Sv: Hovfråga
Svarar alla.
På ponnyn är det tydligaste på vä framhov. Funderar om hon belastat den mer för att hon hade en böld i hö fram och var lite öm för ett par veckor sen. Bak ser bra ut på henne.
Den stora har som sagt problem med hovarna. Har skrivit några trådar förr om hans hälta och röta. NU först börjar det vara under kontroll. Han kan ju ha fått sina sprickor av felbelastning iom att han varit öm i strålarna=sjuka hovar.
Han blev röntgad i tisdags för att se att vinklarna är ok, vilket de är. Han ömmar inte längre i framstrålarna, lite bak men inte alls som tidigare. Ingen hälta, fina luftiga steg. Den hovisen vi har haft nu har tyvärr varit för "rädd" för att rensa ur ordentligt. Vi ska nu i sommar köra hästen till en välkänd hovis som anses som proffs. Sen har det väl varit så att jag slutat behandla för tidigt, det har sett bättre ut på ytan men varit riktigt djupliggande. Ser tydliga samband mellan regniga dagar och mjukare och fulare stålar. Har dock hittat ett riktigt bra medel, som faktisk är örtbaserat men har fungerat bäst hittills av det jag prövat!
Ingen veterinär förrutom hon vi var till i januari har ens anmärkt på hans strålröta fast jag visat dom. "Jag har sett värre" sa veterinärerna. Ingen trodde att "lite" strålröta orsakar hälta. Han blev behandlad i knäna, vilade, gick i hagen, hälta igen medan grundorsaken var kvar..
Hoppas att även hovis är nöjd med hovarna vid nästa skoning!