C

C_V_B

Nu har jag en liten fråga... Hur lång tid brukar det ta för en hovböld att läka ut? (Förstår att det är lite olika beroende på vad det är för hovböld och så men på ett ungefär...) Min häst fick förra veckan en REJÄL hovböld och fick skäras upp i hoven ända upp till "kötthoven" (har antagligen trampat på något, det var inte riktigt hovböldsvar tydligen utan mer vanligt var). Nu har det gått cirka åtta dagar sedan bölden skars upp och han haltar fortfarande ganska så rejält? Såret ser helt ok ut, inte helt torrt men nästan. Han har haft en hovböld förut och då var han block halt, men vad jag kan minnas så var han bra ganska så snart därefter.

Tacksam för svar :)

Sv: Hovböld

min ponny fick en hovböld för 2 veckor sedan :(
kommer ta 6 månader innan det har växt ut så mycket så han kan ha skor "normalt" igen :crazy:

Sv: Hovböld

Jag fick rådet att göra ett våtvarmt omslag när pållen fick sin hovböld. Under en månad hade han varit lite halt till och från, men ingen hovböld kunde konstateras. En morgon var han blockhalt (efter att vi ridit ganska ordentligt dagen innan). Hovis skar lite och lokaliserade var den var. Men, det våtvarma omslaget (jodopax + bomull + plastpåsar + plus MYCKET silvertejp!) gorde att den vandrade ut vid ballarna. Det var som ett svart hål där, men inte särskilt mycket var. Bara lite, som luktade lite konstigt men inte så äckligt som jag hade trott. Men, sedan blev han bara bättre och bättre. Det tog väl ett par tre dagar, högst, när väl trycket hade släppt.

Han gick med sitt omslag, dock inte lika blött, ett par dagar till för att förhindra att det skulle komma skräp och bakterier i hålet. Skor åkte på ett par dagar efteråt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 769
Senast: caballus
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka