Hovbroskförbening - panik!?

L

Lazza

Någon som har erfarenhet av detta? Jag hade hovslagaren ute för att kolla en mystisk och tillfällig hälta hos min relativt nyskodde häst. Han tyckte sig kunna känna att elasticiteten i hovbrosken på ena fram var mindre än på det andra benet. Därför tyckte han att jag borde vara uppmärksam i fortsättningen, och anlita veterinär om han fortsätter att markera.
Idag reds han. Han var glad o pigg o gick helt rent. Men - i mitten av rundan blev han plötsligt halt i fem-tio steg. Därefter försvann hältan o han blev pigg o glad igen o började trava av sig själv när han kom in på en inbjudande väg. Därefter ingen hälta på resten av rundan.

Jag kommer att ringa vet för böjprov o blodprov (han har haft en del fästingar) direkt imorgon.

Men - är det någon som har erfarenhet av hovbroskförbening? Behandling? Symptom? Känner mig ju panikslagen över att det ska vara något allvarligt med min prins. :cry:

Sv: Hovbroskförbening - panik!?

Jag tänker direkt på en häst som har hovbensrotation när jag hör din historia. Den hästen markerar några steg helt plötsligt och sedan är det bra. Jag skulle åka till klinik och reda ut hältan så att du får ordning på det. Be att de tar röntgenplåtar på hoven!

Tack för tipset. Ska läsa på lite om hovbensrotation.

Hej!
Låter inte riktigt som hovbroskförbening. Dessa hästar brukar ta kortare lite "stickiga" steg. Det finns olika grader av HBF. Har det gått upp i hornen kan själv känna detta. Lite svårt att förklara, men strax ovanför ballarna kan du känna två små "knölar" som känns "sviktande". Har HBF gått upp i hornen är dessa knölar stumma. Lättast är att jämföra många hästar.
Hästen måste dock röntgas för att veta att och hur omfattande HBF är. Har haft morganhästar i många år, där är HBF mycket utbredd men det är inte många hästar som lider av det. Båda mina morgans hade HBF och de var aldrig halta av det. Skulle de ha problem av det finns det (hov)beslag som avlastar och hästen fungerar mycket bra.
Vet att det finns en kvinnlig vet. på Strömsholm som är väldigt duktig på hovens sjukdommar och dess följdsjukdomar.
Det löser sig säkert för din häst, lycka till!
MVH / Fia

Hade en häst med kraftig hovbroskförbening på ena framhoven. Hon var stor och red man på grusvägar i trav kände man att hon inte tog ut steget.

Provade sk PG-beslag (plåt-gummi) och hon kändes mkt bättre med detta. Finns tyvärr inget sätt att bota dem men precis som Pockan säger så är det inte alla som har ont eller ens känner av det! :) De fungerar fullt ut...

Mn häst avlivades men inte pga av hovbroskförbeningen utan ngt annat i mjukdelarna. Kan, tyvärr igen, säga att hon hade precis samma symptom som din. Gick super ena sekunden för att sedan vara 3-gradigt halt, trots bedövningar, böjprov och röntgen så kom vi inte på vad som var fel :(

Kunde de inte hitta något på röntgen? Jag som har tänkt att röntgen är det som avslöjar det mesta.
Min häst är ett tungt och stort halvblod som gärna lägger för mycket vikt på fram. Dessutom blir han tjock som en tunna så fort det blir gräs ute, vilket inte gör saken bättre (han går inne på nätter och stod i början av sommaren med munkorg vissa timmar då jag inte har tillgång till hage utan gräs). Därför får man ju extra mycket funderingar när han börjar halta just fram.
Har (tack o lov) dålig erfarenhet av hältor, då jag (peppar peppar) hittills varit förskonad från några allvarligare fall. Därför står man ju extra handfallen när något sånt här inträffar.
Just det att han inte tar ut steget stämmer precis. Och att hältan kommer från ingenstans och försvinner efter bara några steg.

Tack för svaren. Kan tillägga att veterinär kommer ut imorgon för böjprov samt att han ska kika på honom under longering och eventuellt ridning. Hoppas hoppas att det är något simpelt!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 703
Senast: skuggi
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 355
Senast: Rebeckafalk
·
B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
2 016
Senast: beelzebul
·
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka