Hovbroskförbening, ligamentskada och gaffelbandskada..

segersten

Trådstartare
Postar en ny tråd då den förra blev borttagen pga av att jag hade skrivit vilken klinik jag hade varit på.

Det hela började i maj förra året då våran häst blev halt vi körde han då till klinik nummer 1
Där röntgades han och undersöktes gjordes böjprov m.m
dom hittade på röntgen måttlig hovbroskförbening
Dom sa också att han hade kot och knä ledsinflammation i båda fram.
Vi behandlade 3 ggr utan att det blev speciellt mkt bättre och här kände vi att nej det är ngt annat. Frågade vet om att göra ett UL men fick nej.

Vi åkte då till klinik 2
Vi hade med oss alla journaler och röntgenplåtar till den nya kliniken.
Dom gjorde en grundlig undersökning och hittade 2 st ligamentskador i kotan och ett skadat gaffelbandsfäste.
Vi har behandlat med Schockwawe och biolight och har nu låtit honom vila i ca 5,5 månad. Tyvärr fick vi bakslag med en ny akutesing på det innre ligamentet för 1,5 månad sen.
ÅB besök om en vecka.

Till min fråga hur mycket påverkar Hovbroskförbeningen läkningen av ligamenten? Jag vet att det kan ta upp till ett år för ligamenten att läka men det borde väl bli ändå svårare för dom att läka tillsammans med hovbroskförbeningen?
Jag kommer självklart att prata med vet om detta om en vecka när jag ska dit. H*n har inte sagt ngt om hur det skulle påverka eller inte.
Och jag hoppas att h*n inte har missat att hästen har det då det står i papprena att han har det. Dock så lyckades inte vet få fram röntgenbilderna.

Och till er som vet vilken klinik det är. Jag tycker jättebra om denna kliniken och min vet är superduktig så jag är absolut inte ute efter att smutskasta kliniken på ngt sätt!

Sv: Hovbroskförbening, ligamentskada och gaffelbandskada..

Först; du vet väl att hovbroskförbening är en lurig förändring, i och med att ingen klart kan säga om den förändring som din häst har är ett problem för hästen överhuvudtaget?
Det är vanligt att man hittar hovbroskförbening som ett sidofynd vid röntgen, som hästen inte har haft problem av innan röntgen och som hästen inte har problem av efter det heller.
Andra hästar kommer in halta som bara den utav bara små förändringar och andra visar aldrig någon smärta över förändringar som ser ganska stora ut på röntgen.

Till din fråga...
Jag vet inte varför hovbroskförbeningen, som är en långsam process (utan större vävnadsinflammation?) skulle inverka på hälningen av ligament i kotområdet. Vet du mer specifikt vilka ligament det handlar om?

Det tar väl i allmänhet länge för ligament att bli bra så som du säger, men om vet var bekymrad och inte tyckte att det läkte tillräckligt fort så kanske det finns ytterligare problem..

Har hästen några andra problem som kan inverka på läkningen? Allmänsjukdomar, infektioner, stress, brister i fodret...?

//inte en veterinär, bara nyfiken

Sv: Hovbroskförbening, ligamentskada och gaffelbandskada..

Jag vet absolut att han inte alls behöver ha ont av förändringarna! Jag tror att hade han bara haft förändringarna i hoven och inte ligamentskadorna så hade han inte varit halt. Jag tror att han har haft dom där ganska länge.
Tanken var väl mer som så att som jag har förstått så fungerar hovbrosket stötdämpande så gör även ligament så om den ena stötsämpningen är lite "ur" funktion så får ligamenten ta ännu mera stötdämpning.

Ligamenten som är skadade är sesaoimidligamenten (stavning) både inre och yttre.

Några allmänsjukdomar tror jag inte han har.

Stress/uttråkad är han nog. Vi promenerar honom nu en gång om dagen. ( han står i sjukhage)
Han får kvistar och grenar, bollar med godis för att hålla sig sysselsatt.
Han är en häst som i vanliga fall tycker om att ridas kungen i hagen. Så visst det går hårt åt honom att stå i den lilla hagen. Jag skulle nog vilja kalla han lite deprimerad.

Foder får han analyserat hösilage men han gör åt mer energi än vad programmet säger. Så nu får han mera än vad han "egentligen" skulle behöva. Lite putt soja och betfor med mineraler på kvällen.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Min häst, en 4-årig new Forrest blev halt på v.f i slutet av augusti 2012. Veterinären röntgade v.f kota, hov + carpus= ua...
Svar
5
· Visningar
9 069
Senast: lundsbo
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka