Hovböld igen - vad göra.

Rumpnissen

Trådstartare
Har ni några erfarenheter av hästar som har extra stor benägenhet att få hovbölder? Var har ni hittat lösningen eller är den bistra sanningen att bara hoppas på det bästa?

Jag köpte min häst förra hösten. Hade inga problem fram till i somras. I höstas började det med att hovis såg små blödningarna i hovarna när han verkade. Minst en varje gång och olika hovar. Det är alltså små blödningar som gått tillbaka av sig själv och aldrig blivit en böld. Jag har inte märkt av detta.

För två veckor sedan var hästen blockhalt på höger bak. Lång historia senare slutade med en flera tusen kronor fattigare Nisse och en hovböld som tömt sig själv.

Idag har det hänt igen. Halt höger fram, vill inte sätta ner trakten, galla i kotled, värme i hoven och puls. Hovis kommer imorgon.

Vad gör man? Veterinär pratade om sulor vilket både hovslagaren på djursjukhuset och min egna hovis har förkastat. Hovslagaren på djursjukhuset menade att torv inte är bra för hästar med tunna sulor medan min egna (och hovis jag gick tappskokompetens hos) säger att det är det bästa.

Att inte rida där det är stenigt är svårt att låta bli men man kan ju hålla sig i gruspadock, ängar och asfaltsvägarna, om nu detta hjälper?

Det är vattensjukt överallt och det finns inga torra hagar. Ska hästen stå stort får den stå inne, då sparkar hon sönder bakbenen istället.

Vad i helsike kan man göra?

Sv: Hovböld igen - vad göra.

det tradiga är att det behöver just vara torrt..och vi har ju inte problem med torka här i sverige precis :crazy:

hade samma problem... tung pålle med hovar som mina naglar ungefär..=dåliga..
jag formligen tryckte i honom biotin och skaffade en bra hovis. det tog nästan två år innan alla bölderna var borta, men idag är han fullt frisk och både jag, hovis och pållen själv såklart är överlyckliga:D
så....biotin är mitt tips. dubbla dosen tills du ser resultat och sedan vanlig dos resten av livet.

Min hovis berätta för mig att det var jättemånga som drabbats av hovbölder i år pga det dåliga vädret. Hovarna hinner aldrig torka ordentligt och sulan blir mjuk=lättare att få hovböld. Kan kanske vara en bra ide ändå att sätta på sulor ett tag och sen pröva utan igen när det har torkat upp ute? En ide bara, är ju ingen expert på ämnet:angel:

Lycka till!

Min fångis drabbades av flera hovbölder efteråt pga att det så lätt kommer upp bakterier.

På henne fick jag tipset att spraya sulan med blåsprej då och då eftersom den torkar upp och är antiseptiskt.

Brukar göra det på kvällarna så att det hinner torka ordentligt under natten.

Görs också direkt efter skoning. Tvättar då först med lite jodopax och sedan sprayar jag över hela sulan och främre delen av hoven, och sedan får hon stå på box ett par timmar så att det hinner torka.

Och nu är det länge sedan vi hade en hovböld sist. Om det hjälpt mkt eller inte alls, är ju svårt att säga men både stråle och sula håller sig väldigt bra i kvalité även under mkt geggiga perioder (innan fick jag i sådana perioder ofta nästan fick på gränsen till strålröta på henne.)

Och med tanke på att blåspray är billigt så kan det vara värt att pröva.

Börja med att slå på sula med tjärdrev emellan.
Ta bort torven, det är inte bra för bakterier osv gror gärna i torv.
Spån kan vara helt okay nu i och med att det är så blött ute, så hovarna kan få torka till inne i boxen.
När det blit torrt ute, kan man vattna på spånet så det inte är snustorrt så hovarna inte torkar för mycket.

Be hovis att sko med tätare intervallen om hovarna klarar av det, och be att han inte verkar ner hoven så mycket så det finns mer horn kvar som kan skydda om hästen är väldigt öm om fötterna.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 570
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 388
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 568
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024