Min häst fick hovledsinflamation vf förra sommaren. Hon behandlades och skulle stå i sjukhage. Jag sa som det var till vet att jag hade inget silage och att ge hö till min hosthäst var inte aktuellt. Jag meddelade även att hästen är lugn på betet och bara strosar runt och äter eller står och sover. Vi kom fram till att det bästa var att hon gick kvar på betet efter den obligatoriska boxvilan efter sprutningen. Vid återbesöket var hon betydligt mycket bättre men vi behandlade en gång till och hon gick ut på bete den gången också. Tredje besöket betydde friskförklaring
.
Eftersom hon aldrig blev borttagen från sin stora hage så fick hon ju aldrig några tokryck pga överskottsenergi utan rörde sig kontinuerligt i mycket lugnt tempo. Om din häst håller sig lugn på betet så kan det säkert vara ett bra alternativ till sjukhage.
I lördags startade vi vår första distanstävling, vi bröt efter 4 mil men inte pga hälta så det är inte omöjligt för en häst att komma tillbaka efter en hovledsinflamation.