Hovbölder?

D

denise_olofsson

Min häst har gått oskodd i en dryg månad, aldrig varit det förut, men passade bra att låta hovarna växa när det kom så mycket snö. (Hovslagaren håller på att bygga om framhovarna...). Nu har dock all snö regnat bort och det har varit ganska hårt i backen. Hon blir "jättehalt" för stunden om hon trampar på en sten. Men igår upptäckte jag att hon stapplar fram och har väldigt ont i bakhovarna. Hon är stel och kan inte trampa över ordentligt i en cirkel... Imorse när jag släppte ut var hon dessutom lite svullen i båda bak. Min fråga: Kan hästar få hovbölder av att gå barfota när dom ej är van det, eller är hon bara hyperkänslig..? Annars är hon den som går fram precis överallt - nordis :D

Sv: Hovbölder?

om det är känsligt i alla fyra så är hon nog ömfotad. speciellt om underlaget är hårt och knöggligt. enligt min erfarenhet så blir hovarna x-tra känsliga efter långa blöta förhållanden, hoven suger åt sig vatten och sulan blir "svampig" och tål inte slitage lika bra. detta gäller även vissa hästar när de är skodda. det är varken bra med för mycket väta eller torka.

En hovböld drabbar oftast bara en fot och ger oftast en blockhälta med lokal värma på hoven. Det är faktiskt vanligare med hovbölder på skodda hovar då det kan komma in tex ett gruskorn mellan skon och hoven som sedan trycks in i vita linjen.
Detta låter mer som att hon är ömfotad precis som norpan säger..

I akut behov av skor, låter det iallafall som! Med eller utan spik!

Hovböld uppkommer lättare under vissa förhållanden, t ex om det är blött i backen och sulhornet blir poröst. Även underlaget bidrar, hårt och knaggligt kan ge upphov till stengallor (som ger samma symptom som hovbölder) som kan utvecklas till en hovböld.

Det är alltså inte omöjligt att få hovbölder på mer än en fot, även om det inte är helt vanligt.

I akut behov av skor, låter det iallafall som! Med eller utan spik!

Hovböld uppkommer lättare under vissa förhållanden, t ex om det är blött i backen och sulhornet blir poröst. Även underlaget bidrar, hårt och knaggligt kan ge upphov till stengallor (som ger samma symptom som hovbölder) som kan utvecklas till en hovböld.

Det är alltså inte omöjligt att få hovbölder på mer än en fot, även om det inte är helt vanligt.

Självklart KAN man det, men det klassiska symptomet är plötsligt uppkommande blockhälta på en fot.

Javisst, men atypiska symptom är inte att förglömma. Det är dumt att utesluta en diagnos bara för att symptomen inte överensstämmer med de i läroboken beskrivna sk klassiska sådana.

Min häst hade nyligen en hovböld på en fram hov och efter några dagar blev hon jättehalt ena bak,gick på tå,tog ut hovslagaren men hon hade ont i hela sulan så han hitta ingen hovböld,tog mig till klinik och röntga men det visa inget.Klinikens hovslagare börja skära och visst var det en hovböld,den hade spridit sig under halva sulan,skickades till ulltuna där hon stått en vecka nu,får hämta hem henne imorgon med special beslag och gips.Dom trodde att hon hade haft det några veckor men hon visade alltså ingen hälta föränn det var så här illa.Leran ställer verkligen till det,dom har haft jättemkt hovbölder på kliniken.Mvh Maria

Javisst, men atypiska symptom är inte att förglömma. Det är dumt att utesluta en diagnos bara för att symptomen inte överensstämmer med de i läroboken beskrivna sk klassiska sådana.

Tja, i så fall bör hon ju åka in med hästen till en klinik, röntga igenom alla leder och skelettet, göra ultraljud på alla ben, ta en komplettblodanalys osv.. Man brukar väl börja med det som verkar mest troligt, eller?
Om man nyss tagit av skorna och hästen är öm på båda bak när den gått på hårt underlag är inte hovböld den mest troliga diffen för mig iaf.. Man kan argumentera i evigheter om vad det KAN vara. SÅna diffusa symtom täcker det mesta..

Tack för svar och åsikter..
TantEster: Visst finns det hovslagare i Piteå, men bara EN enda som är utbildad och eftersom han är eftertraktad får man ta den tid som finns.

Mumin_79: Då tidigare hovslagare ställt till det genom att verka ojämnt, (inner hovvägg är minst 0,5 cm för hög), så måste framhovarna få växa till sig lite så den nya kan börja göra nånting åt det. Ser det klart å tydligt genom att innerväggen är rak å utsidan flyter ut. Men egentligen vet jag inte mkt om hovslageri, (annars borde ja väl vara hovslagare...), litar på Niklas :).

Mina tankar på hovbölder försvinner mer och mer, då jag tänkte att dom borde faktiskt bli väääldigt halt på just det benet och att sten+grus+sko spelar in.
Idag när jag var till stallet så var hon lite svullen på h.b. och stapplade som vanligt. Det konstiga är att hon stapplar på stallgången som hon gör i hagen. Men har hon ont så gör det säkert ont vilket underlag det än är...
Nåå, ja väntar å ser vad som händer den 8:e när hovis kommer!

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 305
Senast: Lejd
·
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
4 383
Senast: Ida94
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar