hovbroskförbening och trång mellan glidlederna i hasen

scizofren

Trådstartare
har varit på klinik med min häst och det visade sig att hon var halt på alla fyra ben.
i båda framhovarna hade hon en pågående hovbroskförbening som hon kände av.
tydligen märker de flesta hästar inte av en hovbroskförbening, så det verkar inte vara någon större fara ändå.

i båda haserna var hon trång mellan glidlederna vilket verkade vara en början till godartad spatt då röntgen ändå visade mellanrum mellan glidlederna, bara att det var trångt.

hon blev behandlad i framhovarna och i haserna och står nu i sjukhage och får gå 10 min promenader som kommer att ökas till 20 min tills vi ska på återbesök till kliniken.

det jag vill få ut av mitt inlägg är åsikter från andra hästägare som varit med om liknande.
hur fort gick det för era hästar att bli återställda? vad fick de för typ av behandling? hur märkte ni att något ar fel?

tacksam för svar :bow:

Sv: hovbroskförbening och trång mellan glidlederna i hasen

Hovbroskförbening har jag erfarenhet av. Hästen gick ett bra tag utan känning av det, plötsligt var hon ovillig och snart väldigt halt. Det fanns då inget att göra, utan det var bara att acceptera läget och ta bort henne. Vi provade en skoomgång med sjukbeslag men fick ingen reaktion och i sambråd med veterinär och hovslagare tog vi bort henne.

Hovbroskförbening är väldigt plågsamt när de börjat känna av det, som att gå med väldigt mycket för trånga skor.

Jag hade en hyresgäst som hade en nordsvensk som hade hovbroskförbening. Hästen var halt vissa dagar, helt ren andra dagar, och så halt igen... Veterinären rekommenderade avlivning då detta ju inte läker ut, utan i bästa fall inte försämras.

:eek:

inte precis vad jag ville höra...
men jag hoppas att min häst inte behöver möta samma öde..
men jag förstår inte.
först sa veterinären att jag bara skulle sätta på henne skor fram med överrullning, så skulle det säkert bli bättre, men sedan bestämde hon sig för att behandla framhovarna ändå eftersom min häst haft framskor med överrullning sedan i höstas.
men jag får helt enkelt se vad de säger på återbesöket..
hoppas, hoppas!
tack för svaren!:bow:

Godartad spatt :confused:
Antingen är det spatt = inte bra
eller så har din häst smala ledspringor och då har det inget med spatt att göra. Var det förändringar på röntgen men det fanns fortfarande en fri springa i glidlederna?

Jag hade en hyresgäst som hade en nordsvensk som hade hovbroskförbening. Hästen var halt vissa dagar, helt ren andra dagar, och så halt igen... Veterinären rekommenderade avlivning då detta ju inte läker ut, utan i bästa fall inte försämras.

Fast nu måste jag göra att inlägg om min gubbe.

Han är idag 27 år.
Har jobbat på ridskola från han var 6 år tills han var 17, dvs i 11 år.
Under den tiden har han oxå tävlats i både hoppning på SM nivå och gymkhana.

Han har hovbroskförbening båda fram, är mycket snedställd på båda fram, inåttåad.

Han har under alla år vi känt varandra, sedan han var 6, endast vart halt en gång, då han blev verkad lite tufft och var öm några dagar.

Annars aldrig, trots sina vridna ben, trots sin hovbroskförbening haft problem med sina ben.

Han har nu vart pensionär sedan år 2000, alltså i 10 år, visst, nu börjar han bli lite gammal och promenadrids endast nu, men visst kan en hovbroskförbeningshäst fungera, länge, det är min gula farbror ett levande bevis för. :love:

...och en sån har jag också (intåad och med hovbroskförbening, t o m med fraktur vid upptäckten då hon var 7 år).

Hon var därefter halt (karpit) i ett antal omgångar under 2,5 år, men efter nästan ett års vila har det inte återkommit, peppar peppar. Dock hoppar vi inte längre, men tränar för fullt dressyr och rider ut som vanligt. Har hela tiden varit sjukt noga med skoningen - funkar på PG eller Classic Roller med 10mm sula för stötdämpning. Min teori är att hennes knän är mer utsatta från början eftersom hon är intåad och att hbf med försämrad "studs" gör att hon blir halt utan sina specialdojor.

Hur som helst, det behöver inte vara katastrof direkt med hbf, jag har ridit fullt ut i 2,5 år efter sista konvalescensen.

Har haft en häst med hovbroskförbening. Blev till sist mycket smärtsamt för hästen och vi fick ta beslutet att avliva :(

/zelma

Jag har haft två hästar med hovbroskförbening och ingen av dom hade några problem med det. Den ena hade dessutom väldigt mycket men det växte bakåt och inte uppåt vilket ger en bättre prognos.
Godartad spatt? Finns det? Antingen så har dom spatt som dom inte känner av eller också så har dom spatt som dom känner av. Eller också så har dom inte spatt. En ohalt spatthäst behöver gå och skall inte vila.
Förmodar att dom har bedövat bit för bit på din hästs ben och hovar så att dom kan vara helt säkra på vad som är problemet. Röntgenfynd säger ingenting i sig självt. Annars så tycker jag att dom skall röntga ryggen på din häst. Hälta på alla fyra beror ofta på ryggproblem.
Ringskor på alla fyra kan kanske hjälpa din häst om den behöver lite extra stöd.
MVH Kryddan

min häst har hovbroskförbening i båda fram och reagerade i somras på det, då var han 6 år. nu har han satts igång och är helt fräsch och börjat gå hårdare igen. i samband med att hbf upptäcktes sattes han på boxvila och tyvärr slet han sig på promenad och gick omkull o fläkte sig så han har haft småproblem i o m det då han blev sned över bäckenet men nu har det också blivit mycket bättre, han hade knappt en halv grad på fram när han var sned och det har han inte kvar. så efter att vi upptäckte allt det här i augusti har han ännu inte reagerat en enda gång på framfötterna så han verkar funka trots sin hbf, så det behöver inte alls vara så illa.
men det finns ju i bakhuvudet och man får vara lite smart med underlag etc vid ridning.

Hovbroskförbening kan inte friskförklaras bara bromsas. Har du tur så kan hästen leva hela livet utan större problem men om hon redan känner av det skulle jag inte hoppas på för mycket. Mammas häst har hovbrosförbening och han klarar sig om man verkligen är medveten om vad man gör med honom såfort man är lite vårdslös så blir han sämre. Han är hela tiden 0.5 gradigt halt men vi anser ändå att han kan funka till promenadkörning. Vetrinären anser att han håller för mer.

Jag skulle ta det hela mycket mer allvarligt än va du gör. Hälta på alla 4 är inte att leka med.

Hej

Ville bara berätta att min gubbe på 17år har ganska mkt hovbroskförbening mest fram. Han har varit en tävlingshäst.
Det syns inget på honom att han har besvär med hbf:en. Han hoppar över trådar som är 1m höga så han kommer in till den andra hagen hehe :D

Men det jag ville tipsa om är att specialsko din häst för att förebygga så mkt man kan.
Jag ger min MSM och tycker han har fått mindre uppvärmningstid än när jag köpte honom. Men jag ska gå över till att ge honom "hoofbuilder" för i det är det bla msm och massa annat bra för hovarna.

Många säger till mig att man vet ju inte hur länge han "håller"! Men det kan man inte veta med en helt frisk häst heller..

Lyckönskningar från oss

Jag har haft tre hästar med hovboskförbening och inte behövt ta bort någon av dem och faktiskt aldrig hört någon som fått rådet att göra det enbart på grund av den anledningen heller.
Den enda häst som över huvudtaget hade problem av det under sin tävlingskarriär är idag 20 år, avelssto och går barfota. Hon visade sina problem då hon var 9 år och gick då lätta klasser i hoppning på väg uppåt. Hon vilade i 6 månader under själva tillväxtperioden av hovbrosket, hon hade också kraftig förbening. Sen red jag henne med PG-beslag fram till hon var 15 år och gick till avel. Hon hade då gått 3 år i enbart 140 - 150 hoppningar utan att visa några besvär alls och har inte haft problem efter att hon pensionerades.
Den hästen jag pratar om var enbart halt initialt och påverkades inte av böjprov alls.
Jag skulle inte avskräckas varken från att köpa, avla eller rida på en häst med hovbroskförbening, mina veterinärer har snarare sagt att folk är överdrivet rädda och att betydelsen ofta förstoras.
Är livskvaliteten dålig för din häst ska den naturligtvis inte lida, men det kan gå bra bara man väntar ut själva tillväxtperioden och sedan hittar bra beslag att sko med.
Lycka till!

Godartad spatt :confused:
Antingen är det spatt = inte bra
eller så har din häst smala ledspringor och då har det inget med spatt att göra. Var det förändringar på röntgen men det fanns fortfarande en fri springa i glidlederna?

veterinären sa att hon var trång mellan glidlederna. hon visade på röntgenbilderna att det var trångt, men det fanns ändå mellanrum. spatt med totalfusion och annan "svårare" spatt gör ju att glidlederna växer ihop helt.
frågade om det var spatt och fick svaret att all den sortens förändring i glidlederna kallas spatt, men just min häst hade inte "förändringar i glidlederna" i det svåraste laget.
så om jag har förstått veterinären rätt så är det typ godartad spatt min häst har..

Fast nu måste jag göra att inlägg om min gubbe.

Han är idag 27 år.
Har jobbat på ridskola från han var 6 år tills han var 17, dvs i 11 år.
Under den tiden har han oxå tävlats i både hoppning på SM nivå och gymkhana.

Han har hovbroskförbening båda fram, är mycket snedställd på båda fram, inåttåad.

Han har under alla år vi känt varandra, sedan han var 6, endast vart halt en gång, då han blev verkad lite tufft och var öm några dagar.

Annars aldrig, trots sina vridna ben, trots sin hovbroskförbening haft problem med sina ben.

Han har nu vart pensionär sedan år 2000, alltså i 10 år, visst, nu börjar han bli lite gammal och promenadrids endast nu, men visst kan en hovbroskförbeningshäst fungera, länge, det är min gula farbror ett levande bevis för. :love:

:love: vad roligt och skönt att höra! :bow:

Jag har haft två hästar med hovbroskförbening och ingen av dom hade några problem med det. Den ena hade dessutom väldigt mycket men det växte bakåt och inte uppåt vilket ger en bättre prognos.
Godartad spatt? Finns det? Antingen så har dom spatt som dom inte känner av eller också så har dom spatt som dom känner av. Eller också så har dom inte spatt. En ohalt spatthäst behöver gå och skall inte vila.
Förmodar att dom har bedövat bit för bit på din hästs ben och hovar så att dom kan vara helt säkra på vad som är problemet. Röntgenfynd säger ingenting i sig självt. Annars så tycker jag att dom skall röntga ryggen på din häst. Hälta på alla fyra beror ofta på ryggproblem.
Ringskor på alla fyra kan kanske hjälpa din häst om den behöver lite extra stöd.
MVH Kryddan

svarade i ett annat inlägg på frågan om godartad spatt.
det är inget begrepp som vet. använde, men jag tyckte att det verkade vara en bra förklaring till vad som var fel.
ja, de bedövade bort framhovarna och haserna och då gick hon rent.
för säkerhets skull röntgade de även ryggen, men den såg jättefin ut.
hon har tidigare haft ringskor fram, men vill gärna veta, vad exakt har ringskor för inverkan?

Jag tycker att ringskor är fantastiskt bra för att ge en häst lite bättre stöd, ibland så kan man behöva det. I o f s så tror jag att alla hästar skulle vara betjänta av det. Min har ringskor fram och eggbar bak, dyrt men effektivt. Om din häst får problem med sin eventuella spatt så har jag haft en sådan häst, den sattes på en Tildrenbehandling vilket var guld värt. Lite högre trakter kan kanske vara bra för din häst också men det får du ta med din hovis.

veterinären sa att hon var trång mellan glidlederna. hon visade på röntgenbilderna att det var trångt, men det fanns ändå mellanrum. spatt med totalfusion och annan "svårare" spatt gör ju att glidlederna växer ihop helt.
frågade om det var spatt och fick svaret att all den sortens förändring i glidlederna kallas spatt, men just min häst hade inte "förändringar i glidlederna" i det svåraste laget.
så om jag har förstått veterinären rätt så är det typ godartad spatt min häst har..

Hur vet veterinären att det inte kommer att bli en totalfusion? Efter som det är förändringar så är det spatt, förändringarna kan ju bli sämre med tiden. Jag fattar inte detta med att få dig att tro att just din hästs spatt är "godartad". Spatt brukar ha vilofaser mellan de sämre perioderna och förändringen kommer gradvis.

Vi har haft en spatthäst, gick svår dressyr många år efter att glidlederna växt ihop men fick tas bort då han fick en annan skada som gjorde att han var tvungen att vila och det tålde inte spatten.

Jag har även haft en hopphäst med rejäl hovbroskförbening, som upptäcktes vid rtg för försäljning. Aldrig varit halt, f 1988.

Jag håller helt och hållet med dig angående hovbroskförbening.
Sålde en häst för två år sedan som har lindrig hovbroskförbening. Jag röntgade henne två gånger med 6 månader emellan och det var ingen förändring. Sista gången var jag hos en mycket välkänd veterinär som sade att det hade ingen som helst betydelse och att det var otroligt sällsynt att en häst blev halt enbart av sin hovbroskförbening. Och precis som du har hört så sade han också att folk tar alldeles för hårt på det. Den värsta hovbroskförbening han hade sett fanns på en tävlingshäst som går svår hoppning utan några problem.

Hästen jag sålde har aldrig varit halt eller besvärad av detta, är nu åtta år.

A

Jätte gammal tråd, jag vet. Men jag har en häst som fick liknande diagnos igår och undrar hur det gått för din pålle?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 108
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 635
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 569
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V