B

Bim

Hur skulle ni göra? Min ponny har haft (har) en hovböld. Först skar veterinären upp bölden och han blev bra, efter ca 1mån skodde vi honom då kom bölden tillbaks. Nu skar hovslagaren upp den för ca 1 1/2 vecka sen, foten känns inte varm längre men han haltar lite och är lite öm. Skulle ni ringa veterinär eller vänta?

Sv: Hovböld

Man kan ju alltid ringa och prata med vetrinären eller någon riktigt kunnig och fråga om det behövs en utryckning. Det kostar ju inte så mycket :smirk: Lycka till :rofl:

Jag skulle vänta ett tag. Kolla pulsarna i benen också för säkerhets skull. Min store fick en hovböld. Det tog ett bra tag innan han slutade ömma på det benet. Han ömmade så länge och belastade så ojämnt att hoven "flöt ut". Inget mera hände dock och efter ett tag lärde han sig att det inte gjorde ont i hoven vid belastning och återgick till normalläge. Sedan gör det inget att som tiotusenunderstreck (vilket långt alias!) säger att fråga någon sakkunnig. Oroa dig dock inte för mycket.

Hur skulle ni göra? Min ponny har haft (har) en hovböld. Först skar veterinären upp bölden och han blev bra, efter ca 1mån skodde vi honom då kom bölden tillbaks. Nu skar hovslagaren upp den för ca 1 1/2 vecka sen, foten känns inte varm längre men han haltar lite och är lite öm. Skulle ni ringa veterinär eller vänta?

Hej.
Har du en sula under skon som skydd ?

Nej vi har varken sko eller sula. Vi har haft bandage om i 1 1/2 vecka.

min åkte på å ha sulor efter en ganska stor hovböld... sånt år i år :( hon har aldrig haft det innan... sen fick jag tvätta hovarna (asså inte utanpå) med jodopax för å stärka sulan å hålla rent...

kan du inte slå på sulor?

hoppas det blir bra snart...

en häst i vårt stall fick en hovböld för ett tag sen.
hon var fin på kvällen då jag tog in henne, nästa morgon så haltade hon rejält & dagen efter var hon helt blockhalt.
Vi åkte till vet, & kollade, hon hade tunna sulor + då en hovböld .
Hon som äger hästen la våtvarmt omslag i några dagar & bölden "sprack" av sig själv.
Sen skodde hon med sulor & skor.
Nu är hästen fin igen, hon haltar ytterst lite.

bra att du skrev sådär... det är ju det som är grejjen, jag har alltid trott att när man spräcker bölden så lättar man trycket = "allt är bra på nån dag eller två".. men det kan ta rätt lång tid innan hästen är 100%...
min var lixom oren efter, inte HALT, men inte BRA...

:)

Det går inte att sko och slå på sulor än, för bölden sitter så dumt. Hovslagare gjorde inte så det blödde. Det var bra du som skrev att din inte var 100 %, det är pricis så det känns. Jag tror inte att någon som inte sett honom tidigare skulle se att han haltar lite. Jag red honom igår gick ganska bra, men han ville inte att vi grejade med hoven efteråt, vet ej varför imorse gick det bra att kratsa och tvätta igen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka