Hovrandsartros

Niccoh

Trådstartare
Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på.
Hovrandsartros.
Någon som känner till något om detta?
Hur uppstår det?
Hur läker det ut?
Kan det återkomma?
Hästen i fråga är triangelmärkt och skall inte tävla men håller för hobbyridning.
Men vore intressant att veta mer om diagnosen då jag aldrig hört talas om den.

Hovrandsartros.
Hur uppstår det?
Hur läker det ut?
Kan det återkomma?
Hästen i fråga är triangelmärkt och skall inte tävla men håller för hobbyridning.
Hovrand? Inte hovled?

Nej jag frågade tre gånger och fick hovrandsartros till svar. Aldrig hört talas om så tänkte om någon annan hört något :)

Artros är ju en ledsjukdom. Och "hovrand" är väl inte ens en term?
Om du inte fick någon skriftlig diagnos, får du nog ringa veterinären/kliniken och be om förtydligande @Niccoh.

Menar du typ sk "ringkota" eller hovbroskförbening? Är det kanske en utländsk vet som inte riktigt hade koll på svensk terminologi och syftade på hovleden?

Artros är för övrigt en kronisk och progressiv sjukdom. Det läker inte ut.

Artros är ju en ledsjukdom. Och "hovrand" är väl inte ens en term?
Om du inte fick någon skriftlig diagnos, får du nog ringa veterinären/kliniken och be om förtydligande @Niccoh.
Har bett om journal och även ställt frågan vilken veterinär som satt diagnosen. Har som sagt aldrig ens hört uttrycket förut.

Hovrandsartros.
Hur uppstår det?
Hur läker det ut?
Kan det återkomma?
Om det är hovledsartros som avses har jag erfarenheter. Det finns ganska mycket läsning i ämnet om man googlar.

Som redan nämnts är artros en progressiv sjukdom som påverkar en led så helt friska blir de ju inte igen.
Det ledbrosk som brutits ned kommer inte återbildas.

Däremot om man får bukt med inflammationerna som oftast är samtidiga med och utlöst artros kan hästen kanske hållas symptomfri och fungera till användning.

Senast ändrad:
Hovrandsartros.
Hur uppstår det?
Hur läker det ut?
Kan det återkomma?
Artros blir aldrig bättre och läker inte ut.
Tillägg, är hästen triangelmärkt så har den mest troligen inte hållt för ridning heller därav ägaren har triangelmärkt den.

Hovrandsartros.
Hur uppstår det?
Hur läker det ut?
Kan det återkomma?
Diagnosen finns inte. Det måste ha blivit fel i översättningen någonstans.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 180
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 940
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 040
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bucket list i skritt??
  • Hull..?