M

MissCrazy

Min häst haltade kraftigt från och med igår, och hovslagaren var här ikväll och konstaterade att hon hade en hovböld.

Han sa att den inte var så stor än, utan mest som ett blåmärke.
Därför var det inte lönt att ta ut vetrinären, skulle inte vara
mycket denna skulle kunna göra. Han tyckte inte vet. skulle
skära upp heller, för de tog för mycket, och läkningsprocessen
skulle bli väldigt lång.

Han sa att den inte skulle skäras upp, utan vi skulle dränka bomull
i jodopax och linda hoven, i två-tre nätter, och ha koll på puls
och temp.

Men jag har aldrig hört någon som har avrådit från att skära upp
en hovböld, kan detta verkligen vara bra?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovböld

Min häst haltade kraftigt från och med igår, och hovslagaren var här ikväll och konstaterade att hon hade en hovböld.

Han sa att den inte var så stor än, utan mest som ett blåmärke.
Därför var det inte lönt att ta ut vetrinären, skulle inte vara
mycket denna skulle kunna göra. Han tyckte inte vet. skulle
skära upp heller, för de tog för mycket, och läkningsprocessen
skulle bli väldigt långt.

Han sa att den inte skulle skäras upp, utan vi skulle dränka bomull
i jodopax och linda hoven, i två-tre nätter, och ha koll på puls
och temp.

Men jag har aldrig hört någon som har avrådit från att skära upp
en hovböld, kan detta verkligen vara bra?

Hej, jag tycker inte det låter som en hovböld om det är ett blåmärke. Som jag har fått det förklarat så sitter alltid en hovböld i lamelläderhuden och uppkommer genom en av olika anledningar en bakteriel inkörsport till lamellens köttdel. Är det ett blåmärke så brukar det sitta i sulan och beror på en blödning orsakat av en sten ex. Man brukar kalla detta för en stengalla och om sulan inte perforerats så skall man absolut inte börja gräva där utan avvakta ett par dar. En stengalla kan jämföras med att du klämmer din nagel.

har ofta (genom årens lopp) använt mig av jodopax och socker vid hovböld/stengalla. har rengjort hoven noga, lagt i strösocker, hällt på jodopax och bomull på det med mer jodopax. sedan lindat hela hoven. det har varit på både hovisens och veterinärens rekommendation. och det har fungerat jättebra.

Hej, jag tycker inte det låter som en hovböld om det är ett blåmärke. Som jag har fått det förklarat så sitter alltid en hovböld i lamelläderhuden och uppkommer genom en av olika anledningar en bakteriel inkörsport till lamellens köttdel. Är det ett blåmärke så brukar det sitta i sulan och beror på en blödning orsakat av en sten ex. Man brukar kalla detta för en stengalla och om sulan inte perforerats så skall man absolut inte börja gräva där utan avvakta ett par dar. En stengalla kan jämföras med att du klämmer din nagel.

Men han sa att det var en hovböld, och samtidigt att den var liten, och som ett blåmärke? Borde det inte då vara antingen eller?

det kan vara väldigt svårt för både hovisar och veterinärer att med en gång se om det rör sig om (en liten ) böld eller stengalla.

har ofta (genom årens lopp) använt mig av jodopax och socker vid hovböld/stengalla. har rengjort hoven noga, lagt i strösocker, hällt på jodopax och bomull på det med mer jodopax. sedan lindat hela hoven. det har varit på både hovisens och veterinärens rekommendation. och det har fungerat jättebra.

Känner mig lite mer lugnad nu. Var nämligen en ny hovslagare
jag hade ut, så jag visste inte om man kunde lita på det till 100 %.

du kan förmodligen vara lugn ;) är det en stengalla så ska den inte skäras upp och din häst kommer att må mkt. bättre om någon/några dagar ;)

Hoppas på det !
Givetvis så hade vi slut på jodopax hemma så de fick vänta tills morgon. Kan jag/bör jag låta henne vara ute på dagen imorgon och linda på kvällen? ,
eller ska jag låta henne stå inne ?
Vet nämligen inte om jag bör släppa ut henne i hagen med omslag om hoven,
för hon är rätt så duktig på att plocka av sig sånt.

Senast ändrad av en moderator:

omslaget ska sitta på hela tiden, bara bytas. har du en hyffsat torr hage och hon inte springer/tar av sig omslaget kan hon ju vara ute, i annat fall hade jag låtit hästen stå inne. hoppas det löser sig bra för er ;)

Där är rätt lerigt kring grindöppningen, och rätt så kuperat..
Tycker inte det är schyst att ha henne inne heller, ska se
om jag kan få henne och stanna i lilla paddocken, om hon får
sällskap av en av ponnyerna. Hon står inne nu i alla fall, tills
apoteket har öppnat.

varför har man socker?

varför har man socker?

jag vet faktiskt inte riktigt varför, men jag tror att det är för att binda jodopaxen mot hoven. har alltid gjort så, både vet. och hovis rekomenderade det redan för 30 år sedan, och rekomenderar det fortfarande :crazy:

även det anses som "gamalt och beprövat"

jag vet faktiskt inte riktigt varför, men jag tror att det är för att binda jodopaxen mot hoven. har alltid gjort så, både vet. och hovis rekomenderade det redan för 30 år sedan, och rekomenderar det fortfarande :crazy:

även det anses som "gamalt och beprövat"

jag blev beordrad å tvätta hoven med jodopax för sulorna blev SJUKT tunna i leran... man kanske skulle ha lite socker på oxå :D

folk tror man e dum i huvet lixom... sen kanske lite vitlök å olja på muggen... lite grädde på nosen...

tja, det skadar ju iallafall inte :crazy: min gamla shettis som blev allt för urverkt i sulorna gjorde vi likadant på när hon återhämtat sig såpass att hon slapp skor+sulor (för att "stärka" sulan som fortfarande va för tunn )

att folk tror att man är "dum i huvudet" får man väl "bjuda" på ;)

hehe
jo jag hoppas på å slippa sulor nästa skoning, åkte på årets hovböld...
fastnar ju bara massa skit under dem, hovis kunde inte täppa igen med nått för att sulorna var så tunna så det hade bara blivit värre...
så istället kom det in lera å lite smågrus... fick stå å spola å joxxa...
hällde i jodopax under sulorna oxå :)

uah, vilken otur ni haft :crazy: men du får väl testa att "sockerströa" och hälla i jodopax under sulan så gott det går :angel: vi har mest bara haft otur med bärrandsröta och hålrum samt jättefula/trasiga strålar pga. skitvädret :cry: *glömde* en del tappskor har det blivit. på D-ponnyn har skorna suttit som längst 1 vecka åt gången (flappskor):cry:

d-ponnyn kanske fick flip-flop ;)

inte en tappsko här trots 20cm leråker till hage *peppar* *peppar*

on var lite oren i några dagar innan jag kom åp vad det var, sen någon vecka efter skoningen, men jag plågade lite, å nu är hon bra igen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
4 405
Senast: Ida94
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 544
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 895
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix