Hovbensrotation pga hovböld?

ztsu

Trådstartare
Har aldrig hört talas om det förut, och när jag googlar får jag bara upp hovbensrotation i kombination med fång. Är det någon här som har erfarenhet av hovbensrotation pga hovböld?

Ni kanske har läst i min andra tråd om min häst och hennes hovledsinflammation. Jag har varit i kontakt med tidigare ägare och även uppfödaren, och har då i jakten på orsaken till hältan (som jag ju kanske inte riktigt tror är en hovbensinflammation) fått veta att hon behandlades för samma sak på samma ben (alltså hovledsinflammation v.fram) 2008, men att det då tydligen satt i SI-leden. Jag har också fått veta att hon när hon var väldigt ung hade hovbensrotation pga en hovböld. Detta har antagligen inte alls med hennes problem idag att göra, men jag blev ändå nyfiken då jag som sagt aldrig hört om det förut. :confused:

F.ö. är jag så himla less på den här hältan som aldrig försvinner. Idag var vi på återbesök igen och idag var hon mer halt än vid förra återbesöket. Suck! :(

Dom kan rotation av felaktig skoning/verkning, hålväggar som man skär upp osv. Min har fått en mild pga av hålvägg och felaktig skoning. Vikten av att kontrollera sin hovslagare mycket noga!

Har aldrig hört talas om det förut, och när jag googlar får jag bara upp hovbensrotation i kombination med fång. Är det någon här som har erfarenhet av hovbensrotation pga hovböld?

Rent generellt å kan en rotation eller "tippning" av hovbenet ske så snart dom naturliga strukturerna som stabiliserar upp hovbenet av en eller annan orsak förlorar sin hållbarhet vilket kan ske vid bl.a. en långvarigt gången hovböld.

Som nämnts så utsätts hovbenet av en överbelastning eller belastning med försvagad struktur så är risken väldigt stor att en rotation/tippning sker. Det brukar dock vara ganska lätt att se om en obalans finns i själva horn kapseln, lättast är dock att via röntgen få en mera exakt inblick i hovbenets position.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 085
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 356
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 341
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka