Hovböld, sula !?

unoannis

Trådstartare
min häst har haft en hovböld, vet kom ut och tömde. När han blir av med gips så ska han sko med sula.
vad för sula föredrar ni? Har tittat på en två sikt sula, läder och plast sula. läder är ju bra för att det formar sig, ger lite stötdämpning? Och plast för skydd? Eller har jag fel ?
Veterinären tyckte jag fick avgöra det själv vilken sula men en helsula var viktigt

Nej, annars hade jag inte frågat ;) min säljer ej skor eller sulor.
Oj, trodde alla hovslagare hade det som behövs vid skoning med sig och ingick i priset.

Okej att jag inte hade snösulor (dom som plaseras mellan hov och sko), så det fick dom kunder köpa själva om dom ville ha det. Jag avskyr dom och tycker att dom ger mer skada än nytta för vintrarna i denna delen av landet.

min häst har haft en hovböld, vet kom ut och tömde. När han blir av med gips så ska han sko med sula.
vad för sula föredrar ni? Har tittat på en två sikt sula, läder och plast sula. läder är ju bra för att det formar sig, ger lite stötdämpning? Och plast för skydd? Eller har jag fel ?
Veterinären tyckte jag fick avgöra det själv vilken sula men en helsula var viktigt
det spelar absolut ingen roll vilken typ av sula du väljer. Precis som veterinären sagt, så är det viktigaste att det är en sula som skyddar mot onödigt tryck utifrån medan hornet där sulan är uppskuren blir tillräckligt tjockt för att kunna stå emot.
Plastsula brukar vara lättast att få tag på och förmodligen även billigast.

Oj, trodde alla hovslagare hade det som behövs vid skoning med sig och ingick i priset.

Okej att jag inte hade snösulor (dom som plaseras mellan hov och sko), så det fick dom kunder köpa själva om dom ville ha det. Jag avskyr dom och tycker att dom ger mer skada än nytta för vintrarna i denna delen av landet.
Nä jag har stött på 1 av 5 hovslagare där det ingår. Och då var det mer lönt(billigare) att köpa skor själv😎

Om hoven är urgröpt räcker det sällan med enbart sula. Då behövs något under sulan för att förhindra att grus och lera kommer in under sulan. Jag hade valt sole pack till det och en genomskinlig sula så att du själv ser att sole packen är kvar.

Oj hur kan en hovslagare vilka sko med skor/söm/sulor som någon annan köpt? Material och kvalitet kan ju variera väldigt.
Min häst behöver ibland sulor fram för att skydda mot steniga underlag ofta räcker en vanlig plastsula (ej kilformad) kvaliteten och pris varierar men ska den bara hålla en skoning så köp den billigaste. Ska den däremot använda under flera skoningar tänk på kvalitet så går de att återanvända flera skoningar.

Men oj, är det verkligen utbildade som har den strategin?
Det kan ju knappast var några som jobbar med det på heltid vitt iallafall. Är det det får man ju ifrågasätta varför de inte vill tjäna en hacka där det går?

Jag har också köpt vissa skor själv men då handlar det om specialskor som min hovslagare inte har i sortimentet och som de inte heller har där han köper skor.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 835
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden