Hovnäring till eng. fullblod!

V

vackert_udda

Jag har en fbl-val, som har problem med hovarna, problemet är att jag inte vet vilken typ av fodertillskott som skulle kunna fungera bäst på honom. Jag köpte en flaska "Hoof Aid Biotin", flytande, men upptäckte sedan att det endast står doseringsanvisningar till: ponny, föl, varmblod och kallblod. Har aldrig haft häst med problemhovar innan så jag känner mej ganska novis på området... Varför nämner man inte fullblod bland doseringsanvisningarna? Är det jag som är "korkad" eller ska man kanske inte ge fullblod denna produkt?

Blir väldigt tacksam för svar snabbt :bump:

Sv: Hovnäring till eng. fullblod!

Självklart kan du ge ditt fullblod Biotin. Ta doseringen för varmblod
Lycka till!

ett fullblod är varmblod pricis som tex. halvblod ;)

vad föreslår din hovslagare ? biotin har bara effekt om hästen har brist på just det. på vår med problemhovar har det endast gett ett stort hål i plånboken efter några års "prövande" (ev. effekt tar ganska lång tid innan det märks)

Personligen tycker jag att Biotin är att kasta pengar i sjön. Det är mycket sällsynt att hästar har brist på det.
Jag har provat flera gånger utan effekt.
Fast såklart går det att ge till alla raser :)

Något som däremot är riktigt bra är Hoof & Health örtblandning från Hilton. Den gör att hovarna växer i raketfart jämfört med innan och kvaliteten blir på sikt också mycket bättre :) Man köper i 4 kg hink, ger ca 2,5 msk per dag och den räcker superlänge. Luktar lite illa (tång, hav typ) men de flesta hästar äter det iaf.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Om hästen INTE har brist, så hjälper det nada. Och det kostar som sagt massor.

TS: vad exakt är problemen med hovarna? beskriv gärna!

Jaha, okej det låter ju toppen! :banana:
Var får man tag i detta?

:bow:

Det är torra och spricker runt sömmarna och mitt på.

Det är typiskt fullblodshovar sommartid.

jag har själv ett fullblod. Hans hovar var fördjävliga sommartid för 4 år sen då jag köpte honom. Precis som du beskriver.

det enda jag gjort är täta skointevaller sommartid (5 veckor), och vegetabilisk olja. börja smörja på INNAN problemen börjar, dvs när det börjar bli torrare luft ute - jag börjar redan i maj. smörjer sen nästan varenda dag hela sommaren -tar 5 sekunder att pensla på. vattenbad innan bidrar ytterligare, om man sen har på den vegetabiliska oljan efteråt. kapslar in fukten, utan att torka ut den.

i övrigt, en välbalanserad, analyserad foderstat, är alltid bra som bakgrunds ankare.

han har sen de senaste 3 åren väldigt fina hovar - inga problem sommartid alls! :bow:
fullblod brukar bli så sommartid, men som sagt - det går att åtgärda och få bättre, krävs dock lite pyssel men det är det väl värt.

Håller med mackan ang fblhovar sommartid. Både min nuvarande och min förra var det bara att ta ner på 4-veckorsintervall sommartid. Iofs växte hovarna som ogräs med, men just det att sömmen reser sig och sprickor är så typiskt. Med 4 v intervall sommartid så håller de sig lika kanonfina sommartid som vintertid här (vintertid kör jag på 7 v intervall)

Jag oljar också, med rapsolja. Ofta ofta, och blöt gärna innan oljan.

Hovtillskottsmässigt har jag bara stött på ETT preparat som fungerar, Seaweed & Rosehip från Hilton Herbs, nu omdöpt till Hoof- någonting. Gette ffekt på ALLA jag provat. Gav både förra damen och nuvarande herrn en 'kur' (2 - 3 månader) när jag köpte, och markant skillnad i det nya hornet som kommer. Sen inte behövt. Provat på de andra jag provat med.

Senast ändrad:

Kod:
Jag oljar också, med rapsolja. Ofta ofta, och blöt gärna innan oljan.

Rapsolja låter som en bra budgetvariant för skral ekonomi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka