbas av åkomman så kan man ändå se symptom som uppdrivning av tillväxtzonerna, om kvoten Ca/P är omvänd och eller för liten.

För dig kanske det är självklart men inte för gemeneman..

Vilka faktorer påverkar kvoten av Ca/P och om den är för hög eller för låg??

Hovarna växer hela tiden på en häst. Får hästen i sig för lite utav någon ting så är det klart att det påverkar.

Det finn bara en faktor, att man ser till så att hästen får sina behov täckta inom ramen av en normal kvot.;)
Men även om behovet täcks i överkant, dvs de får i sig mer än vad de behöver så är det fortfarande inget problem om kvoten är ok.

Någon fler som kan svara, kanske mer konkret, typ, ja så är det eller nej så är det inte?!

Det finn bara en faktor, att man ser till så att hästen får sina behov täckta inom ramen av en normal kvot.;)
Men även om behovet täcks i överkant, dvs de får i sig mer än vad de behöver så är det fortfarande inget problem om kvoten är ok.

:rofl::rofl: Självklar är det ju så,,, är du politiker oxå:confused:

Nu till allvaret,, har ställt frågan till expertis och fått detta svar i alla fall ger mig en logisk förklaring. Som vi vet så ska sul/strålhorn rensas rent från gammalt dött horn vid hovvård, överväxt bärrand verkas bort.

Med gammalt dött horn menas allt horn som är sprött eller mjöligt (kan även benämnas "grynigt") eftersom det inte är av frisk levande vävnad.

Så där har vi tydligen fått ett svar så gott som nog från en professor.

Jag försöker nu fördjupa mig i dessa kloka ord men kanske aldrig kommer bli klok nog att återkomma med ett mera uttömmande svar i ämnet.

Hoppas du blir klok nog så du akn svara ja eller nej på min fråga.... ;)
Har frågat hovisar här i kring men de säger att de aldrig hört att mjöliga hovar kan bero på kalkbrist. Men jag har hört/sett på tv att mjöliga klövar kan bero på kalkbrist.... (va på animalplanet, en klövvårdare i usa)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
872
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka