Lindon

Trådstartare
Om det kommer sprickor på var sida stråle upp mot ballen, beror detta då på: för höga trakter, långa tår, trångt skodd/verkad/för små skor eller en kombination?

Sv: Hovfråga

Sprickor tyder oftast på någon form av obalans/felbelastning. Sätt gärna in en bild så är det lättare att se.

Jo. Men han påstår att det är för att strålen växer, att det är helt ok. Men känns inte som det ska stå rätt till. Kan tilläggas att båda har fått, har ej haft förr. Vår stora är känslig för röta (tvättas ur varje dag) så känns som det är ett perfekt ställe för bakterier/svampar att gro på:crazy:. Pratade med honom i telefon så han sa bara att man öppnar upp sprickorna, men då blir ju fårorna brevid strålen hela tiden högre. Hästarna ska skos nästa vecka.

Om hästen skall skos nästa vecka gissar jag att det du ser bara är sulan har växt och inte slitits ner och behövs verkas rent. Då kommer det att se fint ut efter hovis varit där. Finns det fortfarande sprickor i sulan då, är det dags att oroa sig..

Jag håller med heartbar, det finns en obalans som måste rättas till. Vad den består i kan bara du själv komma underfund med, en annan typ av verkning/skoning. Hästen har något fysiskt problem som gör att den avlastar, mfl.

Svarar alla.

På ponnyn är det tydligaste på vä framhov. Funderar om hon belastat den mer för att hon hade en böld i hö fram och var lite öm för ett par veckor sen. Bak ser bra ut på henne.

Den stora har som sagt problem med hovarna. Har skrivit några trådar förr om hans hälta och röta. NU först börjar det vara under kontroll. Han kan ju ha fått sina sprickor av felbelastning iom att han varit öm i strålarna=sjuka hovar.

Han blev röntgad i tisdags för att se att vinklarna är ok, vilket de är. Han ömmar inte längre i framstrålarna, lite bak men inte alls som tidigare. Ingen hälta, fina luftiga steg. Den hovisen vi har haft nu har tyvärr varit för "rädd" för att rensa ur ordentligt. Vi ska nu i sommar köra hästen till en välkänd hovis som anses som proffs. Sen har det väl varit så att jag slutat behandla för tidigt, det har sett bättre ut på ytan men varit riktigt djupliggande. Ser tydliga samband mellan regniga dagar och mjukare och fulare stålar. Har dock hittat ett riktigt bra medel, som faktisk är örtbaserat men har fungerat bäst hittills av det jag prövat!

Ingen veterinär förrutom hon vi var till i januari har ens anmärkt på hans strålröta fast jag visat dom. "Jag har sett värre" sa veterinärerna. Ingen trodde att "lite" strålröta orsakar hälta. Han blev behandlad i knäna, vilade, gick i hagen, hälta igen medan grundorsaken var kvar..

Hoppas att även hovis är nöjd med hovarna vid nästa skoning!

Vad skulle det vara då? dåligt hagmaterial eller för hårt underlag vid motionering? smitta har du pratat om förr. Borde inte ponnyn ha röta då också? vi ska grusa vinterhagen i sommar så att det inte ska finnas ngn lera alls. Vi har stenmjöl där de är mest, där lunchgrinden är samt foderhäckarna. Hålls ganska bra torrt fast det regnar mycket.

Höet? har hört funderingar om hög sockerhalt+röta, men iom att vi har 9,7% socker/kg ts så tkr jag inte att det borde vara heller en orsak.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 806
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 932
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka