Hovledsinflammation sen fång?

movi

Trådstartare
Har under hösten behandlat hästen två/tre gånger för hovledsinflammation på båda fram.
Med bra resultat!

Hästen är igångsatt,men ej fullt,hon rids i skritt och lite trav,vi vill inte stressa på. Inga hårda pass.

Idag på morgonen skulle jag ta mig en ridtur,och hittar hästen ståendes helt stilla,och anti i hagen. Stora problem med att flytta på sig.

In med hästen och ringer sedan vet,det visar sig vara fång.

Vet trodde det kunde vara dels lite stress(mag/tarm),då det på ca 1 månad kommit 4 nya hästar,rörigt i hagen,hopsläpp mm.
Men kunde hller inte säga tvärsäkert vare sig ja eller nej att det kom från hovlederna.

Ska ringa kliniken i veckan där hon behandlats för hovlederna.för att diskutera det hela.

Men..kan fång utlösas av hovledsinflammationer? Kortison?

Just nu sitter jag bara och funderar än hit och än dit,typ mammas lilla kråka skulle ut och åka..

Sv: Hovledsinflammation sen fång?

Kortison kan ge fång. Kan inte behandla min exsemhäst med kortison pga fångrisken.

Kortison kan utlösa fång(insulinhöjande) Speciellt om man både sprutar och ger i tablettform samtidigt!

Svarar er båda

Jag ringde tidigare på dagen till vet som behandlat henne för hovlederna,och han sa att vissa hästar kan reagera på kortison och få fång,men att det då rör sig om större doser av kortison,det som sprutas in i hovlederna är sån liten dos.

Men,det kan ju vara så att vissa hästar ju kan vara känsligare för kortison,och denna lilla mängd kanske räcker för att få fång,ja,jag vet inte om jag är helt ute och cyklar.

Hästen i fråga är 15 år och har aldrig tidigare haft kortisonbehandlingar.

Varför ska man alltid få hjärnspöken och fundera på så mycket,jag lär ju aldrig få svar på varför det blev ett fånganfall,man får väl ett anfall själv snart:eek:

Jag ringde tidigare på dagen till vet som behandlat henne för hovlederna,och han sa att vissa hästar kan reagera på kortison och få fång,men att det då rör sig om större doser av kortison,det som sprutas in i hovlederna är sån liten dos.

Men,det kan ju vara så att vissa hästar ju kan vara känsligare för kortison,och denna lilla mängd kanske räcker för att få fång,ja,jag vet inte om jag är helt ute och cyklar.

Jag är definitivt inte expert på detta men har en fånghäst och har läst massor om fång de senaste två/tre åren.
Jag tycker att du ska tro på vad veterinären säger. Det är nog en så liten del som sprutas in så jag undrar verkligen om det kan utlösa ett fånganfall.
Däremot så vet jag att om man ger kortison till en häst så påverkar det cellernas svar på insulinet så att hästens bukspottkörtel måste producera mer insulin och höga insulinhalter kan antagligen utlösa ett fånganfall. men som sagt jag undrar om detta händer om man sprutar in en mindre mängd.

Det är alltid bra om man vet varför den fått fång ex foderbyte, dåligt foder, fetma, frostgräs, förgiftning osv.

Det finns en fångtråd som vi av ngn anledning inte fick ha som nålad tråd längre. Men skriv gärna i den.

Liknande trådar

Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 491
Senast: akleja
·
Hästvård Olika bud på rekomendationer efter ledbehandling av led med artros! Har en häst som för 2,5 år sedan fick en hovbensfraktur som gick...
Svar
7
· Visningar
5 319
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 167
Senast: Malacki
·
Hästvård Ok vi har hållt på i fem år och det har varit framförallt hovledsinflammationer men även strålbenshälta med pålagring. Många tidigare...
Svar
2
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar