Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har börjat intressera mig för ardennerrasen, har förstått att det finns en del hovbroskförbening i rasen. Berätta allt ni vet om hovbroskförbening, symptom, behandling, hållbarhet mm!
Jag har ingen större aning om detta men följer gärna tråden för att jag är intresserad.
Det jag hörde senast var att trots att man tagit hästar ur avel, som har hovbroskförbening, blev inte resultaten tillfredsställande bättre.
Någon som kan bekräfta eller dementera? Detta stod för länge sedan i en artikel i Ridsport vill jag minnas.
Hade inte SLU någon studie som visade att hästarna inte påverkades av det?
....lite luddigt tyvärr, men hinner inte googla på det nu.
Första hästen hade. Skoddes normalt och reds normalt. Inget som påverkade henne. Klart kanske inte skulle hållit för hoppning á 120+ banor men de var jag inte intresserad av. Som hobbyhäst fungerade hon. Hennes var inte så stor, under 5 cm vill jag minnas av sista röntgen vi gjorde (kollade upp i samband med en hälta på det benet ifall de skulle varit de)
Mäter man förbeningen i cm alltså?
Jag har börjat intressera mig för ardennerrasen, har förstått att det finns en del hovbroskförbening i rasen. Berätta allt ni vet om hovbroskförbening, symptom, behandling, hållbarhet mm!
Tror det finns någon studie från SLU, visserligen något år gammal, som menar att det öht inte är någon större fara med hovbroskförbening, och att det t.om. är onödigt att ta hästar ur avel pga. det. Det tycker väl jag talar sitt ganska tydliga språk...
Om man googlar på "Onödigt stoppa avelshingstar med hovbroskförbening" så lär man få upp rätt resultat.
Min gamla valack hade hbf, skoddes och reds som vanligt. Tränade 130/msv dressyr utan problem.Jag har börjat intressera mig för ardennerrasen, har förstått att det finns en del hovbroskförbening i rasen. Berätta allt ni vet om hovbroskförbening, symptom, behandling, hållbarhet mm!