Hovbensfraktur

M

Muffe

Hej, om du har haft en hovbensfraktur på din häst? Jag skulle gärna vilja veta vad det var för symtom. De vanligaste har jag läst men jag antar att det kan variera mycket från fall till fall så därför skulle jag vara tacksam om du delade med dig dina erfarenheter.

Sv: Hovbensfraktur

Blockhalt, ingen värme eller svullnad, Vi åkte in på röntgen och där såg vi hovbensfrakturen. Nu såg ju jag när skadad uppkom men det kan ju ske när man inte ser, och då kan det vara lite diffust.

Tack för svar båda två, vill gärna höra fler erfarenheter.

Symtomen är ju smärta, hälta av nåt slag. Om jag inte minns fel så finns det 7 grader av h-fraktur. Misstänker du fraktur eller?

Symtomen är ju smärta, hälta av nåt slag. Om jag inte minns fel så finns det 7 grader av h-fraktur. Misstänker du fraktur eller?

Vet inte, spånar lite, har en konstig hälta sedan ett par dagar sedan. Hittar ingen värme, ingen svullnad, ingen puls. Är lätt halt (1/5 grad) i skritt och uppenbart halt på volt i trav (2 grader). Sätter i hoven snett och vill inte riktigt belasta ena vägger ser det ut som, därav min misstanke om någon skada i hoven. Hovböld känns mindre troligt nu i snön, eller? Verkar obesvärad av o belasta hoven när vi står i gången eller boxen.

Ja det kan ju som sagt vara lite diffust, men som på min häst hade genomgående fraktur eller hur man ska säga och som gick upp i leden, han hade otroligt ont och använde inte hoven alls. Han blev tyvärr inte bra igen trots snabb vård.. :(

Nu behöver det ju inte vara så för din, den kan ju ha en lättare fraktur eller ngt annat men vore jag dig skulle jag låta vet komma eller boka tid direkt på klinik.

Lycka till!

Ja det kan ju som sagt vara lite diffust, men som på min häst hade genomgående fraktur eller hur man ska säga och som gick upp i leden, han hade otroligt ont och använde inte hoven alls. Han blev tyvärr inte bra igen trots snabb vård.. :(

Nu behöver det ju inte vara så för din, den kan ju ha en lättare fraktur eller ngt annat men vore jag dig skulle jag låta vet komma eller boka tid direkt på klinik.

Lycka till!

Tid är självklart bokad på klinik, skulle aldrig våga annat. Tack för dina svar.

Min var blockhalt.Ville helst inte gå alls.Lite puls.

Den har fraktur på vänsterbak och när man gick in i boxen och skulle flytta den så gick den ett helt varv runt i boxen i högervarv.Ville absolut inte vända åt vänster.

Blockhalt första dygnet, rejält ont. Därefter blev han bättre. Efter några dagars vila nästan helt bra, men blev liksom aldrig helt fräsch. Röntgade efter några veckor och upptäckte liten fraktur ute i ena vingen. Boxvila 2 månader,gips första två veckorna,därefter ringsko. Röntgade igen, frakturen nästan helt läkt:) Nu ska han stå inne två veckor till för säkerhets skull, sen ut i mindre hage några veckor (eller snarare,han ska stå inne i en stor ligghall första två veckorna eftersom det är hårt ute) Han ska röntgas igen om två månader. Nyskodd med ringsko nu men ska bara ha den tills nästa skoning, då kan han ha vanliga igen.

Min fick det på sommarbetet i hagen som var en slät fd vall. Veterinär kollade honom och gav rådet att han skulle gå i hagen och vi skulle avvakta lite. Hästen nästan ohalt i skritt, kanske en grad i trav på rakt spår. Röntgade efter tre veckor: hovbensfraktur.

Vet inte, spånar lite, har en konstig hälta sedan ett par dagar sedan. Hittar ingen värme, ingen svullnad, ingen puls. Är lätt halt (1/5 grad) i skritt och uppenbart halt på volt i trav (2 grader). Sätter i hoven snett och vill inte riktigt belasta ena vägger ser det ut som, därav min misstanke om någon skada i hoven. Hovböld känns mindre troligt nu i snön, eller? Verkar obesvärad av o belasta hoven när vi står i gången eller boxen.

Min häst hade oxå konstig hälta strax innan nyår. Knappt märkbar värmeökning, ingen puls, ingen svullnad men det var en hovböld.. ohalt i skritt på plant underlag.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
651
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka