Hovledasinflamtion

N

*NiraK*

Tjinixen på er alla Min häst har haft hovledsinflamation i båda fram, så hon är nu behandalad mot de o håller nu på att sätta i gång henne efter en lång vila .. ja undrar:confused: om de är någon mer som haft o hur lång tid de tog innan era hästar var helt åter ställda eller om de har fått åter fall av de ... tack sam för svar mvh nirak

Sv: Hovledasinflamtion

Japp, har haft det och för min häst slutade det olyckligt tyvärr. Vet sa att det var dålig prognos redan från början så jag var inte så hoppfull. Vi gjorde ALLT som tänkas kunde inklusive 14 månaders konvalescens med skrittpromenader, men så fort vi trodde faran var över och började trava så smått så kom det tillbaka som ett brev på posten. Jag vet inte alls om det brukar vara så svårläkt. Det beror nog på i vilket skede man upptäcker skadan och om man kan utröna vad det uppkommit av och då kan ändra på just det så att det inte kommer tillbaka.

Men, som sagt, det finns många trådar om detta! Lycka till!

Eftersom jag har en hel del tävlingshästar (hoppning)så är jag ganska van att få behandla de då och då. Min ena häst hade hovledsinflammation i båda fram i september han blev behandlad av min tyska vet han skrittades i två veckor sedan kunde jag börja sätta igång honom. Vi ändrade lite i skoningen för att avlasta hovlederna lite grann. Vi skodde honom med ringskor med sidokapper och med en sula. Och så tåriktade hovslagaren honom. Än så länge så fungerar hästen mycket bra! Han va ute och tävlade på sen hösten och va placerad i både 1.25 och 1.30 hoppningen. Jag har haft en häst som för några år sen och som fick en hovledsinflammation och den blev också bra. Så jag har inga dåliga erfarenheter av det. Enligt min tyska vet så är det vanligt med hovledsinflammationer på hopphästar och mer vanligt med kotledsinflammationer på dressyrhästar. Jag får en känsla av att det är lite hysteri kring hovledsinflammationer här i Sverige när jag jobbade i Tyskland så behandlade vi flera hästar som hade det och de blev alla bra! Vad har du för häst?

Senast ändrad:

hon är en korsning mellan svensk halvblod o nordistravare .. så hon är lite bastant men lite smäkrare än en nordis ...

Mitt sto hade det för några år sedan efter att hon snubblat i hagen. Promenerades och skrittades sedan i två månader, idag helt återställd.

Har både dåliga och goda erfarenheter. Har haft det på min ponny två ggr, läkt ut fint båda ggr, men inte denna. Han tas bort inom två veckor för kroniska hov och kotledsinflammationer:cry: Tyvärr är det lätt att det kommer tillbaka, så var jätteförsiktig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
476
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama