Hovleder!!

H

hasselby

Min häst har inflamation i hovlederna. Och fick först pencilin men det hjälpte inte... Och är nu sprutad i hovlederna.. Och två veckor konvalicent. Men nu då kommer han bli bra?? Får bara en känsla av att han inte kommer att bli det! Någon som har erfarenhet av detta?? Skulle bli glad av något posetivt i detta!

Sv: Hovleder!!

Penicillin kan han knappast ha fått för hovledsinflammation!

Är han sprutade med tuppkam/cortison nu?

penicillin gör nog ingen effekt för hovledsinflammation som "hysterisk" skriver.

Många gånger behöver man behandla både 2 och 3 gånger innan hästen blir frisk.

Väldigt viktigt är att hoven vinklar är ok och att dom inte är för långa i tån, så en duktig hovis är a och o

Lycka till!

Min quarter hade hovledinflammation i båda fram i höstas pga felskoning bak som gjorde att hon överbelastade fram för att avlasta bak. Hon var ohalt efter 10dagar med vila och metacam. Jag bytte hovslagare veckan före vet besöket då jag själv tyckte att bakhovarna såg sneda ut. Tyvärr så såg jag det försent (man skulle vara vet/hovis/allvetare:crazy: !!)
Jag började rida henne lite försiktigt efter tre veckor. efter det har det rullat på!

Ja han e behandlad med cortison nu! Och skodd med en kil sula son ska få upp honom lite i trakterna. Och hovslagaren ska försöka få honom rak i hovarana.. För han växer liksom snett, på ena hoven. Vill bara ha en frisk häst så han kan få gå på bete åtminstonde.. Men om han ska behandlas fler ggr måste han stå konvalicent under hela tiden?

Min quarter hade hovledinflammation i båda fram i höstas pga felskoning bak som gjorde att hon överbelastade fram för att avlasta bak. Hon var ohalt efter 10dagar med vila och metacam. Jag bytte hovslagare veckan före vet besöket då jag själv tyckte att bakhovarna såg sneda ut. Tyvärr så såg jag det försent (man skulle vara vet/hovis/allvetare:crazy: !!)
Jag började rida henne lite försiktigt efter tre veckor. efter det har det rullat på!

Ja visst vote det bra om man var både hovslagare och vet på en gång!:smirk:

Vill bara ha en frisk häst så han kan få gå på bete åtminstonde.. Men om han ska behandlas fler ggr måste han stå konvalicent under hela tiden?
Min häst fick hovledsinflamation vf förra sommaren. Hon behandlades och skulle stå i sjukhage. Jag sa som det var till vet att jag hade inget silage och att ge hö till min hosthäst var inte aktuellt. Jag meddelade även att hästen är lugn på betet och bara strosar runt och äter eller står och sover. Vi kom fram till att det bästa var att hon gick kvar på betet efter den obligatoriska boxvilan efter sprutningen. Vid återbesöket var hon betydligt mycket bättre men vi behandlade en gång till och hon gick ut på bete den gången också. Tredje besöket betydde friskförklaring :).
Eftersom hon aldrig blev borttagen från sin stora hage så fick hon ju aldrig några tokryck pga överskottsenergi utan rörde sig kontinuerligt i mycket lugnt tempo. Om din häst håller sig lugn på betet så kan det säkert vara ett bra alternativ till sjukhage.
I lördags startade vi vår första distanstävling, vi bröt efter 4 mil men inte pga hälta så det är inte omöjligt för en häst att komma tillbaka efter en hovledsinflamation.

min har haft knäledsinflammtion.
halt i 4 mån. nu har vi skrittat korta sträckor på plan mark i snart 2 mån.
räknar med kunna rida fullt ut i höst

Tro det eller ej!! Men var hos vet idag och ingen hälta här inte! Så nu ska vi skritta igång lugnt några veckor framåt.. Så får vi se vad som händer....:smirk:

Min häst fick hovledsinflamation vf förra sommaren. Hon behandlades och skulle stå i sjukhage. Jag sa som det var till vet att jag hade inget silage och att ge hö till min hosthäst var inte aktuellt. Jag meddelade även att hästen är lugn på betet och bara strosar runt och äter eller står och sover. Vi kom fram till att det bästa var att hon gick kvar på betet efter den obligatoriska boxvilan efter sprutningen. Vid återbesöket var hon betydligt mycket bättre men vi behandlade en gång till och hon gick ut på bete den gången också. Tredje besöket betydde friskförklaring :).
Eftersom hon aldrig blev borttagen från sin stora hage så fick hon ju aldrig några tokryck pga överskottsenergi utan rörde sig kontinuerligt i mycket lugnt tempo. Om din häst håller sig lugn på betet så kan det säkert vara ett bra alternativ till sjukhage.
I lördags startade vi vår första distanstävling, vi bröt efter 4 mil men inte pga hälta så det är inte omöjligt för en häst att komma tillbaka efter en hovledsinflamation.

Ja det låter klokt. Pratade faktisk med vet om bete idag, och ska ev släppa honom om några veckor. Jag tror att han mest tänker på att äta. Hoppas jag.;)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka